Reggga n/a lagligt med turbomotor?
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Hej!
Slösurfade på blocket häromdagen och fick då se en 944 n/a -85 som var lagligt reggad med en turbo s-motor, tilläggsinformation från transportstyrelsen på bilen var T31a och T31ax och med utbytta bromsar.
Tänkte hört av mig till säljaren för att fråga hur han lyckats med detta men den hann säljas innan..
Jag trodde det var omöjligt att byta motor inom modellfamiljen och få den godkänd? Det står till och med 247 hk i papperena.. Hur fasen lyckas man med detta?
Slösurfade på blocket häromdagen och fick då se en 944 n/a -85 som var lagligt reggad med en turbo s-motor, tilläggsinformation från transportstyrelsen på bilen var T31a och T31ax och med utbytta bromsar.
Tänkte hört av mig till säljaren för att fråga hur han lyckats med detta men den hann säljas innan..
Jag trodde det var omöjligt att byta motor inom modellfamiljen och få den godkänd? Det står till och med 247 hk i papperena.. Hur fasen lyckas man med detta?
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Kompisen har en 86:a n/a som är reggad som ombyggt fordon:
Textkod
T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
Övrigt
MOTOR: PORSCHE 4-CYL TURBO 1991
VÄXELLÅDA: PORSCHE TURBO 1991
BROMSAR FRAM SKIVOR OCH OK PORSCHE 996
BROMSAR BAK SKIVOR OCH OK PORSCHE 996
Textkod
T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
Övrigt
MOTOR: PORSCHE 4-CYL TURBO 1991
VÄXELLÅDA: PORSCHE TURBO 1991
BROMSAR FRAM SKIVOR OCH OK PORSCHE 996
BROMSAR BAK SKIVOR OCH OK PORSCHE 996
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Jamen precis!
Men du vet inte hur han har fått igenom det?
För om jag förstått saken rätt så kan inte sfro godkänna bilen om det sitter en motor från samma serie, men med både din kompis bil och den jag såg på blocket verkar det ju faktiskt gå!
Men du vet inte hur han har fått igenom det?
För om jag förstått saken rätt så kan inte sfro godkänna bilen om det sitter en motor från samma serie, men med både din kompis bil och den jag såg på blocket verkar det ju faktiskt gå!
- safe
- Addict
- Posts: 1421
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Har en kompis som bytt ut 968 motorn i en 968 mot en 944 turbo motor, lagligt, inget sfro. Men han har ju då gått ner i effekt från 240 till 220, tyckte besiktaren var "lustigt" men trimvänligt har jag för mig.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Intressant, då kanske det inte är omöjligt att sätta i en turbomotor i en n/a!
- safe
- Addict
- Posts: 1421
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Det har att göra med hur många % du ökar effekt och vrid, såvida du inte har intyg från Porsche vad du behöver ändra på för att öka effekten.
På tex gamla luftkylda 911or finns det papper på vad man behöver ändra för att godkänna bilen upp till 210 hk (-73RS), från tex en T modell med 110.
Du kan ju glömma att få Porsche att göra detta nu....
Börja med att prata med någon som gör regbesiktningar på din lokala besiktningsstation. Jag tror det handlar om att du måste göra en rätt trogen turbo-replika av din bil, rätt bromsar, hjulupphängning mm.
Sen finns alternativen med SFRO, men då måste du göra rätt stora förändringar, eller att inte regga om alls....
Skulle vilja tillägga att det bör finnas en rätt stor anledning till att man vill göra detta, 9 gånger av 10 är det vettigare att köpa en turbobil.
På tex gamla luftkylda 911or finns det papper på vad man behöver ändra för att godkänna bilen upp till 210 hk (-73RS), från tex en T modell med 110.
Du kan ju glömma att få Porsche att göra detta nu....
Börja med att prata med någon som gör regbesiktningar på din lokala besiktningsstation. Jag tror det handlar om att du måste göra en rätt trogen turbo-replika av din bil, rätt bromsar, hjulupphängning mm.
Sen finns alternativen med SFRO, men då måste du göra rätt stora förändringar, eller att inte regga om alls....
Skulle vilja tillägga att det bör finnas en rätt stor anledning till att man vill göra detta, 9 gånger av 10 är det vettigare att köpa en turbobil.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Håller med till 100%, att få ihop alla delar så att det funkar är kostsamt både i tid och pengar. Motor, bromsar, växellåda, instrument, elsystem och kylare behövs direkt, väghållning kommer att behövas om det är en vanlig n/a.
Tar man sedan en 220 hästars turbomotor kommer du att vilja uppgradera den rätt snabbt...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Tack för input, kan nog vara som du säger att en replica behöver byggas för att det ska fungera
Egentligen är just turbovägen inte vad jag tänkt mig egentligen men blev fundersam då jag inte trodde det gick. Jag skaffade min 944 för ett år sedan och har aldrig mekat med en bil innan och fastnade direkt! Tyckte just mekandet är lika roligt som att köra bilen och direkt börjar tankarna flyga iväg på motorbyte, men då egentligen till en ls-motor. Men tänkte att det kan vara betydligt lättare som en första anhalt med en turbomotor då allt passar direkt.
Dock är det som ni säger, ska man köra turbo är det nog betydligt lättare att bara skaffa en bil med turbo från början
Egentligen är just turbovägen inte vad jag tänkt mig egentligen men blev fundersam då jag inte trodde det gick. Jag skaffade min 944 för ett år sedan och har aldrig mekat med en bil innan och fastnade direkt! Tyckte just mekandet är lika roligt som att köra bilen och direkt börjar tankarna flyga iväg på motorbyte, men då egentligen till en ls-motor. Men tänkte att det kan vara betydligt lättare som en första anhalt med en turbomotor då allt passar direkt.
Dock är det som ni säger, ska man köra turbo är det nog betydligt lättare att bara skaffa en bil med turbo från början
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Bästa bytet i en n/a är att byta till en S2/968 motor och låtsas som det regnar i besiktningen, jag har gjort det och en kompis gjorde samma sak. Original 2,5 motor är enligt mig dödens tråkig, med en 3 liters 16 v under huven blir livet mycket roligare
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Det bytet har jag också tänkt på faktiskt! Men svårt tycker jag att hitta en 968-motor, iofs kanske inte lättare att hitta en turbo
Det känns ju som att 968-motorn är mest lockande med sin 240 hk, men s2 kanske ändå är ganska nice?
Bytte ni bromsar och växellåda också?
Det känns ju som att 968-motorn är mest lockande med sin 240 hk, men s2 kanske ändå är ganska nice?
Bytte ni bromsar och växellåda också?
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Bromsar byttes då vi bägge körde bana och den högre hastigheten krävde bättre grejor.
Jag stoppade i en S2 motor i en 924S och kompisen en 968 i en 85b n/a.
Min 924s finns som en tråd här på forumet, sök på Janne J och 924S
Här är den på Knutstorp
https://www.youtube.com/watch?v=vU-1yYWJBFQ&t=115s
Jag stoppade i en S2 motor i en 924S och kompisen en 968 i en 85b n/a.
Min 924s finns som en tråd här på forumet, sök på Janne J och 924S
Här är den på Knutstorp
https://www.youtube.com/watch?v=vU-1yYWJBFQ&t=115s
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Åh! Det där ser ju helt fantastiskt roligt ut!
Tror att jag måste köra bana med min bil!
Kanske kan vara värt att börja med en s2 eller 968 först och byta upp senare isåfall. Ska kolla in din tråd för inspiration!
Tror att jag måste köra bana med min bil!
Kanske kan vara värt att börja med en s2 eller 968 först och byta upp senare isåfall. Ska kolla in din tråd för inspiration!
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Funkar om bilen man byter motor i är ”tagen i bruk före 1 januari 1993”, om man byter till en motor som är katalysatorrenad och man inte överskrider gränserna för effekt- och vridmomentsökning. Motorn måste ha katalysator i originalutförandet, det går inte att katalysatorkonvertera en motor som man byter till.
Så en 944 turbo-motor med katalysator i en 968 av -92 eller -93 årsmodell som är reggad före 93-01-01 ska inte vara några problem alls. I en 968 -94 eller -95 så behövs det istället ”ombyggd bil” och fler ändringar. Eller så följer man rådet jag fick från en SFRO-representant: ”Hur många besiktningsgubbar vet hur det ser ut under huven på en 968? Bara byt motor.”
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Men det fungerar då för att effekten är inom (i detta fall mindre) 20% effektökning?Maxx wrote: ↑2020-05-28 19:55:31Funkar om bilen man byter motor i är ”tagen i bruk före 1 januari 1993”, om man byter till en motor som är katalysatorrenad och man inte överskrider gränserna för effekt- och vridmomentsökning. Motorn måste ha katalysator i originalutförandet, det går inte att katalysatorkonvertera en motor som man byter till.
Så en 944 turbo-motor med katalysator i en 968 av -92 eller -93 årsmodell som är reggad före 93-01-01 ska inte vara några problem alls. I en 968 -94 eller -95 så behövs det istället ”ombyggd bil” och fler ändringar. Eller så följer man rådet jag fick från en SFRO-representant: ”Hur många besiktningsgubbar vet hur det ser ut under huven på en 968? Bara byt motor.”
Bra svar från Sfro
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?
Nja, det är inte grejen egentligen, det är regler runt avgaskraven som möjliggör det ”enkla bytet”. Sen har du reglerna om effektökning utöver avgaskraven.Gunnarsson wrote: ↑2020-05-28 21:00:11Men det fungerar då för att effekten är inom (i detta fall mindre) 20% effektökning?Maxx wrote: ↑2020-05-28 19:55:31
Funkar om bilen man byter motor i är ”tagen i bruk före 1 januari 1993”, om man byter till en motor som är katalysatorrenad och man inte överskrider gränserna för effekt- och vridmomentsökning. Motorn måste ha katalysator i originalutförandet, det går inte att katalysatorkonvertera en motor som man byter till.
Så en 944 turbo-motor med katalysator i en 968 av -92 eller -93 årsmodell som är reggad före 93-01-01 ska inte vara några problem alls. I en 968 -94 eller -95 så behövs det istället ”ombyggd bil” och fler ändringar. Eller så följer man rådet jag fick från en SFRO-representant: ”Hur många besiktningsgubbar vet hur det ser ut under huven på en 968? Bara byt motor.”
Bra svar från Sfro
Så är man sugen på att enkelt regga en turbomotor i en 968 så är det årsmodell -92 eller en tidig -93 som gäller. Sen när det är gjort så är det väl inte så många på en besiktningsstation som vet exakt hur en 2,5-liters 944 turbo-motor ser ut ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users