ABS-problem LÖST

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

ABS-problem LÖST

#1 Post by Peter O »

Hej,

Har fått ett irriterande problem idag. Bilen är en 944 Turbo S -88 och som ni är bekanta med, så morrar ju ABS-pumpen till när man rullat ngn meter efter start, gissningsvis för att den får OK signaler från givarna vid hjulen. Från och med idag tänds min varningslampa för ABS-systemet efter varje start. Tidigare har detta hänt ngn enstaka gång och sedan har problemet försvunnit av sig själv, men nu verkar det alltså vara permanent.

Min första tanke är att ngn av givarna inte lirar som den ska, kanske glapp eller smuts, men det känns ju också som att det skulle kunna vara pumpen.

Men innan jag börjar riva skulle jag vilja höra om ngn här har liknande erfarenheter och har ngt tips om vad som är mest sannolikt. Helst vill man ju inte riva i pumpen i onödan......

Hälsningar,
Peter
Last edited by Peter O on 2020-05-01 14:31:54, edited 1 time in total.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: ABS-problem

#2 Post by mojo158 »

Hej Peter,

Jag har haft problem med ABS-systemet och i mitt fall var det pumpen, men enligt Sanden är det mkt ovanligt, likaså är det ovanligt att problemet sitter i ABS-boxen. Troligast sensor bak eller G20 (?) relät i säkringsboxen. Sensorerna bak rostar ofta sönder, men mkt ovanligt fram. Frågan är tänds din lampa direkt eller när du kört några meter? Har för mig att om den tänds direkt i stillastående bör det vara att kretsen inte är sluten och om den tänds när du kört en bit får systemet fel information (efter att pumpen brummat till, självkontroll). Finns flera jordpunkter att göra rent har jag för mig, vid ABS-boxen och vid sensorerna (?). Det finns även en jordpunkt på pumpen, den var rejält rostig på min bil, se upp så att bulten/skruven inte går av om du ska göra rent den. Det var dock ett tag sedan jag tittade på detta och minnet sviker mig. Denna länk var till hjälp: https://www.porscheclubgb.com/forum/tm.aspx?m=861001

Hittade även andra länkar på rennlist.

/Staffan

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: ABS-problem

#3 Post by Peter O »

Tack för detta svar. Precis som du skriver tänds lampan efter några meter, när pumpen brummar till. Jag hittade också lite olika trådar igår kväll och rätt ordning verkar vara att kolla sensorerna först. De kan tydligen bli både skitiga och rostiga och drabbas av dålig jord........

Fortsättning lär följa.

Peter

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: ABS-problem

#4 Post by mojo158 »

Hej,

Jag väntar med spänning på fortsättningen. Jag bör nog tillägga att jag mätte upp sensorerna enligt bifogad länk och vi var två oberoende personer som kom fram till att höger framsensor var dålig, men så var det alltså inte. Därför tänkte jag att det kan vara bra att veta att det är ovanligt att sensorerna fram är problemet. Men att din lampa tänds när du kör antyder ju sensorproblem.

/Staffan

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: ABS-problem

#5 Post by Peter O »

Efter att ha bråkat med jordpunkterna till alla sensorerna med varierande resultat (stål + aluminium + 32 år är inte hemmamekarens drömscenario) och ett antal provturer med felet kvar tog jag ut G20-reläet, startade bilen, körde fem meter, stängde av, satte tillbaka reläet, startade, OCH NU FUNKAR DET!!!!

Hoppas nu bara att effekten blir bestående🙂

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: ABS-problem LÖST

#6 Post by mojo158 »

Hej,

Intressant att din lampa börjar lysa när du kört en bit fast det är G20-relät som spökar, enligt teorin borde väl lampan ha lyst direkt då? När jag hade problem med ABS-pumpen varierad lampstarten ibland direkt och ibland efter att ha kört en bit. Det fick mig att tro på en jordpunkt, eller annat elfel. Har för mig att det sägs att relät kan "bränna fast" och att det kan räcka med att knacka på det, men i ditt fall, då det räckte med att tar ur relät, låter det mer som kontaktproblem? I vilket fall som helst får vi hoppas att funktionen kvarstår!

/Staffan

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: ABS-problem LÖST

#7 Post by Peter O »

Jag vet ju inte 100 om det var reläoperationen som gjorde susen eller om oxidlösaren behövde en stund på sig "jobba klart".... Vi får se om det fortsätter funka....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users