K&N, erfarenheter
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
K&N, erfarenheter
Köpte för några år sedan ett K&N-filter till min 951, ett sånt som passar istället för original i boxen. Har dock inte kommit mig för att sätta i det, bl a för att jag läst här och där att inoljade filter och LMM inte är ngn höjdarkombo....
Så frågan till expertisen: Vad finns det för erfarenheter här av att använda ett sådant filter?
Hälsningar,
Peter
Så frågan till expertisen: Vad finns det för erfarenheter här av att använda ett sådant filter?
Hälsningar,
Peter
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: K&N, erfarenheter
951 har ingen MAF om du inte byggt om bilen. "Flärp-mätaren", luft mängds mätaren i 944 är ganska okänslig för olja.
En MassAirFlow, luft masse mätare, hettråd / varmfilm mätare är dock känslig. Alltså en spänningssatt metall tråd som kyls av förbipasserande luft och där man mäter vilken ström som går åt för att hålla tråden vid en viss temperatur. Blir den skitig så påverkar det avläsningen.
En MassAirFlow, luft masse mätare, hettråd / varmfilm mätare är dock känslig. Alltså en spänningssatt metall tråd som kyls av förbipasserande luft och där man mäter vilken ström som går åt för att hålla tråden vid en viss temperatur. Blir den skitig så påverkar det avläsningen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: K&N, erfarenheter
Som sagt med original afm är det inget problem och det är inget problem när man har maf heller om man bara inte över oljar filtret.
Har kört med både jr och kn filter på diverse bilar med maf utan problem.
Har kört med både jr och kn filter på diverse bilar med maf utan problem.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: K&N, erfarenheter
Sen tror jag inte att originalfiltret begränsar något vid effektuttag ett original turboaggregat kan prestera.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: K&N, erfarenheter
Nä ett nytt pappfilter är bra mycket bättre än ett oljefilter.
Enda fördelen är att det är återanvändningsbart.
Enda fördelen är att det är återanvändningsbart.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: K&N, erfarenheter
Körde KN insatsfilter som jag hade liggande på hyllan (på min 931) när jag var i rototesten och bromsade bilen för några år sedan, såg ju inte så vackert ut, körde multipla report med samma resultat. Sen kan man vilja ha det av andra anledningar, som ljud eller nåt 
Röd är grundmotorn och ska jämföras med gröna soom är med KN filter. Den blåa är en annan tändbox så den behöver vi inte titta på, effekten är på navet.

Röd är grundmotorn och ska jämföras med gröna soom är med KN filter. Den blåa är en annan tändbox så den behöver vi inte titta på, effekten är på navet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: K&N, erfarenheter
Jag delade nyss en länk på klubbens hemsida, ett test jag såg av en slump på youtube (nja, inget är väl en slump av vad som kommer i flödet där).
https://www.youtube.com/watch?v=mc9c07q ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=mc9c07q ... e=youtu.be
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: K&N, erfarenheter
Har sett den, alltid intressant med eftermarknadsprylar, allt är inte alltid så genomtänkta tyvärrr, men det finns ju mycket pengar att tjäna. Lite synd att han inte mätte trycket å bara temp, skulle varit intressant, samt att referensen var ett gammalt skitigt filter.
Hursom bör man generellt bör ha i åtanke att moderna styrsystem som jobbar momentstyrt fungerar helt olika mot gamla bilar/eftermaknadsstyrsystem. Den kan ofta korrigera så att oavsett hur bra grejer du slänger på så får du ungefär samma moment ut, beroende på hur sofistikerat styrsystemet är förstås.
Kan någon se mina bilder eller är det jag som har problem?
Hursom bör man generellt bör ha i åtanke att moderna styrsystem som jobbar momentstyrt fungerar helt olika mot gamla bilar/eftermaknadsstyrsystem. Den kan ofta korrigera så att oavsett hur bra grejer du slänger på så får du ungefär samma moment ut, beroende på hur sofistikerat styrsystemet är förstås.
Kan någon se mina bilder eller är det jag som har problem?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: K&N, erfarenheter
Hej alla och tack för svar. Jag har ju filtret, det verkar som om det funkar med LMM, det är snart dags för vårservice, så jag får väl helt enkelt stoppa i det och ev njuta av 2 till 3 extra hk....
Cédric: Jag kan inte se dina bilder. Trodde först det berodde på att jag inte var inloggad, men det blev ingen skillnad.
Cédric: Jag kan inte se dina bilder. Trodde först det berodde på att jag inte var inloggad, men det blev ingen skillnad.
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: K&N, erfarenheter
Jag såg dem förut, men inte nu.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users