K&N, erfarenheter

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

K&N, erfarenheter

#1 Post by Peter O »

Köpte för några år sedan ett K&N-filter till min 951, ett sånt som passar istället för original i boxen. Har dock inte kommit mig för att sätta i det, bl a för att jag läst här och där att inoljade filter och LMM inte är ngn höjdarkombo....

Så frågan till expertisen: Vad finns det för erfarenheter här av att använda ett sådant filter?

Hälsningar,
Peter

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: K&N, erfarenheter

#2 Post by safe »

951 har ingen MAF om du inte byggt om bilen. "Flärp-mätaren", luft mängds mätaren i 944 är ganska okänslig för olja.

En MassAirFlow, luft masse mätare, hettråd / varmfilm mätare är dock känslig. Alltså en spänningssatt metall tråd som kyls av förbipasserande luft och där man mäter vilken ström som går åt för att hålla tråden vid en viss temperatur. Blir den skitig så påverkar det avläsningen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: K&N, erfarenheter

#3 Post by DLS »

Som sagt med original afm är det inget problem och det är inget problem när man har maf heller om man bara inte över oljar filtret.
Har kört med både jr och kn filter på diverse bilar med maf utan problem.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: K&N, erfarenheter

#4 Post by safe »

Sen tror jag inte att originalfiltret begränsar något vid effektuttag ett original turboaggregat kan prestera.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: K&N, erfarenheter

#5 Post by DLS »

Nä ett nytt pappfilter är bra mycket bättre än ett oljefilter.
Enda fördelen är att det är återanvändningsbart.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: K&N, erfarenheter

#6 Post by Cédric »

Körde KN insatsfilter som jag hade liggande på hyllan (på min 931) när jag var i rototesten och bromsade bilen för några år sedan, såg ju inte så vackert ut, körde multipla report med samma resultat. Sen kan man vilja ha det av andra anledningar, som ljud eller nåt :)

Röd är grundmotorn och ska jämföras med gröna soom är med KN filter. Den blåa är en annan tändbox så den behöver vi inte titta på, effekten är på navet.

HP (1).png
Nm.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: K&N, erfarenheter

#7 Post by safe »

Jag delade nyss en länk på klubbens hemsida, ett test jag såg av en slump på youtube (nja, inget är väl en slump av vad som kommer i flödet där).
https://www.youtube.com/watch?v=mc9c07q ... e=youtu.be
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: K&N, erfarenheter

#8 Post by Cédric »

Har sett den, alltid intressant med eftermarknadsprylar, allt är inte alltid så genomtänkta tyvärrr, men det finns ju mycket pengar att tjäna. Lite synd att han inte mätte trycket å bara temp, skulle varit intressant, samt att referensen var ett gammalt skitigt filter.

Hursom bör man generellt bör ha i åtanke att moderna styrsystem som jobbar momentstyrt fungerar helt olika mot gamla bilar/eftermaknadsstyrsystem. Den kan ofta korrigera så att oavsett hur bra grejer du slänger på så får du ungefär samma moment ut, beroende på hur sofistikerat styrsystemet är förstås.

Kan någon se mina bilder eller är det jag som har problem?

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: K&N, erfarenheter

#9 Post by Peter O »

Hej alla och tack för svar. Jag har ju filtret, det verkar som om det funkar med LMM, det är snart dags för vårservice, så jag får väl helt enkelt stoppa i det och ev njuta av 2 till 3 extra hk....

Cédric: Jag kan inte se dina bilder. Trodde först det berodde på att jag inte var inloggad, men det blev ingen skillnad.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: K&N, erfarenheter

#10 Post by safe »

Cédric wrote: 2020-03-31 12:37:06 Kan någon se mina bilder eller är det jag som har problem?
Jag såg dem förut, men inte nu.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]