Bakdämpar fråga

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Bakdämpar fråga

#1 Post by TomasJ »

Hej!

Jag håller på att byta dämpare på min S2 och köpte en uppsättning fina begagnade.

Framdämparna är inga konstigheter, men jag funderar på de bakdämpare jag köpt.

Om man monterar dessa, skall man då ha torosionsstavarna kvar eller inte?

Personen jag köpte dem av hävdar att de ska bort, men om man kikar på: https://shop.forza.se/stotdampare-1/sta ... che-944-cs

Så framgår det i den länken att den fjäder som sitter på bara är en hjälpfjäder som kompletterar torsionsstavarna.

Vad säger den samlade expertisen, ta bort eller ha kvar stavarna??
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#2 Post by claes »

Tja, om det är samma fjädrar som på bilden så skall du ha kvar stavarna. Men någon kan ju ha satt dit kraftigare fjädrar i fjäderbenet för att köra utan stavar. Det beror alltså på fjädrarnas hårdhet om stavarna skall bort eller vara kvar. Kolla om det finns någon märkning på fjädrarna så ska vi berätta hur du skall göra.
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#3 Post by Cédric »

Tolkar jag bilden rätt är det 30N/mm, definitivt hjälpfjädrar, om du inte vill ha en sjukt mjuk bil.

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#4 Post by TomasJ »

Det här är den enda märkningen jag hittar på fjädern.

Om det kan vara till någon indikation så kan jag med handkraft pressa ihop fjädern ca 1-2 cm där den sitter på dämparen nu.

Det kanske tyder på att den är lite mjuk för att hålla upp bilen utan hjälp av torosionsstavarna? :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#5 Post by Cédric »

180mm längd, 60mm diameter, 30N/mm fjöderkonstant, mao väldigt mjukt.

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#6 Post by TomasJ »

Dåså, då slipper jag proceduren med att får bort stavarna den här gången!

Jag hade räknat med att ta bort stavarna så det var ju tur att jag frågade innan jag satte igång! :)

Tack så hemskt mycket för er expertis!

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#7 Post by claes »

Med de dämparna så kommer din bil att bli mycket trevligare på vägen! Och om du kan trycka ihop fjädrarna med händerna så ska de bara hjälpa till att styva upp stavarna.
Berätta gärna hur bilen blev när det är färdigt!
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#8 Post by gegge »

Tyvärr behöver du nog ta bort stavarna, för indexering. 30N/mm innebär över 200kg om de trycks ihop 3,5 centimeter. Gissar att de är lite förspända och ska in till nära hälften? Bilen kommer bli ett par centimeter högre bak annars. Dessutom kanske du vill sänka bilen något för lägre tyngdpunkt och bättre väghållning?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#9 Post by safe »

Dämparna ser inte ut att vara justerbara höjdmässigt, så torsionstavarna är nog obligatoriska att ha kvar för höjdjustering.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#10 Post by TomasJ »

Nej, det stämmer, fjädrarna är inte justerbara.
Men om bilen blir några cm högre i bak så går väl det att sänka genom att vrida på stavarna några hack?

Fjädrarna som sitter på mina dämpare är inte förspända, de går enkelt att vrida runt då jag har dämparen i handen.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#11 Post by safe »

TomasJ wrote: 2020-03-26 10:10:10 Men om bilen blir några cm högre i bak så går väl det att sänka genom att vrida på stavarna några hack?
Självklart, det är bara rätt knöligt....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bakdämpar fråga

#12 Post by Cédric »

Börja med att sänka max på excenterjusteringen, det kan räcka med lite tur.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]