Röd glykol med tidigare blå...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Röd glykol med tidigare blå...

#1 Post by Gunnarsson »

Hej!

Bytte vattenpumpen på 944:an i helgen och funderar lite på nya glykolen. Tänkte hälla på röd istället men har läst att man måste spola igenom systemet med vanligt vatten innan. Detta förstår jag men om vattenpumpen varit lös finns det väl inte något "gammal" glykol kvar i systemet och då kan väl hälla på röd glykol direkt? Eller tänker jag galet?..


Hälsningar Andreas

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#2 Post by Cédric »

Färgen är ingen garanti, är du osäker så flusha systemet. Finns en del guider om du googlar på kompatibiliteten mellan olika glykoler. Men vet du inte vad som är i systemet kanske det är bäst att ta det säkra före det osäkra, glykol bör ju egentligen bytas med jämna mellanrum, beroende på vilken typ det är.

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#3 Post by Gunnarsson »

Det har varit propylenglykol i dem och vill byta till etylen, så då kanske jag får försöka flusha den. Är lite rädd för topplockspackningen, ska motorn köras varm när man flushar den?

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#4 Post by mojo158 »

Hej,

Den bör väl köras varm så att termostaten öppnar, annars kommer inte kylvätskan att cirkulera och all vätska kommer inte att bli bytt?

/Staffan

User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#5 Post by safe »

Lätt off topic, men kollar man Youtube så i Jänkeland verkar man bara använda grön glykol. Vad är det för något egentligen?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#6 Post by felix83 »

En puckad fråga kanske; men vad är risken med att blanda propylen- och etylenglykol?

Edit: Hittade ett utförligt svar på Garaget:
Traditionella kylvätskor av typ MEG är formulerade när gjutjärnsinnehållet i motorer var högt. De är ofta mycket bra på att skydda gjutjärn och innehåller ibland nitrit för att ge ytterligare skydd åt gjutjärnet.
Ibland tillförs även SCA - Supplemental Coolant Additive för att ge extra skydd, detta är en vätska eller ett "kylvätskefilter" och innehåller ofta nitirit som en stor beståndsdel.
Traditionella kylvätskor är ofta blå eller gröna, exempel på sådana är BASF G48 och Havoline AFC. Dessa används eller har använts vid någon tidpunkt av hela europas fordonstillverkare.
Moderna kylvätskor av traditionell typ innehåller inte Nitrit för att det skadar aluminium. Nitrit tillförs om så behövs av fordons tillverkaren i form av SCA enligt fordonets skötselanvisning. (se ovan)

Något mer modern är kylvätsla av OAT typ, ex den röda kylvätskan av typ G12 eller G30, ger ett bättre skydd för aluminiummotorer. De kallas ibland slarvigt för "Volkswagen glykol" pga att VAG var bland de första att införa den på 90-talet. (Audi, Seat, Volkswagen, Skoda)
Man bör inte använda blå/grön kylvätska om det föreskrivs röd. Röd brukar ofta vara av typ "longlife" som ger förlängt bytesintervall. Man bör inte blanda röd och blå/grön i ett kylsystem.


Det man kan vara säker på är att om man blandar två kylvätskor med olika inhibitorsystem så kommer de till viss del ta ut varandra och inte ge så gott skydd mot korrosion och kavitation som en oblandad kylvätska hade gjort.

Kylvätska bör bytas enligt föreskrivna bytesintervall då inhibitorerna förbrukas, det är syftet med dem. Frostskyddet avtar aldrig men motorn har inte längre skydd efter ca 24 månader med traditionell kylvätska. Vid många körtimmar kan en normal kylvätska vara slut efter 1 år, ex fordon i fjärrtrafik eller generatoraggregat med 24 timmars drift.

OAT kylvätska ger skydd i upp till 5 år vid gynnsamma förhållanden men 3-4 år är vanligare bytesintervall.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#7 Post by Cédric »

Jänkeland har lite andra färgkodningar på olika fordonsvätskor, därför ser man ofta den gröna där men inte här. Att blanda propylen och etylenglykol är inte bra, då kan det bli en brun sludge i hela kylsystemet, och det vill man verkligen undvika. Kör den varm en gång med rent vatten, så är du säker på att du flushar ut den gamla kylvätskan.

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#8 Post by Gunnarsson »

Helt fantastiskt grymma ni är! :) Tack för alla svar, köpte etylenglykol idag!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users