996 turbo -03 Svarta monstret

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#76 Post by Joakim.S »

Kul att det var något billigt!
Hann inte förbi i veckan, hör gärna av dig nästa gång så kan vi svänga ihop något.
Mvh Joakim

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#77 Post by Rikard »

Här var det länge sedan jag gjorde en uppdatering!

Bilen har fått ny bränslepump, nya spridare, stift, bränslefilter, tändspolar och så har den mappats av SMR.

Nu går bilen klart mycket bättre och jämnare då samtliga tändspolar var spruckna. Med ca 3 hekto mera laddtryck har den fått ca 50 hästar till :#944burn: Nu gör den 100-200 km/t på 6,5 sekunder :twisted:

Tyvärr finns det en lång lista med grejor kvar att göra:
Byta stötdämpare fram
Renovera topplagringarna fram
Fixa en buckla på höger tröskel
Byta stereo
Fixa A/C
Byta stolsunderrede
Byta skivor och belägg fram
Kolla ett läckage vid vä kylare fram (troligtvis byte)
Oljebyte
Diverse däcksbyten

Bilbytet har hittills inte blivit alls som det var tänkt med en nyare bil och mindre reparationer och underhåll. Budgeten för i år är redan förbrukad så det kommer inte att bli så mycket körning. Blir i alla fall 4 banmöten med PCS och Åkes förarkurs på Kinnekulle. Blir nog en del slalom också!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#78 Post by Rikard »

Arbetet med bilen fortsätter och nu är det Sven som tar hand om den.
Glidskenor och stolsunderrede är bytt
Framskivor och belägg är bytta
Huvudenheten till stereon är bytt
Olja och filter är anskaffade
Ny kylare är anskaffad
Ny kondensor och torkfilter är beställt

Närmaste veckorna kommer den att sättas ihop och förhoppningsvis fyllas med kylmedium.
Dämparna ska bytas fram och hjulinställning göras
Allt hinner inte bli färdigt tills säsongstarten i påsk, bucklan på höger tröskel får fixas senare likaså polering och lackförsegling.

Skönt ändå att börja närma sig slutet på den långa att-göra-listan!

Fortsättning följer..........................................
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#79 Post by Rikard »

Är det inte det ena så är det något annat! Hade precis fått bilen körklar men hjulinställning och corner-weight när frugan backade en av våra bilar rakt in i bakskärmen på Porschen :cry:

Bilen går i alla fall mycket bättre än den någonsin gjort och är både riktningsstabil och reaktionssnabb! Körde en slalomtävling med Götenegänget och var nöjd med bilen. Värre var att föraren inte var i någon vidare form!
Till slut fick jag i alla fall ihop ett hyfsat åk som räckte till vinst men det fanns mer kvar att hämta i bilen.

Har även kört den på Kinnekulle Ring och den gick fantastiskt bra, välbalanserad och lättkörd. Tyvärr märks den höga vikten och när man pressat på ordentligt några varv blir både däck och bromsar för varma. Just nu gör det inget då jag överhettar samtidigt som bilen men en uppgradering av bromsarna få nog läggas in i den långsiktiga planen.

Nästa körning blir slalom med PCS 17maj!
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#80 Post by Rikard »

Var väldigt länge sedan jag skrev något i den här tråden. Säsongen 2017 blev verkligen inte som jag hoppats då både bil och förare kollapsade. Vid en slalomkörning gick undre bärarmen av på höger framhjul och sedan blev den stående på verkstad en lång period. Dessutom fick jag ett missljud från motorn som till slut lokaliserades till ett dåligt lager i en styrrulle till multiremmen.

Tills denna säsongen hade jag inte ens en tanke på att få den körklar men efter att Sven lovat att hjälpa mig kommer det att bli en del körning om bilen håller och om jag orkar. Än så länge ser att-göra-listan ut så här :
- Flytta fästena till kylarna fram så att jag får plats med större hjul
- Höja bilen fram 5 mm.
- Byta spännrulle, styrrullar samt multirem
- Byta bromsvätska
- Oljeservice
- Tvätt och polering

Körning är planerad till Sviestad, Mantorp, Rudskogen, Kinnekulle, Anderstorp och Ljungbyhed samt en del slalom. Tänker även att försöka ordna en Såtenästräff 16-17 juni.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

formula_0ne
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2015-10-14 14:52:07
Bilmodell: -
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#81 Post by formula_0ne »

Gött att höra att du är på gång!! :#944burn:
//Tobias

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#82 Post by Rikard »

Det var länge sedan jag var inne på forumet. Kul att det funkar igen!

Angående bilen så var säsongen 2018 betydligt bättre än året innan. Enda sakerna som var irriterande var att AC och stereo inte funkade. Körde en del bana och när man pressade den ordentligt var avsaknaden av en diff.broms besvärande. Bromsskivorna från Cayenne funkade betydligt bättre än original! Körde även två slalomtävlingar med PCS och vann klass R i region väst.

Till årets säsong skulle det satsas ordentligt!
Stereon fixades (bytte slutsteg)
En kondensor byttes och AC fylldes
Lättare svänghjul
Ny koppling (ej sinterlamell denna gången)
Hårdare motorfästen
Hårdare växellådsfästen
Quaife diffbroms

Bilen har körts en hel del på PCS banmöten, bl.a. på den fantastiska Auto24ring i Estland. Jag har dock inte kört en enda slalomtävling med varken PCS eller SSJ, mest beroende på sviktande hälsa. Bilen är efter alla modifieringar helt fantastisk att köra! Responsen i motorn med andra motorfästen och betydligt lättare svänghjul är som i en GT3!
MEN!
Det har som vanligt varit en del strul! Fick ett kraftigt missljud i växellådan precis inför Såtenästräffen som visade sig vara 3:ans drev som saknade en del kuggar. Fick det ordnat snabbt då körningen i Estland närmade sig. DYRT! I alla fall fick jag en check på att lådan i övrigt ser bra ut så det borde inte bli några fler överraskningar framöver. Värre var att flera av de mekaniker som var inblandade inte satte ihop bilen ordentligt vilket har orsakat allt från ofrivilliga stopp till att bilen plötsligt började skjuta loss insuget och det tog ett tag innan vi hittade felet. Förutom det så lyckades jag bryta av något till blinkersspaken så att nu när jag ska blinka höger måste jag hålla i spaken.

Allt strul med bilen, även om det i år inte varit bilens fel, har gjort att jag tappat sugen. Bilen, som varit mitt botemedel mot stress och dålig arbetsmiljö genom att få köra och träffa trevliga människor har nu blivit ett orosmoment och ännu en stressfaktor. Hlet vansinnigt ekonomiskt att sälja nu efter alla reparationer och modifieringar men så måste det tyvärr bli. Kommer inte att sluta köra bil men det får bli med lägre ambitionsnivå.

Bilen kommer inte att annonseras utan jag hoppas att den förmedlas inom klubben.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#83 Post by Eddie Varvstopp »

Trist att du hamnat i denna sits :( . Hoppas det löser sig till det bättre och du återfår körglädjen :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#84 Post by chrix »

Tråkigt att höra men man måste lyssna på sin kropp.
Jag har oxå tänkt att byta till något annat, blir något lite bekvämare.
Hoppas det går under minuten på Kinnekulle med något bekvämare
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#85 Post by Rikard »

Problemet är inte att körglädjen är borta. Tvärtom så har körglädjen kommit tillbaks då jag vid flera tillfällen de senaste åren fått deltaga vid körning med tidtagning. Att försöka plocka ut allt både av bil och förare gjorde att glädjen med körningen väcktes till liv igen. Sedan har jag under 2018 och 2019 haft förmånen att köra många fantastiska bilar på olika förarkurser och banmöten, ex: Ferrari, F12 och 488, McLaren 650, Nya Gt3:an, Gt4, 911 turbo S, samt en uppsjö av prestandamodeller av Porsche, BMW, Corvette, Lotus m.m.

Under minuten på Kullen kommer det garanterat att gå även med 200 hästar mindre.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#86 Post by Rikard »

Bilen har varit hos Sven (Bathory) och fått lite omvårdnad. Nu ska bilen poleras, besiktigas och få ett oljebyte, sedan är den klar för nästa ägare.

Har en spekulant som verkar seriös, hoppas att affären går i lås så att jag slipper lägga ut en annons, minns med fasa allt strul när jag sålde min GT3:a.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: [Bobo]