944 -82 | S1 Banräcern

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
svartpippi
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2019-08-09 13:17:32
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -82 | S1

#16 Post by svartpippi »

Spännande, jag köpte min 944 i tisdags och jag har samma problem som du med tempmätaren att den som sitter i instrumentpanelen visar på tok för höga värden. Ska skaffa optisk tempmätare och kontrollmäta och se om det stämmer att mätaren visar för mycket mot riktigt värde. Innan jag törs köra några längre sträckor med den.

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 | S1

#17 Post by Larsson-g »

Bilduppladdningene började krångla.
Kör en dubbelpost, hoppas det är ok.

Lite isolering på buren, la vanlig cellgummi med plastplåt på. I krysset i taket har jag fia godkänt.
IMG_3818.JPG
Riktiga clips vart ju seriöst :lol:
IMG_3819.JPG
Sedan monterades stolar och resterande prylar.
IMG_3823.JPG
IMG_3836.JPG
IMG_3822.JPG
Nere på backen igen! Fick bli en tvätt då den vart rejält dammig. Kunde äntligen passa på att byta till vinterdäck på brukisen också.
IMG_3870.JPG
Beställde nya autometers till oljetryck/ temp för att få det mera enhetligt.
Image

Sedan byggde jag en motorbalk, mer om det senare! Vid detta laget hade jag även upptäckt att motorblocket var stämplat -85
Image

Påbörjad demontering av framvagnen, nu ska det börja skruvas!
Image

En ny oljepickup hemkommen.
Image

Skruvandet fortsatte i full fart. Fortsatte att plocka ner avgassystemet. Som var knäckt i ena ljuddämparen (därför den dånade så jävligt). Samt att någon dåre hade hängt upp mittenfästet med ett gäng bundtband (!!) Både irriterad, men ändå glad att jag inte hunnit ge mig ut på någon bana med bilen..

Nog med snacket, fortsätter med bilder. Som vi kan se är växellådan, sprängkåpa m.m nere på marken. Svänghjulet och hela köret!
Image

Bakre vevaxeltätning samt pilotlager ersatt med nytt.
Image

Nya nållager i kopplingsgaffeln.
Image

En fjädrad lamell (starkare modellen) samt sachs tryckplatta.
Image

Monterat och klart! Bytte även hylsan i sprängkåpan till uttrampningslager. Kändes skönt att byta rubbet när man ändå höll på.
Image

Växellåda med alla tillbehör återmonterat. (ej avgaset dock). Vart lite pyssel att ligger under bilen och montera lådan ensam :D
Image


Nu får det räcka för idag. Kommer att fortsätta med uppdateringarna efter hand. Har en hel del kvar :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 | S1

#18 Post by Larsson-g »

svartpippi wrote: 2019-08-10 22:28:26 Spännande, jag köpte min 944 i tisdags och jag har samma problem som du med tempmätaren att den som sitter i instrumentpanelen visar på tok för höga värden. Ska skaffa optisk tempmätare och kontrollmäta och se om det stämmer att mätaren visar för mycket mot riktigt värde. Innan jag törs köra några längre sträckor med den.
Vad skoj! Det låter som en bra idé! Jag minns aldrig om jag mätte med ir mätaren eller om jag bara använde potentiometern!
Som b.la Eddie skrivit är det vanligt med dålig kontakt.
Ångrar inte en sekund att jag sket i originalmätaren och satte extern istället, men det kan ju se lite tråkigt ut i en gatbil möjligtvis!
Lycka till oavsett :D

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#19 Post by Larsson-g »

Kör med lite mera uppdateringar..

Bytte ena impulsgivaren vid startproblemen, som var död. När jag demonterat bryggan märkte jag att den andra givaren satt som berget. Den hade ärgat fast, fick bli ett slag med gummiklubban underifrån och byta ut den också.
Ett tips ifall ni är där och rotar, denna hade aldrig gått att få ur på plats i bilen.
IMG_3957.JPG
Balken kom till sin nytta.
IMG_3964.JPG
Slutdestination :#cheers:
IMG_3965.JPG
När man ändå var i farten beställdes nya vevlager och bytte ut. Första gången jag öppnat en motor, det var skoj och lärorikt. Lagerspel kontrollerades :lol:
IMG_4045.JPG

Nya oljepickupen på plats, ihop med förstärkningen jag beställde från crankscrapers. Nu känns det lite bättre att åka utan balansrem.
IMG_4044.JPG
Tråget och även framvagnsbalk fsom tidigare var dränkt i olja fick tvättas. Dags för återmontering igen. Beställde även lim till packningen, men efter att ha läst runt lite om olika direktiv blev valet att bara smörja in den i olja. Det funkade klockrent, trodde det skulle vara värre att få den på plats. Det hade dock underlättat om jag inte skruvat tillbaka svänghjulet då det var omöjligt att se ifall packningen låg rätt på kortsidan.
IMG_4051.JPG
Fortsatte med arbetet. Kamrem stod på listan, den skulle vara ganska nybytt enl föregående ägare. Vill minnas den var stämplad 2016 när jag demonterat den.
Det primära var dock packboxar. Bytte packbox på kamen och vevaxel, ny löprulle då den gamla var av fel modell till denna (nya) vattenpumpen. Och givetvis spännare och kamrem, vattenpumpen skippade jag. Fick även bekräftat att det satt ett revline ställbart kamdrev.
IMG_4078.JPG

Anänvder mig att forumets bilduppladdning. Vilket begränsar mig till max 7 bilder på inlägg.
Jag postar vidare och hoppas det är ok.
Ser även att bilderna blir väldigt stora (?) Är det något man kan ändra tro..?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#20 Post by Larsson-g »

Balken fick en ny konstruktion :lol: Efter detta startades bilen upp. Lite nervöst, och helt utan avgassystem. Den hoppade igång direkt och gick fint :D
Undre kåpan för balansaxeln läckte misstänkte jag. Vilket stämde då några bultar var oljiga när jag skruvade ur dem, den fick ny tätning.
IMG_4082.JPG
Sedan var det dags för avgassystemet. Nya muttrar och packningar monterades. Ljuddämparen var helt skrot (någon hade tidigare försökt mig svetsa ihop den)
Fick av den i 2 delar, gaveln var mest massa gammal svets som inte bränt ordentligt.
Tog en plåtbit och tillverkade en ny gavel, och gas-svetsade ihop den istället. Blev bra.
Letade egentligen efter en ny, men då jag inte hittade någon med såpass smal diameter jag önskade beslutade jag mig för att laga denna.
IMG_4099.JPG
Den groteskt fula diffusern (i mitt tycke) fick jag äntligen skruvat av :lol:
IMG_4106.JPG
Båda främre bromsledningar hade lite angrepp av rost. Dum sak att chansa på, bockade till nya ledningar :)
IMG_4137.JPG
När jag fyllde systemet med vätska passade jag på att byta ut den gamla vätska till slavcylindern. Fick då syn på att det hängde en dropp under den. Beställde ett rep kit och packade om den.
IMG_4152.JPG
Spolarsystemet till vindrutan bestod av en slang stripsad på vareda torkare. Funktionen fanns men det såg lite sådär ut. Gjorde en lite mera permanent och diskret lösning och monterade spolarmunstycken.
IMG_4146.JPG
De nya mätarna kom på plats :D
IMG_4116.JPG

Nu håller jag för ikväll.. Fortsättning följer!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

branddt
NA-Poster
Posts: 39
Joined: 2014-04-01 08:16:17
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#21 Post by branddt »

Tjena!
Kanske är en självklarhet för vissa men vilken sorts färg använde du när du målade inne i bilen? :)
mvh

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#22 Post by Larsson-g »

branddt wrote: 2019-10-30 12:00:22 Tjena!
Kanske är en självklarhet för vissa men vilken sorts färg använde du när du målade inne i bilen? :)
mvh
Hej!

Jag målade med vit hammarlack. Detta p.ga den tidigare varit målad med hammarlack (innehåller silicon) vilket gör att ingen annan färg fäster på befintlig.
Om jag själv fått välja hade jag åkt till en färghandel för billack och köpt något där, just för nackdelen hammarlacken bär med sig.
I övrigt har jag inget ont att säga om den, man får inte samma yta när man penslar som om man sprutat såklart :)

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#23 Post by Larsson-g »

Fortsätter med lite mer! Provat att ladda upp bilderna via en annan sida nu, hoppas det blir bättre.
Fixar till bilderna i tidigare inlägg isåfall.

När bilen var ihopsatt och kändes bra rent mekaniskt kunde man lägga lite energi på det kosmetiska.
Fälgarna fick snyggas till lite.

Slipade och redo för lite lack.
Image

Svart fick det bli.
Image

Resultatet blev jag nöjd med, blankt. Lackade i garaget :D
Image

Plasten på gts lysena hade sett bättre dagar :roll:
Image

Tillverkade nya i lexanplast. ( Tips, det var inte populärt att baka dessa hemma i ugnen :twisted: )
Image

Blev lite bättre än innan :)
Image

Körde upp en sväng till Stig och köpte denna snygga läpp/ splitter. Den passade hyfsat även på min carrera gt bumper.
Image

Nya bakdäck i ny dimension beställdes 235/40. Det satt tidigare 225/45 runt om. Bakfälgarna är 8,5" medans fram 7,5". Vilket gjorde att det såg väldigt underligt ut enligt mitt tycke, bakdäcken var snudd på töjda. Medans mycket gummi fram. Då jag hört att många har problem med understyrning var detta möjligtvis att skjuta sig i foten. Byta till 8,5"or fram blir det i framtiden troligtvis.
Det blev Federal 595 RS-R. Dels för att jag har sådana fram, och hör mycket gott om dem kontra priset.
Såhär i efterhand var det inga problem alls att köra med bredare däck bak.
Image

Höger bakskärm hade lite lack/spackel släpp som man kan se på tidigare bilder. Fick snyggat till det lite, bara lite lack kvar.
Image


Med däcken krängda återstod bara en sak. Ner med skiten på backen och provköra den. Bakskärmen fortfarande inte målad, men det syns ju inte när man sitter inne i bilen :D Vart lagom förväntansfull när denna bilden togs.
Image

En provrunda på 3 mil, ett stopp halvvägs och spolade av allt damm. Bilen funkade hur bra som helst, kopplingen klockren. Vattentemp som höll sig stadigt osv, som en dröm med andra ord.
Det enda "problemet" var att hela bilen skorrade när grenröret låg emot karossen, eller förstärkningen i "kardantunneln". Det blir tight med 3".. Det fick bli nästa punkt att fixa på listan :lol:
Provade även att hänga dit splittern för det slutgiltiga beslutet, om jag skulle ha den.
Image


Bakskärmen fick lite färg. Den stämmer med bilens originalfärg, men inte riktigt mot plastdelarna som möjligtvis fått en lite mörkare kulör. Ett mindre bekymmer :#944burn:
Image

Nästa grej på listan fick bli den hemska durkplåten till taklucka någon mellanägare monterat. Den var monterad som skit och passade mycket dåligt.
Image


När jag väl slitit loss den insåg jag att en tung durkplåt som targalucka inte funkar.. Här stod jag bara någon vecka innan det var dags för premiär på knutan 5e maj. Så här stod jag med ett hål i taket.
Image

I ren panik började jakten på en ny lucka. Glasfiber, kolfiber eller en original att kapa sönder var intressant. Sålänge det inte var i plåt fick det gå.
Dagen där efter hade jag fått ett meddelande av melander på forumet som ringde från norr. Han hade en glasfiberlucka (tunn avgjutning). Klockrent! :D
Den hade legat länge och var dålig i kanterna sa han i telefonsamtalet. Skitsamma tänkte jag, några dagar senare kom den på posten.
Den var i det taskiga skick jag trodde, priset var verkligen satt därefter också skall tilläggas. Skitnöjd!
Image
Image

Coatingen som var lös i kanterna slipades bort, sedan var det dags att bygga upp en rak kant.
Image
Image
Image

Lite svart färg på insidan.
Image

Istället för att lacka luckan valde jag att foliera den. Mest för att jag inte har gångjärn till motorhuven. Med andra ord ligger den ofta på taket, istället för att ev repa lacken tyckte jag att folie passade sig bättre. Jag valde 5D kolfiber look för att få bilen ännu snabbare. :#cheers:
Image

Gul däcktext ville jag också ha..
Image

Bilen började närma sig redo för säsongen. Hjulinställning gjordes, ca 3,5 grader camber fram, och 2,5 bak. Negativt.
Efter hjulinställning åkte jag förbi vågen igen, denna gång med exakt halv tank.
1040KG utan förare. :D
Image

Detta får bli allt för denna kvällen..
Mvh Gustaf

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#24 Post by Bobby »

Kul projekt och bra fixat med allting =)
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#25 Post by Eddie Varvstopp »

:#cheers: Härligt att se hur mycket kärlek den bilen får :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#26 Post by Eddie Varvstopp »

btw, hur gjorde du lamplocken?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#27 Post by Larsson-g »

Bobby wrote: 2019-10-30 22:52:12 Kul projekt och bra fixat med allting =)
Tack så mycket! Kul att det uppskattas, det har än så länge varit jäkligt skoj. 😊

Eddie Varvstopp wrote: 2019-10-31 09:46:52 :#cheers: Härligt att se hur mycket kärlek den bilen får :D

Tack Eddie! Det blev ganska så mycket mer än jag tänkte från början, men det förtjänar den 😊
Men det är svårt att låta bli att greja, samtidigt skoj att "lära sig bilen".

Köpte mig 2st original pop-up kåpor. Mallade av dessa och skar ut. Sedan la jag plasten ovanpå org kåpan och bakade i ugnen i 175 grader.
Klädde in kåporna med tyg då det gick lite för varmt första gången, det är lätt att plasten kokar!

Har du org kåporna kvar? Annars kan du låna mina om du vill tillverka 😊👍🏻

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#28 Post by claes »

Jäklar, vilket tempo du håller! Och snyggt blir det!
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#29 Post by Eddie Varvstopp »

Kalasbra tips :D Jag hojtar om jag behöver låna locken ;)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 | S1 Banräcern

#30 Post by Larsson-g »

Hej igen! Tyckte de var dumt att bumpa tråden, så jag svarar lite sent.

Tack så mycket Claes! Får hålla med om att tempot hölls förra vintern, kan tillägga att jag har 20km enkel resa till verkstan. Så kan tyvärr inte springa ut och fixa något lite snabbt.. :roll:


Fortsätter från vart vi var.

Bakrutan hade blivit rejält gul och dassig. Gick knappt att se igenom den inifrån.

Våtslipade och polerade sedan, det blev mycket bättre.
IMG_4234.JPG
IMG_4239.JPG
Slängde på lite färg på splittern och monterade. Blev helt klart nöjd med den nya looken på bilen.
IMG_4343.JPG
Sedan var det dags för premiären med bilen. Anmälde mig till knutstorp med porscheklubben 06.50, öppningen skedde 00.00 natten innan.
Fick ett svarsmail att det redan var fullt, snacka om högt tryck.
Besvikelsen var enorm, hade legat i ordentligt för att äntligen kunna köra den 5e maj. Det löste sig såpass att det fanns lediga platser i den lugna gruppen, som jag istället körde i.

Bilen kändes verkligen super att köra, inte mycket erfarenhet sedan tidigare. Kört 996 på knutan 2 gånger tidigare.
Mitt enda bekymmer var egentligen att jag sladdade en del innerhjul. Framförallt i hårnålen.

Inga tider att komma med, tidtagning ej tillåtet med porsche club sverige.
IMG_4363.JPG
Monterade in en släckare. Inte den största, men helt klart bättre än att köra utan.
Image

Körde konbana i delvis regn. Någon dag senare var mina framfälgar rejält ner äcklade. Metallpartiklar som hade rostat fast i lacken. Belägg som åt på skivorna(?)
Börjat att gnugga lite. Fick kämpa på med syra, insidan var ännu värre.
IMG_4559.JPG
Valde att byta ut beläggen som satt på, fabrikatet på dem har jag ingen aning om. Jag valde iallafall Ferodo DS2500, kör de på 996an också.
Image

Fälgarna färdigtvättade och belägg bytta.
Image


Sedan bar det av mot karlskoga, gelleråsen. Första gången jag körde där.
Bilen lirade bra där med. Trots en väldigt varm sommardag höll sig tempen bra på alla vis.
Krånglade lite med tidtagningen med i andra passet låg jag på 1.23
Image

Väl hemma från karlskoga hittade jag ett litet läckage från båda balansaxlarna. De packboxarna bytte jag aldrig i vintras då axlarna ändå inte snurrar.
Dessa byttes ut, en rejälprovkörning gjordes med gott resultat. I samma veva monterade jag rs motorfästen på 996an, sedan dog motivationen lite för bilarna..
Image

Åkte förbi järnhandeln och köpte 12 meter profil. Efter lite smidande hade jag ett nytt soffbord :lol: Lite trä och en glasskiva inhandlades.
Resterande prylar hade jag liggandes.
Image
Image

Sedan var de ganska dåligt med bilder resten av sommaren.

Hann med knutstorp 2 gånger till. Med bästa tid 1.14
Även premiär på sturup, med mestadels blöt vägbana blev det 1.19

När säsongen lidit mot sitt slut var det dags att börja skruva igen. Började med att hysta i en porsche tequipment halvbur i 996an.. :roll:
Image

Men åter till det väsentliga och viktiga.. Hade bekymmer med bränslelukt i coupen varje gång jag kom ut på banan. Kunde inte synas några läckage alls.
Här var det fullt med gamla slangar iallafall.
Image

Växellådan demonterades, sedan tanken. Väl nere på backen, inga sprickor till synes. Den fick sig även en tvätt efter att bilden togs.
Image

När jag plockade ur armaturen fick jag nog svaret på varför min bränslemätare kunde gå från nästan full tank till lysande lampa i svängarna. Muttern var förintad och själva röret hade släppt helt.
Alla delar låg i botten på tanken, monterade ihop det hela med en ny mutter och packing.
Image

Tanken monterade, med samtliga slangar bytta. Blev även ny packning till tanklocket, hoppas jag blir av med den otrevliga doften nu.
Image

Växellådan redo för återmontering. Byggde ett nytt stag till länkaget med uniballs.
Passade även på att byta olja och pluggar, valet blev redline MTL.
Image

Nästa sak på listan var oljetryck. Det kunde ta någon sekund innan jag fick oljetryck vid kallstart. Anade att min OPRV ventil inte lirade riktigt. Som tur var hade Sandén en beggad på hyllan. Den uppdaterade varianten som är orimligt dyr att köpa ny. Detta var iallafall lösningen på mitt problem, skönt :#944burn:
Nya till vänster.
Image

Vill även få ner DB lite.. Bilen låter verkligen mycket, för mycket enligt mig. Konstigt nog har jag klarat mig på banorna. Valde att laga ljuddämparen förra vintern då jag inte hittade något som kunde passa något vidare. Hade velat ha dit en apple, men omkretsen var för stor.
Det enda jag kunde hitta som var någorlunda passande var simons, eller kina varianter. Det fick bli en simons, rostfri.
170mm längre än den gamla dämparen, och 15mm större diameter. Fick dock lov att kapa av muffen och svetsa på en rörbit istället, för att dra in lite på längden.
Vädret var kanon, så jag grejade utomhus. Men det ändrade sig tyldigen, av bilden att döma :lol:
Image
Image
Image

På tomgång var den lite tystare iallaflal.. Får ut och provköra innan jag säger för mycket.
Så här långt har jag kommit fram tills idag, denna vintern har inte varit lika produktiv med andra ord.

Planen var att operera bort balansaxlarna, men det får nog vänta.
Väntar på packningsats till oljekylaren iallafall, skall prova att byta den då bilen trycker ur sig lite olja.
Sedan blir det lite service och småpill bara.
Snart dags att köra igen, otroligt sugen!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]