944s2 | YTCC

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#31 Post by JohnC »

Jag tänkte dekaltrimma rejält då jag hört att det kan göra sekunder på banan.

Eftersom jag har vit bil och ej orkar att uppfinna hjulet så tänkte jag något sådant här.

Vart får jag tag i dylika dekaler?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#32 Post by Eddie Varvstopp »

Jag tycker mig ha sett kit på eBay. Annars kan väl vilken dekal/folieringsfirma som helst lösa det till dig.

Vet inte om det är en issue i YTCC men spritreklam är ju inte poppis i racing, Har du inte med texten är det safe :wink: .

Stripes är coolt 8)

Edit: annars har du Boss livery som är modelspecifik :wink:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#33 Post by JohnC »

Eddie Varvstopp wrote:Jag tycker mig ha sett kit på eBay. Annars kan väl vilken dekal/folieringsfirma som helst lösa det till dig.

Vet inte om det är en issue i YTCC men spritreklam är ju inte poppis i racing, Har du inte med texten är det safe :wink: .

Stripes är coolt 8)

Edit: annars har du Boss livery som är modelspecifik :wink:
Som det dracks i depån på kvällarna så tror jag inte att spritreklam är en issue i YTCC men troligen i Sverige. :#cheers:
Har hittat en länk på Ebay med lösning.

https://www.ebay.com/itm/PORSCHE-944-Ma ... 0728289202" onclick="window.open(this.href);return false;
:#944burn:

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#34 Post by JohnC »

Har kört 3 tävlingar sedan sist 2 ggr på Spa och ytterligare en gång på Hockenheim.

Bilen har gått bra men dricker nu lite olja och därför blir det ny motor i vinter. Siktar på en driftsäker motor med i bästa fall 235 bhp men vi får se hur långt vi når.

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#35 Post by 964RS »

Grattis John till det absolut första inlägget på det återuppstartade 944forumet.

/Anders

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#36 Post by JohnC »

ytcc spa 2019-0872.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#37 Post by JohnC »

Avslutade säsongen med en tävling med PCSR på Mantorp där jag lyckades blåsa motorn. Har inte undersökt skadorna ännu men konstaterar att det låg en del motordelar utspridda på långrakan som hade kikat ut genom motorblocket. Nu blir det att pilla ihop en ny motor till nästa säsong. Vägde in på 1199 kg inkl 100 kg förare och halv tank. Skall väl sikta på -30 eller -40 kg till nästa säsong med lite fixande. Sedan är det nära nog stopp på vad som går att göra inom rimliga pengar.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#38 Post by Eddie Varvstopp »

Nej vad trist med motorhaveri :( . Fast tur att det var denna delen av säsongen. Häller tummarna att du får ihop den till nästa år :D .
Ser ut som bilden är från SPA? Hur gick det där?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#39 Post by JohnC »

Håller på att planera upp en varvtålig motor till nästa säsong. Blir stakar och kolvar från Wössner, lite större ventiler, högre komp och lite annat. Kommer pinna på rätt bra tror jag trots sugmotor. 944:an är en väldigt hal bil. På Spa hade jag 211 km/h i toppfart, väsentligt snabbare än många motorstarkare bilar.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#40 Post by Cédric »

Är allt form av vingar förbjudet? Verkar som det om man kollar på bilderna. Det gör det ju också lättare att klara sig undan med lägre effekter.

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#41 Post by JohnC »

I början så var det förbjudet men så har det successivt förändrats. Vi upplever inte att vi tappar så mycket tid på att köra utan vingar. Gilbert var näst snabbast av alla bilar nu senast på Spa och då var det med bl a en 944:a med både fler hästkrafter och vingar. Gilbert hade 224 km/h i toppfart. Jag hade 212 km/h i toppfart och +300hk 944 med herrejösses vinge kom i 208 km/h i toppfart. Rätt intressant. Min hala 944:a utan direkta hjälpmedel var 7:e snabbast i toppfart under race 3 och även under hela helgen av 60 ekipage. Snabbare än t ex 964 RS och lite andra bilar som absolut har rejält övertag med hästkrafter. Hal bil är ett vinnande koncept samt att hålla vänster fot på höger fot genom Eue Rouge så att man inte kan släppa gasen..... 8)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#42 Post by Eddie Varvstopp »

Så kul att se era framgångar :D Den specen på nya maskinen bör du ju hänga på ännu bättre :wink: :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#43 Post by Cédric »

Du är inge bra som referens om man ska jämföra med andra bilar, eftersom du är omänskligt snabb bakom ratten :)

Om man får så är det nog en bra ide att försöka släta till undersidan om det går, finns ju en hel del lågt hängande frukt där. För ytterligare minskat drag och lite mindre lyft. Är ju rätt annorlunda på '' riktiga banor'' jämfört med våra svenska banor, där lönar sig nästan alltid vingar. Blir ju rätt annorlunda när det går så snabbt. 0

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#44 Post by JohnC »

Cédric wrote: 2019-10-21 18:43:58 Du är inge bra som referens om man ska jämföra med andra bilar, eftersom du är omänskligt snabb bakom ratten :)

Om man får så är det nog en bra ide att försöka släta till undersidan om det går, finns ju en hel del lågt hängande frukt där. För ytterligare minskat drag och lite mindre lyft. Är ju rätt annorlunda på '' riktiga banor'' jämfört med våra svenska banor, där lönar sig nästan alltid vingar. Blir ju rätt annorlunda när det går så snabbt. 0
Du har nog rätt där. Har teamat ihop mig med en äldre herre från och med förra året som har skruvat en del STCC samt tävlar idag med en 944:a i långlopp. Kunnig och klurar på mycket tekniska lösningar. Han sa lite samma saker som du att vi skall kika på aeron och utnyttja ännu bättre att 944:an har såpass bra toppfart och klyver luften bättre än många andra bilmodeller. Vi kommer jobba lite med att täta onödiga hål och sedan plocka bort delar av reservhjulsbaljan som idag är i vägen för själva "diffusern" i bak på 944s2 och Turbo. Sedan kan det bli att vi eventuellt också ser över undersidan lite mer också. Har googlat lite på det och verkar inte vara så vanligt att man har jobbat med det på 944:an men någon skall väl vara först. :lol:

Vi märker större skillnad på att inte ha vingar och splitters här i Sverige när vi kör R-däck jämfört med när vi kör i Europa på slicks. Blir klart mer mekaniskt grepp med slicks och då kanske vingar och annat inte blir lika viktigt på vår amatör nivå. Ta det som en killgissning. :D

Vi skall också jobba lite mer på vikten på ekipaget och målet är att banta nära på 30 kg till mellan säsongerna och det innebär nytt elsystem, ny ABS (996/Boxster), ny instrumentpanel, bortplockande av värmepaket och en ny balk i lättare material och gods (den där torsionsstaven går igenom). Kokeln gjorde en liknande förr om åren men de finns inte längre. Målbild är kring 1020 kg tomvikt. :#cheers:

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944s2 | YTCC

#45 Post by Cédric »

vill du fundera på det mer seriöst så har jag en del material att jobba med, bla en SAE rapport av Ontario University gjord på en räserbil där undersökningsobjektet råkar vara en 944s2. Både aerodynamiska aspekter och termodynamisk påverkan. Av rättighetsskäl så kan jag inte dela rapporten, men vill du veta mer kan vi ta det via PM

Bifogar lite urklipp
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users