944 turbo -86 Konbanebilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Simon S
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2016-05-11 10:11:27
Telefon: 0760961425
Bilmodell: 944 turbo -86
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#16 Post by Simon S »

Halvdåligt väder i början av helgen, snöblandat regn, 50 års fest så blev inte mycket pysslande före söndagens körning på Lunda flygfält. Behöll gatdäcken på bilen och körde mest för skojs skull :roll: vart 5:a i r-däcksklassen tror jag. Spöade två GT4:or iaf :D

Regionens prisbord, blev trea totalt i R-däcksklassen i regionen.
020861E6-62D3-492F-BC1C-6076A75A2FBB.jpeg
En snygg GT4:a, rätt färg enligt mig.
39B92EF4-B090-4F9B-9B97-6128EA0366E4.jpeg
Det konstaterades att bakdäcken var från 2007 :roll:
23DC61E0-2E9B-4862-A86C-91E27D2C99DE.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 turbo -86.

Simon S
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2016-05-11 10:11:27
Telefon: 0760961425
Bilmodell: 944 turbo -86
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#17 Post by Simon S »

Kan man ha för många 944 turbo? :D :#pray:
Kom ut tidigt imorse på blocket så kontaktade Peter direkt och gjorde slag i saken redan på kvällen.
Vissa delar ska monteras på -86:an sedan ska denna få genomgång för att klara av SBP.

Det är Peedster här på forumets gamla turbo -87, länk till hans tråd:

http://www.944sverige.com/viewtopic.php?f=17&t=2103


427AEA68-B7D3-4AF3-9559-B38B8BE662B6.jpeg
88ACBBFB-5F13-4321-9293-A0E36DE750AF.jpeg
85EB1C51-22A7-4363-907C-9377F9B9B051.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 turbo -86.

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#18 Post by NTF »

Grattis! Tre turbobilar i garaget :!: Senaste tillskottet ser ut att vara en riktigt giftig bil.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

Simon S
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2016-05-11 10:11:27
Telefon: 0760961425
Bilmodell: 944 turbo -86
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#19 Post by Simon S »

Idag hämtades bilen, lånade biltransport av en kompis.
Hemfärden gick kanon.
2BF0609C-E580-458B-AD5F-D396C130E988.jpeg
Bilen står nu i garaget, har plockat ur alla delar som medföljde och inventerar vad det är för prylar.

En del som inte blivit återmonterat sedan det skruvats med bilen av tidigare ägare som ska återmonteras. Har varit en ”plastis” front med lysen monterat. Den kommer hamna på ”racerbilen” är tanken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 turbo -86.

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#20 Post by peed »

Grattis till vad som verkar vara ett klipp! 👍
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

Simon S
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2016-05-11 10:11:27
Telefon: 0760961425
Bilmodell: 944 turbo -86
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#21 Post by Simon S »

Skäms nästan över hur dålig man är på att uppdatera.
2020 vart ett speciellt år med pandemi, husköp, byta ner sig från flera hundra kvm garage till 50+15kvm :roll:
Sålde iväg -87 944 turbon nu i början av hösten pga just platsbristen.

Stötdämpare runt om lämnade jag på renovering hos Sellholm, framdämparna var rätt slut. Blev en helt annan bil att köra.

Körde alla deltävlingar med region Sthlm och placerade mig totalt på en andra plats i regionen i R-klassen. Halkade runt i serien på federal 595. Funkade helt ok.

Sedan vart det dags för final på hemmabanan och det gick sådär, första åket väldigt ”lojt” och får inte upp farten. Banan är riktigt snabb. Andra åket går kanon, tills jag inser i tredje vändningen att jag precis håller på att köra fel :shock: nåja första gången skulle ju komma förr eller senare så.

Tredje åket resulterar i dagens näst snabbaste tid!! Så åker hem med näst snabbaste tid och 4:a i r-klassen 8)

Får stryk av tre bilar producerade 2017,2019 och 2020.

Bara bryta ihop och komma igen.

Garage ska byggas större hemmavid, jag pillar lite med min 911 jag hoppas blir klar tills nästa år. Förhoppningsvis kommer lite mods på plats på 944:an med.

Siktar nästa år igen att köra Superstage, har sett att Peder har kapat frontmotorrekordet rejält :mrgreen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Simon S on 2020-10-15 21:58:06, edited 1 time in total.
944 turbo -86.

Simon S
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2016-05-11 10:11:27
Telefon: 0760961425
Bilmodell: 944 turbo -86
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#22 Post by Simon S »

Har provat hur bilen sitter på 295:or runt om. Det funkar med rätt ET. Provkörde gamla Michelin på compomotive fälgar. Jag vart imponerad trots kalla gamla r-däck. Och det gick fritt.

Tesmonterade 10”x18 BBS lemans med 285 et4x
C4028734-6F2F-48E0-98D8-EB6D67B3D8EF.png
Compomotive 10x18” med 295 et5x
292904E8-078C-4DD6-80D2-D312B21CE933.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 turbo -86.

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#23 Post by peed »

Bra kört Simon💪

295 runt om!? Känner du att du saknar grepp fram? Jag åker 295 bak och 265 fram. Bra insvängning och grepp. Tror att med bredare och mycket camber så hamnar man mycket på "kanten" av däcket, speciellt på slalom med mycket framåt tillbaka och bilen aldrig hinner sätta sig.

930 du har eller? Ser giftig ut minst sagt! Vad är planen med den?

/Peder
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

Simon S
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2016-05-11 10:11:27
Telefon: 0760961425
Bilmodell: 944 turbo -86
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#24 Post by Simon S »

Tack Peder, saknade dig i år på finalen.

Helst ska man ha bredare fälgar, med optimala förhållanden får jag in 10,5” ifram. Då ska däcket ”bete” sig bra.

Greppet är ok, men kan alltid bli bättre.
Tanken är identiska fälgar fram och bak med däck så man kan rotera och flytta runt.

Testar man inte så vet man ju inte :mrgreen:
Har i dags läget sprittnya 265:or och 295:or på bilen så det spånas lite bara framåt.

Ja det är en 930 från -80. Blir EFi, annan turbo, andra kammar. Justerbart i hela chassiet med riktiga bussningar.

Änsålänge org 4-Pet med LSD.

Tanken är att det ska bli en ”allround” bil.
944 turbo -86.

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#25 Post by peed »

Hej.

Ja dåligt med slalom för min del, hoppas på bättring 2021.

Ja att kunna rotera däcken är en lockande tanke, blir intressant att se om det lirar bra för dig så ser fram emot rapport tillbaka.
Modifierad 930 är rocknroll och helt klart en handfull.
Jag hade en kraftigt modifierad 75:a kortslagig med dubbeltändning 3,2 liter och E85. 525hk på bakhjulen. Intressant på vägen är ordet🥳
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

Simon S
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2016-05-11 10:11:27
Telefon: 0760961425
Bilmodell: 944 turbo -86
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#26 Post by Simon S »

Nya fälgar för i år, samma bredd fram och bak och et.
Tjänar in en del vikt på den nya setupen.
B0832E38-08D7-46C5-9B5B-D5CEAAC6012E.png
Fick lite hjälp av far min och plockade ner lådan, hade dålig diffverkan slutet förra säsongen. Någon som har nå bra data och info på lådorna? Ska vara en låda från en -88turbo med orginallamelldiff.
165EC6E6-0A69-4E53-9A32-C53AD12B6F4C.jpeg

Här var det tomt! Blir grövre krängare och lite nytt i bakre hjulupphängningen.
68F92CD4-3BD9-46E4-BF49-D209F9CE04D5.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 turbo -86.

Simon S
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2016-05-11 10:11:27
Telefon: 0760961425
Bilmodell: 944 turbo -86
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#27 Post by Simon S »

Har varit dålig på att uppdatera, här kommer en snabbsummering av vad som har hänt och vad som är på g med bilen.
Har bytt till uniballs och polybronze bussningar i bakvagnen samt monterat justerbar 19mm krängare. Köpte bussningarna i polybronze från Rosepassion. trodde det var samma som Elephant racing men det är det inte, dom fabriceras ej av Elephant racing. Stämde inte alls i måtten som Elephant racing uppger på bussningarna så det var en del pyssel för att få det bra. Men väldigt nöjd med slutresultatet.
IMG_4013[1].PNG
IMG_4014[1].PNG
Hade ner växellådan och mätte upp diffen, den ligger inom toleranserna för vad Porsche verkstadshandbok anger i moment. Så den fick ny olja och åkte upp igen.

Kört 4st slalom, 3st med Porsche klubben och en med GTI-klubben.
Första Porsche tävlingen hade jag tidstillägg i samtliga åk, och vart trea.
Andra Porsche tävlingen fick jag till två stycken bra åk för att sedan köra av spindeln vänster fram i det sista åket. 2:a totalt med 3tiondelar. Peter Sanden var som vanligt super service minded och fixade fram en ny spindel åt mig. har nu monterat en modernare spindel som har grövre tapp och lager.
Tredje Porsche tävlingen gick av stapeln i helgen och det resulterade i dagens två snabbaste tider och en vinst. För er som inte provat slalom med PCS så rekommenderar jag det starkt.

Har lite problem med att jag tycker min bil rör sig för mycket (rotation) vid gas och broms.
Har idagsläget följande fjäder setup på min bil 180-60 130nm/mm ifram samt hjälpfjäder på 105-60 25nm/mm.
Ibak: 120-60 200nm/mm och hjälpfjäder på 80-60 12,5nm/mm.

Vad åker ni andra för fjäderkonstanter på era bilar?



IMG_4015[1].PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 turbo -86.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#28 Post by safe »

Skumt med PolyBronze bussningarna. Är det inte samma som de säljer i USA då?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Simon S
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2016-05-11 10:11:27
Telefon: 0760961425
Bilmodell: 944 turbo -86
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#29 Post by Simon S »

safe wrote: 2021-07-07 19:34:04 Skumt med PolyBronze bussningarna. Är det inte samma som de säljer i USA då?
Jag mailade Rosepassion direkt när jag fick grejerna då jag mätte upp samtliga bussningar och hade differanser på över 1mm mellan den minsta och största i ytterdia. Det var kastpassning i både torsionsröret och i den yttre alumunium delen. Fick ett min mått utav Elephant på ytter diametern på urethanen. samtliga bussningar var runt1,5mm under det i ytterdia.

Efter en mycket lång och utdragen mailkonversation kom det fram att dom fabricerar likadana ''bussningar'' som Elephant. Hade även för mig att dom ''marknadsfördes'' på hemsidan som elephants. Men kunde ej finna det efter våran långa mailkonversation. ( man får med monteringsinstruktion ) från Elephant racing, och dom kostade som Elephant racings bussningar....

Dom erbjöd sig att ta tillbaka dom emot att jag stod för frakten. Dom kunde ej erbjuda nya bussningar då dom ej fanns på lager och fabriceringstiden var väldigt lång. Så jag ledsnade totalt på dom och löste det så jag kan använda bilen. Hade missat årets första två körningar om jag inte behållt dom.

Jag kommer inte i första hand köpa något från dom igen, tidigare varit nöjd med de org delar jag köpt. :x

Det svarvades distanser med presspassning till både torsionsröret och alubiten. Alla delar på bilen är fortf Org och ej urslipade/modifierade. Så om 10 år när det kanske är aktuellt att byta så handlar jag från Finland eller tillverkar dom själv. Och plockar bara ur mina distanser och fixar presspassning direkt.
944 turbo -86.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 turbo -86 Konbanebilen

#30 Post by safe »

Simon S wrote: 2021-07-07 20:17:52
safe wrote: 2021-07-07 19:34:04 Skumt med PolyBronze bussningarna. Är det inte samma som de säljer i USA då?
Jag mailade Rosepassion direkt när jag fick grejerna då jag mätte upp samtliga bussningar och hade differanser på över 1mm mellan den minsta och största i ytterdia. Det var kastpassning i både torsionsröret och i den yttre alumunium delen. Fick ett min mått utav Elephant på ytter diametern på urethanen. samtliga bussningar var runt1,5mm under det i ytterdia.

Efter en mycket lång och utdragen mailkonversation kom det fram att dom fabricerar likadana ''bussningar'' som Elephant. Hade även för mig att dom ''marknadsfördes'' på hemsidan som elephants. Men kunde ej finna det efter våran långa mailkonversation. ( man får med monteringsinstruktion ) från Elephant racing, och dom kostade som Elephant racings bussningar....

Dom erbjöd sig att ta tillbaka dom emot att jag stod för frakten. Dom kunde ej erbjuda nya bussningar då dom ej fanns på lager och fabriceringstiden var väldigt lång. Så jag ledsnade totalt på dom och löste det så jag kan använda bilen. Hade missat årets första två körningar om jag inte behållt dom.

Jag kommer inte i första hand köpa något från dom igen, tidigare varit nöjd med de org delar jag köpt. :x

Det svarvades distanser med presspassning till både torsionsröret och alubiten. Alla delar på bilen är fortf Org och ej urslipade/modifierade. Så om 10 år när det kanske är aktuellt att byta så handlar jag från Finland eller tillverkar dom själv. Och plockar bara ur mina distanser och fixar presspassning direkt.
Hmm, det skulle jag kontakta Elephant om.... Jag brukar köpa direkt från Elephant i USA, har mycket av deras saker i båda 911orna, i Targan har jag haft Polybronze i ca 15 år.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users