924 -77 | Prosecco
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
924 -77 | Prosecco
-Ursäkta....Hovmästarn!
-Ja?
-Skulle jag kunna få en Martini till, tack.
-Ska det verkligen vara mera för herrn?
-Det blir den sista, jag lovar!
-Det har vi hört förr, men för all del....
-Ja?
-Skulle jag kunna få en Martini till, tack.
-Ska det verkligen vara mera för herrn?
-Det blir den sista, jag lovar!
-Det har vi hört förr, men för all del....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- safe
- Addict
- Posts: 1420
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Du köpte den också!
Bra skick?
Bra skick?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Ja, det blev så efter en ganska lång dialog om skicket (köpte bilen osedd).
Den är svensksåld och med långa ägarlängder. Inredningen - vilket så klart är viktigt i det här sammanhanget - är i bra skick. Instrumentpanelen är sprucken såklart och framsätena har överdragsklädsel fastsydd på den gamla klädseln. Jag utgår från att framsätena är trasiga (men jag kan känna "martini-stripen" på nackstödet så det är originalklädsel under).
Mekaniskt verkar den helt OK. Går lite ojämnt vid start och den har något litet elspöke. Bilen har bara rullat knappt 20 mil på sju år så det är förhoppningsvis inget allvarligt utan knutet till stillastående.
Lacken är några år gammal och ser OK ut men det är tyvärr inte rätt kulör utan en varmare vit färg med lite "pärleffekt" i (därav projektnamnet). Men det stör mig inte så mycket nu när jag sett den i verkligheten. Den saknar stripsen på sidorna men jag har ett par liggandes som jag nog kommer att sätta på.
Till helgen ska jag undersöka bilen riktigt noga och hoppas att jag då kan bekräfta att den är rostfri. Den ser väldigt fin ut och är målad i hjulhus etc. Men man vet ju aldrig vad som finns under en fin yta....
Den är svensksåld och med långa ägarlängder. Inredningen - vilket så klart är viktigt i det här sammanhanget - är i bra skick. Instrumentpanelen är sprucken såklart och framsätena har överdragsklädsel fastsydd på den gamla klädseln. Jag utgår från att framsätena är trasiga (men jag kan känna "martini-stripen" på nackstödet så det är originalklädsel under).
Mekaniskt verkar den helt OK. Går lite ojämnt vid start och den har något litet elspöke. Bilen har bara rullat knappt 20 mil på sju år så det är förhoppningsvis inget allvarligt utan knutet till stillastående.
Lacken är några år gammal och ser OK ut men det är tyvärr inte rätt kulör utan en varmare vit färg med lite "pärleffekt" i (därav projektnamnet). Men det stör mig inte så mycket nu när jag sett den i verkligheten. Den saknar stripsen på sidorna men jag har ett par liggandes som jag nog kommer att sätta på.
Till helgen ska jag undersöka bilen riktigt noga och hoppas att jag då kan bekräfta att den är rostfri. Den ser väldigt fin ut och är målad i hjulhus etc. Men man vet ju aldrig vad som finns under en fin yta....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- Bobby
- S-Poster
- Posts: 68
- Joined: 2018-09-17 19:35:03
- Bilmodell: Porsche 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Grattis, va kul! =)
Bobby Green
I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990
I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990
- Bathory
- Addict
- Posts: 3569
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Grattis
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Tackar.
Ja, vi får väl se vart det här tar vägen. Första steget är som sagt en rejäl ”due diligence” av bilen till helgen för att se om vi hittar rost eller annat trist under den fina ytan. Innan dess kommer jag att köra bilen på en 10 milsrunda så att vi väcker den lite försiktigt (vätskor är naturligtvis bytta).
Den ska ombesiktigas om några veckor pga av tre saker. Hög CO halt, anliggande broms hö fram och pga att den är ”svårväxlad”. Den anliggande bromsen är förhoppningsvis bara en fråga om att köra bilen en del men jag ska naturligtvis kasta ett öga på bromsen.
Bilen är lite svårväxlad men jag tror att det beror på länkaget. Att föra spaken från läget mellan 1 och 2 till läget mellan 3 och 4 är svårt. Man måste hitta ett ”spår” där spaken släpps igenom. Att föra i växlarna i sig går utan problem. Någon som har erfarenhet av den fyrväxlade lådan och att det är svårt att växla? CO halten är väl svårast att kolla utan instrument. Jag har hört att sprickor i grenröret kan ge högre CO halt, så jag får väl kolla hur det ser ur.
F
Ja, vi får väl se vart det här tar vägen. Första steget är som sagt en rejäl ”due diligence” av bilen till helgen för att se om vi hittar rost eller annat trist under den fina ytan. Innan dess kommer jag att köra bilen på en 10 milsrunda så att vi väcker den lite försiktigt (vätskor är naturligtvis bytta).
Den ska ombesiktigas om några veckor pga av tre saker. Hög CO halt, anliggande broms hö fram och pga att den är ”svårväxlad”. Den anliggande bromsen är förhoppningsvis bara en fråga om att köra bilen en del men jag ska naturligtvis kasta ett öga på bromsen.
Bilen är lite svårväxlad men jag tror att det beror på länkaget. Att föra spaken från läget mellan 1 och 2 till läget mellan 3 och 4 är svårt. Man måste hitta ett ”spår” där spaken släpps igenom. Att föra i växlarna i sig går utan problem. Någon som har erfarenhet av den fyrväxlade lådan och att det är svårt att växla? CO halten är väl svårast att kolla utan instrument. Jag har hört att sprickor i grenröret kan ge högre CO halt, så jag får väl kolla hur det ser ur.
F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Det är nog bara rost i länkaget, Smörj och se vad som händer.
Hur ser mattor och tak ut?
Hur ser mattor och tak ut?
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- safe
- Addict
- Posts: 1420
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Finns en skruv för att justera co-halten, kan vara någon som varit på den då den påverkar bränslet lite över hela registret.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Hej Jonas och Magnus,
Tack för input.
Ja, förhoppningsvis så räcker en smörjning av växellänkaget. Tillsammans med en koll så att alla leder sitter fast och är glappfria ordentligt så bör problemet vara löst.
Taket på bilen är mycket fint. Oklanderligt och snyggt svart (fast alla 924 innertak är nog svarta, när jag tänker efter). Mattan är också fin och i förvånansvärt bra skick. Lite blekt där solen kommit åt mycket, men det ger bara snygg patina. På inredningssidan är jag också glad över att ratten har sin läderklädsel kvar. Den tidiga batwing-ratten hade inte läderklädsel som en option utan fanns bara på Martini-modellen. Nu är frågan hur framstolarna ser ut under den påsydda(!) överdragsklädseln. Jag utgår från att konstlädret är trasigt men hoppas på att tyget är helt. I så fall kan man kanske laga klädseln genom att få nytt konstläder påsytt. Werk 924 som tidigare hade tyg till Martinin verkar ha sålt slut på just Martini-tyget.
Ska leta upp CO-skruven. Bra att veta var den sitter. Jag har inget att mäta co-halten med så jag hoppas att besiktningsmannen- eller kvinnan låter mig justera vid besiktningen om det behövs. Jag noterade förresten att bilen har något som heter "vacuum limiter" som jag inte sett på några av de andra (importerade) 924:orna jag har. Tydligen är det en specialare för Japan, USA, Kanada och Sverige. Gissningsvis för att strypa bränsletillförsel vid gasuppsläpp och därmed få mindre utsläpp. Men jag tror inte att "vacuum limitern" är kopplad till CO-problemet.
Tack för input.
Ja, förhoppningsvis så räcker en smörjning av växellänkaget. Tillsammans med en koll så att alla leder sitter fast och är glappfria ordentligt så bör problemet vara löst.
Taket på bilen är mycket fint. Oklanderligt och snyggt svart (fast alla 924 innertak är nog svarta, när jag tänker efter). Mattan är också fin och i förvånansvärt bra skick. Lite blekt där solen kommit åt mycket, men det ger bara snygg patina. På inredningssidan är jag också glad över att ratten har sin läderklädsel kvar. Den tidiga batwing-ratten hade inte läderklädsel som en option utan fanns bara på Martini-modellen. Nu är frågan hur framstolarna ser ut under den påsydda(!) överdragsklädseln. Jag utgår från att konstlädret är trasigt men hoppas på att tyget är helt. I så fall kan man kanske laga klädseln genom att få nytt konstläder påsytt. Werk 924 som tidigare hade tyg till Martinin verkar ha sålt slut på just Martini-tyget.
Ska leta upp CO-skruven. Bra att veta var den sitter. Jag har inget att mäta co-halten med så jag hoppas att besiktningsmannen- eller kvinnan låter mig justera vid besiktningen om det behövs. Jag noterade förresten att bilen har något som heter "vacuum limiter" som jag inte sett på några av de andra (importerade) 924:orna jag har. Tydligen är det en specialare för Japan, USA, Kanada och Sverige. Gissningsvis för att strypa bränsletillförsel vid gasuppsläpp och därmed få mindre utsläpp. Men jag tror inte att "vacuum limitern" är kopplad till CO-problemet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- svartpippi
- NA-Poster
- Posts: 26
- Joined: 2019-08-09 13:17:32
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Är det den som låg ute på blocket och var i Västerås?
Stod mellan den och den 944 i Sala som jag köpte.
Stod mellan den och den 944 i Sala som jag köpte.
- safe
- Addict
- Posts: 1420
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Man behöver en lång insexa, 3-4 mm typ. Man vrider skruven i små hack, aldrig mer än typ 2 hack i taget vid justering.
Skruvar du in ökar du bränslet och till följd CO.
Man kan experimentera sig fram till en bra inställning, man försöker maximera tomgångsvarvtalet, sen justera ned till rätt varvtal. Då hamnar man rätt nära rätt nivå.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Tack Magnus. Du är en klippa.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
Tror inte att det var den här bilen. Den var på Blocket men inte i Västerås utan i Grums. Hoppas det går bra med din 944. Följer din tråd om den.svartpippi wrote: ↑2019-10-03 11:03:03 Är det den som låg ute på blocket och var i Västerås?
Stod mellan den och den 944 i Sala som jag köpte.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- NTF
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2017-01-25 14:49:58
- Bilmodell: 924, 924 turbo
- Årsmodell: 1977
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
"Inkörningen" av bilen fortsätter. Den går fint tycker jag även om jag inte tryckt på så hårt innan helgens oljebyte m.m. Transmissionen är ovanligt tyst och det verkar som både mellanaxel och transaxel är i bra skick. Däremot skulle bilen må bra av ett stötdämparbyte runt om.
En lite akut sak att reda ut är att jag har lite dålig laddning. Laddningslampan lyser svagt när motorn är igång och spänningen i systemet påverkas av att slå på stora elförbrukare. Det kan naturligtvis vara kontaktproblem någonstans men symptomen pekar väl i första hand på att generatorkolen håller på att ta slut (eller har dålig kontakt med kontaktskenorna på generatoraxeln). Enkelt och billigt att fixa, men ni vet ju hur dåligt generatorn sitter till...
Fast nu får bilen prya som pendlarbil och förgylla infartsparkeringen. I morgon blir det stora undersökningsdagen och första tillfället för mig att gå igenom bilen ordentligt.
En lite akut sak att reda ut är att jag har lite dålig laddning. Laddningslampan lyser svagt när motorn är igång och spänningen i systemet påverkas av att slå på stora elförbrukare. Det kan naturligtvis vara kontaktproblem någonstans men symptomen pekar väl i första hand på att generatorkolen håller på att ta slut (eller har dålig kontakt med kontaktskenorna på generatoraxeln). Enkelt och billigt att fixa, men ni vet ju hur dåligt generatorn sitter till...
Fast nu får bilen prya som pendlarbil och förgylla infartsparkeringen. I morgon blir det stora undersökningsdagen och första tillfället för mig att gå igenom bilen ordentligt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986
- svartpippi
- NA-Poster
- Posts: 26
- Joined: 2019-08-09 13:17:32
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -77 | Prosecco
De är riktig låga, har en Mazda CX-5 som bruksbil och insåg när jag satt i min 944 att taket på den, precis når upp till underkanten på sidofönstret på framdörrarna. Kul att du använder den.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users