924-77 | Wermut

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#31 Post by NTF »

safe wrote: 2019-09-09 09:37:34 Jag gillar att använda så mycket originaldelar som möjligt, så helt och rent som möjligt men hellre lite imperfektioner än att det ser fel ut.

Precis så blir inriktningen för den här renoveringen.

Ikväll gjorde jag för övrigt ett snabbt mellanspel under motorhuven innan jag fortsätter med demonteringen av inredningen. Jag fick för mig att jag skulle mäta kompressionen och fick följande resultat (cyl 1 = närmast fronten). Kall motor.

1-10,4 bar
2-11,5 bar
3-10,5 bar
4-9,5 bar

Alla tändstift såg fina ut.

Fyran, alltså cylindern längst in mot torpedväggen, ligger i lägsta laget och jag får väl fundera på om jag ska åtminstone renovera toppen när jag ändå ska riva ut hela motorrummet.



/F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#32 Post by safe »

Kompressionen kan ju bli bättre när du kör bilen lite om det skulle vara ringarna som är lite igensotade. Finns en del "mirakel" medel som faktist verkar fungera. Beror på hur den körts tidigare, men har den fiskörts så kan ju en "Italian tuneup" göra skillnad, alltså kör den som du stulit den, bara 4000-6000 varv flera mil.
Har själv sotat ur ett par bilar med vatten. Varm motor, högt varvtal och låta den suga i sig vatten via en vakuum slang, ganska mycket så den nästan dör. Det brukar kunna chocka bort en hel del avlagringar om man gör det några gånger.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#33 Post by NTF »

Jag vet inte hur den har gått tidigare. Som de flesta 924 har den säkert varit i händerna på gasglada yngre herrar, men eftersom den är autmoatväxlad så har det nog ändå blivit mycket "fiskörning". Momentonvandlaren är sävlig och tar tid på sig att få samma varvtal på båda axlar. Vi får se hur jag hanterar detta men du har en bra poäng i att ge den några mil och se om det påverkar kompressionen. Som jag skrev tidigare så har den gått fett och bara korta sträckor. Det är bra grogrund för sotiga ringar.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#34 Post by NTF »

OK, då är mattor, stolar och mittkonsol urplockade och jag har kunnat göra en rostkoll av golvet. Jag hade sedan tidigare sett att det är rostigt framme i vänstra hörnet av golvet och var orolig för att det bara var toppen av det berömda isberget. Men det ser riktigt bra ut. Det enda som var rejält rostigt var fotstödet. Det fanns några hål på golvet runt fotstödet men de var mycket små. Och tröskeln verkar ha klarat sig. På passagerarsidan fanns det lite ytrost längst ned på torpedväggens insida men det gick bort med stålborsten. Batterilådans golv, ett känt rostställe, verkar friskt. Toppen!
IMG_20190912_204458.jpg
IMG_20190912_204509.jpg
Finfint golv på båda sidor!
IMG_20190912_204528.jpg
Fotstöd som delvis rostat bort. Bara några enstaka och små hål i golvet.

IMG_20190912_182725.jpg
Det här med "bilarkeologi" tycker jag är roligt och blir glad av att konstatera att klocka och oljetrycksmätare är tillverkade tidigt 1977. Alltså original. Voltmätaren är från Biltema och dessutom trasig så den åker ut och ersätts av original.

Det finns ett ställe till med rost som jag upptäckt sedan tidigare och det är längst bak i höger tröskel. Där har rosten ätit sig upp mitt på tröskelns undersida och också angripit en dryg decimeter av mellanväggen i tröskeln. Här måste det göras en lite större operation.
IMG_20190912_203630.jpg
Syns dåligt på bilden, men mellanväggen och nederdelen av tröskeln höger bak är sönderrostad ungefär en decimeter.

I övrigt verkar trösklarna ha klarat sig bra (har haft en kamera inne i dem och kollat). Ganska bra rostfacit med tanke på att bilen fyller 43 nästa år och är, vad jag kan se, inte rostlagad tidigare.

Kan ni komma på något ytterligare dolt ställe på 924 som brukar vara rostigt och är lätt att missa?

Jag undrar om jag inte som nästa steg ska fixa rosten. Skulle kännas skönt att ha det avklarat innan jag börjar gå igenom mekaniken.

Fortsättning följer...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#35 Post by safe »

Reservhjulsbaljan
Runt nummerplåtsbelysningen.
Låsen för bakluckan.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#36 Post by NTF »

safe wrote: 2019-09-12 21:26:46 Reservhjulsbaljan
Runt nummerplåtsbelysningen.
Låsen för bakluckan.
Har kollat baljorna och nummerplåtsbelysningen. Ser OK ut med reservation för en skum rostfläck mellan vänster bakljus och nummerplåten. Har knackat där och det verkar friskt. Kanske någon gammal omlackering efter lättare istötning. Låsen för bakluckan är en bra synpunkt. De har jag inte grävt i ännu och det skulle förvåna mig om de är helt friska. Det är sällsynt. Jag ska ta och plocka av Zender-spoilern i helgen och undersöka låsen samtidigt.
IMG_20190908_160502.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#37 Post by NTF »

Fortsatte arvetet idag med att ta bort bakspoiler, dörrpanel och list runt vindruta.

Bakspoilern, en äkta Zender (ni som var med på 80-talet fattar) i förvånansvärt gott skick gick lätt att ta av. Lite tråkigt med de fyra hålen till spoilerns skruvar, men det går naturligtvis att laga. Jag kan konstatera att lackarbetet vid senaste omlackeringen av bilen inte är speciellt impnerande. På vissa ställen ligger det riktigt tjockt med färg och fukt tycks ha krupit in mellan den nya och gamla lacken. Det har rostat på relativt stora ytor men bara grunt och plåten är fortfarande frisk. Fast slip- och spackeljobbet vid kommande omlackering kommer att bli ganska tidskrävande. Och på tal om Safe´s kommentar så är det lite rost i högra bakluckelåset. Så pass lite att man nog skulle klara sig utan att svetsa men jag sätter nog dit lite ny plåt i alla fall.
IMG_20190913_134045.jpg
IMG_20190913_134057.jpg
IMG_20190913_134103.jpg
IMG_20190913_134303.jpg
Förardörren har nog varit utsatt för en kollision. Glassplitter i dörren och spackel på utsidan (bucklan känns från insidan). Sidorutan är ersatt med en ruta från en bil med regnr ACA715. Kommer nog att försöka hitta en ersättningsdörr, helst samtida så att hålen för backspegeln är på rätt ställe. Höger dörr verkar OK med undatag för nyssnämnda lackjobb. Dörrpanelerna försöker jag nog hitta nya. Gillar inte högtalarhålen. . Förmodligen en nu skrotad 924.
IMG_20190913_142534.jpg
Jag tog också loss listerna kring vindrutan. Mycket skräp under dem och fläckar med ytrost under senaste lacken. Återigen inga hål.



Nu blir det lite organiserande och packande av alla delar jag tagit loss så att jag kan få lite svängrum för rostlagning och sedan börja jobba med mekaniken. Är nöjd med arbetet så här lång och glad att jag inte fått några riktigt tråkiga överraskningar än så länge.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#38 Post by safe »

Mycket jobb blir det. Men på en Martini med automat kan det vara värt det.

Vet du vad det är för automatlåda, vad den kommer ifrån (VW/Audi antar jag)?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#39 Post by NTF »

Nej, Martini med automat finns det nog inte så många kvar av så det känns roligt att bidra till att en överlever, även om det ekonomiskt säkert inte är försvarbart.

Automatlådan heter Audi 087 och satt i Audi 100 av generation c2 (mitten på 70-talet). Bland annat i den då helt nya 5-cylindriga modellen (synd att den motorn aldrig hamnade i 924). Den är treväxlad och synnerligen enkel jämfört med dagens automatlådor. Möjligheten att välja automatlåda dök, enligt de uppgifter jag hittat, upp just på våren 1977. Jag ska byta filter och packning på bottenplattan (den läcker lite) när jag kommer till lådan, men den funkar utan problem och växlar mjukt.

I stället för traditionell lamellkoppling sitter en "gummitallrik" mellan vevaxel och mellanaxel. Den är ofta helt trasig och svår att hitta ny eller till rimligt pris men kan ersättas med en vanlig koppling som helt enkelt får vara kopplad hela tiden. På min bil ser dock gummit riktigt bra ut (förmodligen utbytt under senare år).
IMG_2306.JPG
IMG_2329.JPG
IMG_2320.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#40 Post by Cédric »

Snökedjor känns ambitiöst såhär års :) rätt skönt att slippa den tidiga 5 cylindrig audimotorn, tung och trött, men låter iof ganska trevligt. Kul att du kommet framåt!

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#41 Post by NTF »

Cédric wrote: 2019-09-14 13:04:37 Snökedjor känns ambitiöst såhär års :)
Haha, bilden är tagen i vintras när jag skulle till ”finverkstan” med lyft. Verkstaden ligger på en backe och det var helt omöjligt att ta sig dit utan kedjor.

Ja, det är kul att vara igång och bilen känns faktiskt hyfsat original och oskruvad trots den slarviga lackeringen (som säkert har 20-30 år på nacken).
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#42 Post by Bobby »

Riktigt kul att se bilder på bilen, den kommer att bli kanon! Jag tycker målbilden låter vettig, annars kommer man ju vara rädd för att använda grejerna. Vad är det för lustiga backspeglar den har? =)

Zender-vingen var ju frän, jag är ju sjukt svag för gamla tuff-prylar av detta slaget =)
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#43 Post by NTF »

Bobby wrote: 2019-09-15 19:16:44 Riktigt kul att se bilder på bilen, den kommer att bli kanon! Jag tycker målbilden låter vettig, annars kommer man ju vara rädd för att använda grejerna. Vad är det för lustiga backspeglar den har? =)

Zender-vingen var ju frän, jag är ju sjukt svag för gamla tuff-prylar av detta slaget =)
Backspeglarna är en gåta. De är definitivt inte original men verkar ha suttit på bilen länge. Fulsnygga tuff-prylar :-) och inte utan retrocharm. Jag kommer att plocka av speglarna och sätta på korrekta speglar (de tidiga, ej eldrivna) som jag tror är desamma som Golf Mk1 (och Scirocco Mk1?).

https://blog.softgarage.de/wp-content/u ... ini_10.jpg

Fortsatte demonteringen igår. Nu har jag börjat rensa i motorrummet för att kunna göra rent där och gå igenom/renovera de avplockade prylarna i lugn och ro över vintern. Inga överraskningar. Elsystemet är mer eller mindre original och utan tillägg :#pray:, många av kylslangarna helt slut och det är lite läckage vid vattenpumpen, insprutningen och injektorer skitiga men verkar hela. Kylaren riktig snygg och utan skador.

Jag vet inte hur sotigt insuget brukar vara normalt sett men jag tror att det var mer sotigt än vanligt här. Kanske kan trolla fram några borttappade hästar om jag får insuget rent.

Min plan har varit att plocka bort all mekanik som går och jobba med det under hösten och vintern och sedan ta tag i kaross och lack. Fast nu undrar jag om jag inte tänker börja med kaross och lack. Mekaniken på bilen verkar ok och är faktiskt i stor utsträckning original utan fulmek. Däremot får jag känslan av att en del spackel kan sälja sig under lacken och jag är lite nyfiken på att få en bild av det så snart som möjligt. Räknar med mycket jobb där och det känns bättre att ta tag i det i ett tidigt skede. När kaross och lack är kvar kan man njuta av att göra rent motor och transmissionsdelar..

I vilket fall som helst återstår ytterligare jobb med att demontera innan jag måste bestämma i vilken ordning jag tar resten av arbetet.
IMG_3199.JPG
Insprutningsventilerna satt ganska löst och var lätta att dra ur.

IMG_3271.JPG
Vattenpumpen verkar vara utan spel men jag kommer att byta den i alla fall. Likaså kamrem och spännrulle såklart. Samt alla kylarslangar (som tyvärr är ganska dyrt). En har uppenbarligen läckt. (Hur sjutton får man bilderna på rätt ledd? Den här är stående i kameran och datorn men blir i liggande format här på forumet)
IMG_3274.JPG
Sotiga insug...
IMG_3272.JPG
Någon har haft skafferi (möss?) på motorblocket.
IMG_3277.JPG
Ja, och så kunde jag såklart inte låta bli att testa att göra rent på en liten yta. Smutsen sitter hårt men med lite envishet blir det riktigt rent och snyggt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#44 Post by Bobby »

Inte omöjligt att det är samma typ av speglar, foten är annorlunda dock. Denna bild är från en Scirocco MK1:

Image
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#45 Post by NTF »

Efter nördig backspegelresearch kan jag meddela att - enligt Volkswagens reservdelskataloger - Scirocco och Golf hade likadana backspeglar 1977. Med andra ord är de backspeglar Bobby behöver till sin Scirocco likadana som jag behöver till min 924. Skönt att kunna lösa så här stora gåtor åt mänskligheten :-)

På "Wermut" har demonteringen fortsatt. Efter att ha plockat ut det mesta ur motorrummet utom själva motorn och kabelhärva så är allt frid och fröjd. Det enda motståndet hittills har bestått i en avbruten skruv (kylaren) och rund mutter till bromsledning höger fram. När nu motorrummet snart är rent blir nog instrumentpanelen som blir nästa område att ge sig på. Även om jag inte är helt säker på om jag ska byta instrumentpanelen (den har bara en mindre spricka) så vill jag ta av den för att kunna komma åt och göra rent jordningspunkter, ventilation, kontakter och värmeelement.

Igår började jag arbetet med att göra rent mattorna. Ett ganska tidskrävande men också belönande jobb. De blir inte perfekta - all smuts från 42 år försvinner inte - men avgjort mycket snyggare än vad de är nu. Än så länge är bara fyra småmattor avklarade men när jag nu börjat så tror jag att jag ska lägga lite fokus på att få mattorna rena så att jag kan stuva undan dem innan det är dags för återmontering.
IMG_3302.jpg
I övrigt har veckan präglats av att en vit, svensksåld 924-77 varit till salu på Blocket. Och visst är det en "Martini" även om det inte framgår av annonsen. Svårt lockad, men efter att ha räknat bilarna i garaget så sansade jag mig.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ingemansson