Framvagnsfunderingar 944 (Rollcenter, bärarmar mm.)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Framvagnsfunderingar 944 (Rollcenter, bärarmar mm.)

#1 Post by J.J »

Tänkte ge mig på att förlänga spindelledstappen ala. racers edge för att korrigera rollcenter

Image

Men är inte sugen på att betala 20papp för deras bärarmar/tappar där allting dessutom är i tum.

Så tänkte göra egna tappar + hylsor i Crmo och eventuellt egna bärarmar också, och då undrar jag om det finns nån som kommer på en orsak värför det inte skulle funka med en 2 delad bärarm som på t.ex nyare porschen. Skulle ju vara mycket enklare tillverkningsmässigt än orginalutformningen. Det skulle också innebära att flytta krängningshämmar infestningen till fjäderbenet för att slippa brytningen i bärarmen. Funderingar kring detta?

SPL till 996/997/boxster/cayman
Image

eller i rör
Image

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Framvagnsfunderingar 944 (Rollcenter, bärarmar mm.)

#2 Post by safe »

Tänk på att flytta ned styrleden lika mycket (eller mer) som du flyttar upp spindeln.
Borde vara enkelt att svarva tappar till detta, om man har en svarv och är lite händig (två saker som brukar gå hand i hand...).

Jag tror att Porsches spindlar är väldigt svetsbara, i regel allt gjutjärn som är modernt eller bra kvalité går fint att svetsa. Så man kan nog bygga en jigg kapa av fästet och svetsa ihop med en spacer mellan. Med lite slipjobb ser det nog väldigt original ut.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Framvagnsfunderingar 944 (Rollcenter, bärarmar mm.)

#3 Post by Cédric »

Har funderat på det ett tag. Finns en rätt kul artikel om en ombyggd 924 turbo från back in the days där dom bygger en vass 924 turbo. Där hävdar dom att dom i princip eliminerat bumpsteer, dom har då en shimsad lösning på styrstagen för att kunna justera höjden.. Däremot kör dom av sin roll center förlängning på bana vilket är lite läbbigt. Dom gjorde en omdesign, om jag minns rätt så kanske dom tom knöt ihop styrarm och kulledsförlängingarna.

Hur som helst är jag klart intresserad, men bytta bärarmar känns mest krångel, och potential att bli dyrt om man kröker till något i en sandfålla.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Framvagnsfunderingar 944 (Rollcenter, bärarmar mm.)

#4 Post by Cédric »


User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Framvagnsfunderingar 944 (Rollcenter, bärarmar mm.)

#5 Post by gegge »

Tack för artikeln C.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users