Lyfta/bära 944 motor

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Lyfta/bära 944 motor

#1 Post by Millen »

God dagens

Var ett tag sedan, men här är jag. : )
Kanske möjligen kan få lite hjälp att utveckla mina idéer för att lyfta/flytta min 944 2,5 L turbo motor, då den ska ut från ett förråd och upp på ett släp.
Detta genom några dörröppningar i en källare, upp 1,5 våning med en hiss och sedan nedför 0,5 våning med via trappor och efter det ute i det fria.
På släpet hamnar den nog på ett bildäck och spänns fast med spännband.
Vad komma ske efter det får vi se.

När den flyttades ner var vi 3 personer som gjorde det för hand och med hjälp av en skateboard, något som jag inte med gott samvete kan utsätta folk för igen.

Då jag i princip inte ska belasta min fot för tillfället så tänkte jag fördela själva bärandet på andra något mindre skadade personer.
Hoppas nu att kunna få lite tips på hur jag löser detta med minska möjliga risk för misslyckande.
Har någon idé om att fästa stroppar och/eller spännband vilka kan leda upp till något längre järnrör, för att sedan lyfta med hjälp av detta i axelhöjd.

Har ett fäste för motorstativ på den, kanske skulle vara en idé att borra upp ett lite större hål i denna, ner med en stropp i röret och säkra med bult och mutter. Tror det nuvarande hålet i denna är 6-8 mm.
Vet dock ej hur balansen då blir i sådana fall.
Helt andra idéer är välkomna och de kan innefatta 4 personer som bär sam en som servar dessa med med annat runt omkring.
Behöver och vill helst flytta motorn kommande vecka, gärna innan snö börjar falla och så fort att jag har bra nog planer för att försöka sammanstråla manskapet.

Edit: Vad väger egentligen motorn cirka, i det utförande som ni ser den?

:#pray: till 944sverige
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -87

wurst
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2005-05-12 20:29:31
Bilmodell: 924,944
Årsmodell: 1979
Location: lerum/gbg
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#2 Post by wurst »

Hej,
interessant problem.
Tycker du ringer ett företag som transporterar piano och flyglar, de är jätteduktiga på detta, kan vara välinvesterade pengar.
Vänliga hälsningar
Benjamin
med vänliga hälsningar
wurst

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#3 Post by Millen »

Tack för tipset, en specialiserad flyttfirma hade säkerligen löst saken effektivt.

När det kommer till stroppar och spännbands placeringar/punkter att hänga runt/från så skulle det vara önskvärt om man kunde lyfta motorn ganska plant. Lär underlättar när man vill ställa ner den för vila.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#4 Post by safe »

Två reglar, typ 2x4", som du spänner fast med spännband till en stabil enhet. Det borde 2-4 personer kunna bära.
En liten plattform med hjul, typ en skejtboard, att rulla på när det går underlättar där det är platt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#5 Post by Millen »

Tack för tipset angående att använda trä i stället.
Trä kanske kan vara prisvärt jämfört med stålrör, tar en kik på det i morgon.
Blir nog något i den stilen.
Annars skulle ett några mm tjockt, 2,5 meter långt 1 och 3/4" järnrör gå på 250 spänn hos närliggande metallhandlare.
Kanske är värt att göra något som kan förhindra att stroppar och så kan glida på denna.
Borra ett par hål i mitten och i med någon längre variant av avgasklämma tillsammans med ett par muttrar.
Blir att använda en skateboard den här gången också.
I stället för tidigare planerad rutt kommer jag troligen använda en sopkärlshiss upp för en annan passage, för att sedan få bära upp för trappor med betydligt längre trappsteg.

Gör nog en större grej av det än vad som behövs, men å andra sidan så är det schyst att ha en trolig fungerande idé när man ändå är ett gäng som ska samlas.

Mycket spännande. :)
Porsche 944 Turbo -87

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#6 Post by Peter O »

Lite beroende på förutsättningar, men en EUR-pall att lägga motorn på, en lånad palltruck, en flyttfilt (för trappan då) och lite spännband eller annat (också för trappan så att inte ekipaget skenar utför...) borde göra susen. FInns ingen palltruck att tillgå, så kan ju ett gäng personer gissningsvis lyfta pallen med motorn på med hjälp av reglar två tum fyra som nämnts tidigare.

Ska bli spännande att läsa hur detta till sist löses.... Lycka till!

Hälsningar,
Peter

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#7 Post by Millen »

Tack!

Pall ...
Borde tagit hand om den där övergivna halvpallen någon boende i föreningen övergav i trapphuset.
Den nya ruttens metalltrappa ju ju faktiskt en ramp i halvpallsstorlek, från kortsidan sett.
Med rep runt ett staket för rätt vinkel ned för denna, så skulle jag med bil faktiskt kunna släpa upp den på pall. Kanske är något av en dramatisk metod dock.
Med lite skivmaterial på rampen så borde skateboarden rulla fint annars, då går det nog bra med att kombinera putta med dragkamp ovanifrån.

Tror den ändå ganska roande men lätt traumatiserande krabbgången med färre personer via brantare trappor senast kan ha varit bränsle för denna ambivalens. Möjliga metoder finns det ändå gott om.

I mitt förråd händer inte mycket med motorn i alla fall, den sa i bilen förr eller senare.
Börjat tänka mer på detta igen, sprängskisser uppenbarar sig i segment i nattens mörker och likt det så överlappar de synen om dagarna.
Kan troligen endast lösas med KBT - Köra, Bröta, Tanka. :#944burn:
Porsche 944 Turbo -87

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#8 Post by Peter O »

Det kommer säkert gå bra, på ett eller annat vis.

En fråga som i sammanhanget kanske är off topic: Jag blev lite nyfiken och läste din biltråd, där jag bl a noterade att din bil har farthållare. Nu vet jag ju inte om du bygger banbil, eller mer allmän "dräpare", men om det skulle vara så att du inte avser behålla farthållaren, så kan jag vara lite intresserad.

Hälsningar,
Peter

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#9 Post by Millen »

Skaffa mig ett par fina 2,5 m 2"4"-reglar men slutade med att vi bara använde en av de, då på högkant.
Var 4 som bar och jag som servade.
Skulle rekommendera att man faktiskt är såpass många om man ska flytta på det här sättet en bit.
I lagom synkat tempo blir det ändå påfrestande för en BJJ-brottare, en klättrare, en MTB-cyklist och en norrlänning.
Med lite planering så minskar risken för skador på folk och material.
En relativt jämn läng på folk underlättar även det.
Man skulle kunna tagit en 3m regel om man vill ha mer plats per person som bär, men i det här fallet skulle längre varit tight i svängarna.
Dubbla reglar som jag blev tipsad om skulle kunna vara en extra säkerhet.
Balans och friktion höll stroppen på plats på regeln.

Borrade upp hålen i motorstativfästet, vilket var fäst där ena delen till motorfästet normalt sett sitter(se tidigare bildbilaga) firade sedan ner en stropp i röret och säkrade med en genomgående 10 mm bult och mutter.
Motorn låg relativt plan när den väl hade lyfts så det var lätt att sänka ner den på ett däck och vila lite ibland.
Man får vara lite försiktig så man inte ställer ner den på plastkåporna för remmar och så vidare om nu dessa är monterade.

Sopärlshissen fungerade, men hade sina brister.
När motorn ej hissade plattformen ville den sakta vandra nedåt.
Gav den lite draghjälp upp samt säkrade den med spännbanden i topposition.
När vi skulle ha upp den på släpkärran så lyfte man gåendes på vardera sida av kärran, med ett par pallar på backen för att få nog med frigång för att få upp motor på släpet.
Placerade den på däcket igen, spände fast och sedan for vi.

Tog det lugnt, gick smidigt.

Tack för tipsen! :#cheers:

Angående farthållaren.
Använde den en gång, men var tvungen att slå av tändningen för att bilen skulle sluta gasa.
Får jag ordning på den så tror jag ändå den skulle vara go att ha vid längre resor. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#10 Post by maverick »

Jag hade också problem att flytta min gamla motor förra året.

Den låg i skåpbilen och skulle in i innerförrådet så jag lånade en motorlyft.

Min grusade uppfart skapade enorma problem. Det slutade med att jag tog en fyrhjulsvagn och gjorde en dragsele till mig själv för att komma till dörren.

Väl vid dörren så räckte inte lyften hela vägen in. Benen var indragna och armen utfälld men jag kom inte längre än vad bilden visar.

Det slutade med att jag fick gunga motorn kraftigt samtidigt som jag sänkte armen mycket snabbt :roll:
Lagom idiotiskt men jag lyckades.....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#11 Post by Millen »

Låter både dramatiskt och akrobatiskt samt underlaget ser heller inte så optimalt ut för en motorlyfts hjul. :shock:
Vill du prata mer om det så finns jag här och tänker du riskera ditt och motorns liv vid framtida flyttar så kan jag överväga att ta en del av vikten efter 50 mils färd från Trollhättan. :)

I den här tråden kan man även tala ut om sina erfarenheter av att lyfta och flytta motorer.
Vet jag att jag inte är ensam om något traumatiserande motorflyttar, men med goda råd här så kan vi ge handfasta tips om hur man skulle kunna gå till väga.
Det lär finnas gott om varianter av problem man kan stöta på samt lösningar för detta.

Som även nämnt så finns det ju folk som är proffs på komplicerade flyttar och har de ergonomiska metoder för tyngre föremål så är de troligen kvalificerade även för motorer.
Just det tipset spann vidare till möjligheten att använda kärror som kan vandra i trappor, gissar att det finns sådana lämpade för motorflyttar.
Nu kanske man normalt sett inte stöter på utmaningar där just bärhöjd på platt yta blir extremt tight.
Men tänkte ändå nämna möjligheten att använda luftkuddar som möjliggör att få föremål att sväva och då kan puttas åt önskad riktning. Vi var några som flyttade en CNC-maskin ut genom en port till en lastbrygga med hjälp av sådan teknik en gång. Truckarna kunde ej lyfta tillräckligt lågt för att det annars skulle gå.
Porsche 944 Turbo -87

wurst
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2005-05-12 20:29:31
Bilmodell: 924,944
Årsmodell: 1979
Location: lerum/gbg
Contact:

Re: Lyfta/bära 944 motor

#12 Post by wurst »

Kul tråd
Kul att det löste sig
:#cheers:
med vänliga hälsningar
wurst

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users