944 -82 | S1 Banräcern

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

944 -82 | S1 Banräcern

#1 Post by Larsson-g »

Hejsan!

Kort presentation.

Gustaf, 25 år gammal och bosatt i halmstad.
Porsche är favoritmärket såklart..
Ny här på forumet.


Jag gissar att rävarna som varit med här ett tag kan lista ut vilken bil det handlar om via rubriken..
Nämligen 944an som är byggd av Lars G. :#cheers:

Köpte den för ca 3 veckor sedan.
Då visste jag ingeting om bilen i fråga, jag var 15 när denna byggdes om :roll:
Bilen har passerat 3st ägare iallafall, hur mycket den körts vet jag inte.
Skruvat på den har nog ingen gjort i överflöd iallafall..


Hade inga jätteförhoppningar om bilen på väg dit, då ägarn inte var 100% säker på bilen och fel fanns.
Men givetvis följde den med hem, den kändes gedigen.

Enligt säljaren var den helt original i maskin. Redan vid första uppstart hördes det att den kan omöjligt vara helt standard.. Vid provturen kände jag precis samma sak, även om bilen är ordentligt lättad..


Väl hemma i lugnan ro. Denna bilen måste ha en historia tänkte jag.
Hittade en gammal annons på rejsa när lars sålde den.
Hade ett par frågetecken om bilen, och var givetvis nyfiken.
Chansade och ringde Lars, ett mycket roligt och givande samtal. Efter samtalet kändes det ännu bättre.

Lägger in en spec på bilen nedan, som jag saxar från Lars byggtråd. Specen från bromsarna vet jag inte om de stämmer än. Samt att de "nya" grejerna inte är nya längre datummässigt.

Framvagn :
Nya bussningar till bärarmarna i Uretan. (Utzon)
Nya fjädrar, 100N/mm Utzon.
Nya dämpare, Gula Koni justerbara. (Utzon)
Justerbart coil-over kitt.(Utzon)
Krängare 30 mm
Brembo 4-kolvsok
Sebroskivor
PFC 97 belägg
Stålomspunna bromsslangar med kevlarförstärkning
Camber/Casterplattor i topplagring (Ground Control)
Nya hjullager

Bakvagn :
Bärarmar bytta mot korta AL
Nya bussningar till torssionstuben i Urethan/Delrin. (Utzon/JE Racing)
Nya mothållsbussningar i aluminium (JE Racing)
Stela AL-växellådsfästen (JE Racing)
Nya stötdämpare,Koni special med coilover fjädrar ca 145 N(Ground Control)
Renoverade drivknutar,
Krängare 19 mm justerbar(PC)
Standard ok
Standardbelägg
Sebroskivor

Motor :
Chippad för 98 oktan (Fekzen)
Dubbelkoniskt sportfilter
Vanlig service samt byte av alla remmar 070630
Renoverade spridare
Ny torr tändspole.
Trimkam 272 gr samt portad topp och insug
Lättade och viktade ventiler
Justerbart kamdrev
Ställbar BTR
Lättviktsbatteri bakom pass.stolen
Grenrör 4-1, 3" och racekat samt 3" hela vägen bak
Demonterad balansrem
Lättat svänghjul (?)
Motoreffekt ca 175 hk

Kaross :
Plastrutor dörrar,smårutorna och bakruta
Glasfiberhuv
Glasfiberdörrar
Glasfiber taklucka
Glasfiber skärmar
GT-front
GT-lysen
Reservhjulsbalja bort kapad

Inredning :
All inredning är utriven
Skalstolar 2 st
6 punktsbälte
Helbur
Lackad vit (hammarlack)

Bilen har en tävlingsvikt inkl förare på 1100 kg (ca 1010 kg bilen med 20 liter bensin)


Åter till min egna text. Har sett bilder från förr, och den är aningen tröttare nu.

Plastrutorna går knappt att se igenom då de gulnat.
Lite lacksläpp på ena bakskärmen
Glasfiber "takluckan" är utbytt mot en upp och nervänd durkplåt :|
Gt lyserna ordentligt spruckna.

Givetvis var de lite pyssel också.
Kupefläkt - död
Bilen startade inte varm
Bilen går upp i temp när man står stilla
Död kylfläkt
Lite lampor som var släckta pga kabelbrott.

Vad som ska uppdateras på bilen har jag inte kommit fram till ännu.

Men tanken än sålänge är iallafall

Byta kamrem
Eventuellt montera tillbaka balansrem..
Slänga ett öga på lamellen då kopplingen tar högt, och eventuellt byta koppling.
Se över ev packbox från kam i framkant av motorn då det är lite fuktigt.
Hysta durkplåten och ersätta med glasfiber.
Byta ut plasten på framlyktorna
Med mera


Planer för bilen, tävla?
Tävling ligger inte i fokus nu, då bilen behöver lite kärlek och jag inte känner den överhuvudtaget.
Behöver även uppdatera "garderoben" lite.
Men bankörning är tanken.

Har lite tidigare erfarenhet, från knutstorp. I min 996a jag införskaffade för drygt 3 år sedan.
Gjort diverse uppdateringar oljetråg och en massa annat.
Det var skoj, men på något vis försvann nöjet när man bryr sig om bilen för mycket.

Kan börja med en bild på den.
20476300_1954348374579239_7877700125048133152_n.jpg
Här har vi 944an. Färska bilder efter handskaket.
Image
Image

Hemma i verkstan. Smetade in de bruna däcken :lol: Diffusern har sett bättre dagar, den kommer att demonteras och eventuellt ersättas med en s2.
Image
Image

Skaplig skillnad på rulldimensionen mellan fram och bak. Samma bredd på däcken på fälgar som är staggered. 225or runt om, ser lite lustigt ut.
Image

Image

Inv blir det nog lite ny färg. Ta bort burstoppning och ersätta med ny på de ställen det behövs.
Och det absolut primära, låta mina 190cm få plats i bilen med hjälm :oops:
Undviker helst att behöva golvsänka, som det ser ut nu ligger hjälmen mot buren.
Image
Image

Påbörjad felsökning till startproblemet. Byglade dme relä, kollade eventuellt ånglås och höll på någon timma. Mätta vevaxelgivarna, den ena gav inget motstånd alls. Beställde en ny, tyvärr en fredag. Så jag la hela helgen på att felsöka andra saker i onödan.
Vevaxelgivaren var problemet!
Image

Tuta monterad av förra ägaren då "original" inte funkade. Denna tutade mest i coupen.
Såg att originaltutorna satt kvar inkopplade, och tutknapp satt i rattnavet.
Ett reläbyte senare så kunde jag demontera denna :#cheers:
Efter lite felsökande på kupefläkten fick jag även igång den. Lät som att ett lagerbyte var dags.. Av lycka startade jag den ytterligare en gång, efter att ha fyllt mitt ansikte med frömjöl gick fläkten sedan som en klocka.
Image

Dåligt med bilder men.
Vevaxelgivaren byttes.

Började på värmeproblemen. Bilen går alltså upp i temp när man kört och sedan står stilla.
Bytte termostat, anade ingen oro över den. Men billig och enkel att byta.
Bytte även termokontakten på kylaren, den gamla var kass.
Köpte en som öppnade på 92 grader. Enligt mätaren inne i bilen startade fläkten på 105 grader.
Provkörde en sväng, återigen gick bilen upp (nästan) till det röda.
Bilen kokade inte, och kylarslangarna kändes inte onormalt varma ändå..
Inget bubblande i expansonskärlet, ingen avgaslukt och inge vatten i oljan.
Vattenpumpen är bytt till den "nya" modellen iallfall.
Fläkten är eftermarknads, utan kåpa. Men har de funkat i 10 år innan så..
Relät funkar, den går på höga och låga varv med tädning på/av.


Mcgyver har nog varit i farten :mrgreen:
Image

Ersattes med en kylarslang direkt från utzon.
Image

Tänkte prova att mäta med IR i toppen bredvid tempgivaren, har inte gjort det ännu.
Men mätte upp mätaren i instrumenthuset med en potentiometer.
När mätaren skulle visa 40 grader visade den närmare 50.
Vid 105 grader gick mätaren i toppen.
Kan dock tillägga att det var jäkligt trixigt att ställa in potentiometern på så låga värden.

Tanken är att skippa originalmätaren och köra en extern mätare istället, då jag misstänker att originalmätaren inte är riktigt tillförlitlig.

Väljer att köra helt utan originalmätaren och använda hålet i toppen till den nya mätaren.
Istället för att klippa en kylarslang och fälla in ett sånt fult t-rör med gänga :roll:
Om någon mer funderar på det är gängan i toppen m14x 1.5
Grejerna till detta hämtade jag ut idag och har såeledes inte kunnat testa ännu.
Valet blev autometer, tanken är att byta ut de andra mätarna till autometer för att få det mer enhetligt och förhoppningsvis underlätta att se mätarna i ögonvrån.
Image
Om det visar sig att inte mätarn var problemet vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Montera en tryckande fläkt framkör kylaren?

Spolade av bilen då den var oerhört sketig.
Image
Image


Detta var allt jag hade än sålänge. Hoppas att bilderna funkar, fick ladda upp dem via en annan hemsida då mina mobilbilder var för stora (?)

Detta känns riktigt kul iallafall :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Larsson-g on 2019-08-10 22:53:16, edited 1 time in total.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S1 -82

#2 Post by Cédric »

Nämen, roligt att se lars föredetta kärra här igen, det var som sagt många år sen sist. Ska bli kul att följa återupplivandet, hoppas det blir lite bana nästa år!

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 S1 -82

#3 Post by claes »

Hej, kul med en race44:a! Me like a lot! Först en fråga. Är den så lätt som 1030kg, med bensin? Har du vägt den eller läst i något gammalt papper? Min 944:a är lättad nästan lika mycket och den väger 1150kg ( min är iofs några år nyare, har rensade plåtdörrar, ABS och S2 motor.).
Sedan ett tips kring värmen. Gör rent kylaren ordentligt invändigt och utvändigt. Dvs. Spola insidan med vattenslangen åt båda hållen, flera gånger. Blås med tryckluft från baksidan för att rengöra utsidan. Det kan förhoppningsvis lösa värmeproblemet.
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 S1 -82

#4 Post by Larsson-g »

Cédric wrote:Nämen, roligt att se lars föredetta kärra här igen, det var som sagt många år sen sist. Ska bli kul att följa återupplivandet, hoppas det blir lite bana nästa år!
Hej! Kul att det uppskattas, ja det är ett tag sedan :mrgreen:
Skoj med ett forum som är aktivt.
Bilen ska vara redo tills våren, tänker jag!
Så bankörning kommer det absolut bli!
claes wrote:Hej, kul med en race44:a! Me like a lot! Först en fråga. Är den så lätt som 1030kg, med bensin? Har du vägt den eller läst i något gammalt papper? Min 944:a är lättad nästan lika mycket och den väger 1150kg ( min är iofs några år nyare, har rensade plåtdörrar, ABS och S2 motor.).
Sedan ett tips kring värmen. Gör rent kylaren ordentligt invändigt och utvändigt. Dvs. Spola insidan med vattenslangen åt båda hållen, flera gånger. Blås med tryckluft från baksidan för att rengöra utsidan. Det kan förhoppningsvis lösa värmeproblemet.
Mvh /Claes
Hej! Siffran på vikten har jag kopierat från Lars. Jag kan tyvärr inte svara på om det stämmer.
Har en våg bara några km bort, körde bort till den ganska omgående för att väga. Den var tyvärr avstängd.
Tänker definitivt ta reda på vikten då jag är nyfiken som tusan.
Om din är lika spartanskt lättad har jag svårt att tro att min skulle vara så mycket lättare..
Men jag kommer absolut ta reda på vikten och återkomma :#cheers:

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 S1 -82

#5 Post by Larsson-g »

Det blev lite skruvande idag.

När jag bytte termostaten tömde ur all gammal glykol för att hälla i ny och fräsch.
Då den gamla var såpass fräsch sket jag i att spola ur systemet.

Men jag gjorde det Claes tipsade mig om. Plockade ner kylaren och spolade ur.


Ja, det hade snöat inatt och låg runt 0 hela dagen :roll:
Spolade ur kylaren, flödade på fint och kom inte ur något skit alls..
Image

Återmonterat. Dags för påfyllning och luftning. Måste bygga ett ställ på väggen att hänga upp motorhuven på :lol:
Hört att den läckte en del ur avgasröret. När jag ändå hade bilen igång smög jag under, kände på 2 skarvar. Båda läckte :roll:
Ljuddämparen ser ut att ha fått sig en känga, möjligt att det är orsaken.
Skippar nog alla klammer och svetsar ihop det senare.
Image

Mätaren fick monteras lite provisoriskt. Kommer antagligen placera om volt mätaren.
Image

Resultat efter ingreppet. Fläkten startar numera på strax över 80 grader.
Enligt förra mätaren startade fläkten på 105+. Dock med 12 grader högre termokontakt.
Hoppas innerligen att mätaren var boven.
Nu startar fläkten tidigt, men det bör kunna bli ganska lagom varma sommardagar.
Då det låg slask på vägbanan tog jag mitt förnuft till fånga och skippade provkörning.
Förhoppningsvis blir det bättre väder imorgon, hade varit otroligt skönt att kunna bocka av denna punkten och fortsätta med det andra.
Nästa sak som står på tur får bli att försöka få ner stolen lite.
Image

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 S1 -82

#6 Post by claes »

Hej Gustav! Oj, vad du jobbar med bilen. Kul!
Kylsystemet. Bra, då vet du att kylaren är ren och kan utesluta den som problemkälla. Förhoppningsvis funkar det som det ska nu.
Vikten. Din vikt kan stämma. Äldre bilar är lättare än de nyare, vet ej varför men nyare har såklart mer utrustning, tyngre motor, större bromsar osv. Jag vägde min i somras och den väger 1150kg, raceready utan mig.
Stolen. Man kan få ner dem ganska lågt. Jag har en modifierad 968CS stol i min bil och jag har nog 7-8cm mellan hjälmen och taket trots att jag är 195cm lång.
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

944 S1 -82

#7 Post by Eddie Varvstopp »

Vet inte om jag är med på värmeproblemen.. Våra bilar trivs inte att stå still så tempen går upp obehagligt högt innan fläkten går igång ;) och då kyler det på bra. Däremot så används inte så mycket när man kör, tom hårdkörning stressar heller inte fläkten särskilt mycket. I vilket fall så har du fått ett riktigt sunt nu kylsystem efter genomgången :) . En grej annars är att kolla jordning för instrumentering för det är inte ovanligt att den kan spöka till det med mätarna. Gör en ordentlig provkörning nästa gång.

Kul att se bilen igen och lycka till :D

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 S1 -82

#8 Post by Janne J »

Det kan vara lite kinkigt att få ut all luft ur kylsystemet, att ha framändan lite högre kan hjälpa till.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 S1 -82

#9 Post by Larsson-g »

claes wrote:Hej Gustav! Oj, vad du jobbar med bilen. Kul!
Kylsystemet. Bra, då vet du att kylaren är ren och kan utesluta den som problemkälla. Förhoppningsvis funkar det som det ska nu.
Vikten. Din vikt kan stämma. Äldre bilar är lättare än de nyare, vet ej varför men nyare har såklart mer utrustning, tyngre motor, större bromsar osv. Jag vägde min i somras och den väger 1150kg, raceready utan mig.
Stolen. Man kan få ner dem ganska lågt. Jag har en modifierad 968CS stol i min bil och jag har nog 7-8cm mellan hjälmen och taket trots att jag är 195cm lång.
Mvh /Claes
Ja man får passa på att greja!

Jo det är väl ganska rimligt. Men borde inte skilja jättemycket.. Servo har jag inte heller, den snor väl inte så många kilon dock.
Jaså du har såpass med utrymme..
Det sitter en gammal bimarco expert i min. Som ändå verkar vara ganska tacksam för höjdens skull.
Postar vidare i ett nytt inlägg om idag :#cheers:
Eddie Varvstopp wrote:Vet inte om jag är med på värmeproblemen.. Våra bilar trivs inte att stå still så tempen går upp obehagligt högt innan fläkten går igång ;) och då kyler det på bra. Däremot så används inte så mycket när man kör, tom hårdkörning stressar heller inte fläkten särskilt mycket. I vilket fall så har du fått ett riktigt sunt nu kylsystem efter genomgången :) . En grej annars är att kolla jordning för instrumentering för det är inte ovanligt att den kan spöka till det med mätarna. Gör en ordentlig provkörning nästa gång.

Kul att se bilen igen och lycka till :D

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tjenare Eddie! Din bil har jag sett nere på knutan, och även spanat in här. Grym!
Nej när mätaren närmare sig 120 strecket väcks ju obehagliga känslor i magen, även om jag var säker på att det inte kunde stämma..
Det kanske är så, jag har ju som sagt inte så mycket erfarenheter av dessa ännu..
Jo nu vet man ju iallafall att allt borde vara någorlunda!
Det skulle kanske kunnat hjälpa, då mätaren betedde sig ganska lustigt. Men nu nyttjar jag inte originalmätaren då jag använde hålet i toppen till den nya. När man ändå kostat på sig en ny mätare som visar (förhoppningsvis) exakt lämnar jag originalmätaren till det förflutna. (Jag är ingen purist :mrgreen: )
Kul att höra, tack så mycket!
Janne J wrote:Det kan vara lite kinkigt att få ut all luft ur kylsystemet, att ha framändan lite högre kan hjälpa till.
Hej!
Hade bilen höjd i fronten denna gången, känns som att det är luftfritt.. Har klämt som tusan, öppnat blödaren och låtit det rinna. Fyllde även lite igenom luftaren för att förenkla det lite tänkte jag! :D

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 S1 -82

#10 Post by Larsson-g »

Idag var det en ny dag, men några enstaka plusgrader iallafall!

Kom på att jag inte visat den vackra "luckan" :mrgreen: Ska försöka få tag i en tunn glasfiber istället. Rostfläckarna som ligger ovanpå lacken, går antagligen att polera bort enkelt när man har tid!
Image

Vägarna var för det mesta blöta. Så jag tog det lugna, körde förbi vågen. Idag var den igång!
Utan förare och lite mer än en halv tank soppa, och med lite vatten på vågen landade jag på 1060KG
Med mig i bilen vägde vi 1140 :D
Image
Image

Summan. Fick bli en relativt lugn runda. Men mätarn låg stabilit på 80-85 grader.
Nu startar fläkten redan vid 80 grader, och det var drygt +3 grader utomhus.
Hade inte skadat om den gått upp några grader till, men det blir nog bättre till sommaren.
Lämnade bilen på tomgång en stund efter provkörningen, tempen låg fortfarande som tidigare.
Känns skitbra :#cheers:
Oljetempensmätaren är dock ganska död, ligger efter ordentligt. Den får ersättas :)


Började även på att försöka få ner stolen. Kunde inte få stolen till det understa hålet utan att fästet tog i stolen. Kapade lite.
Image
Image

Monterade dit allting igen. Fick inte stolen på plats.. Fick den såpass att jag kunde provsitta, tyvärr så låg hjälmen i den andra bilen som är låst. Det känns fortfarande för tight. Får eventuellt skjuta stolen lite till höger, känns nästan som den är lite åt vänster nu.
Problemet är att stolen tar i fästena, då fästena är monterade med bulthålen genom golvet "utåt".
Lösningen får bli att borra nya hål i golvet och vända på fästena, vilket desvärre gör att bultarna genom golvet hamnar under stolen.
Kommer bli lite trixigt att skruva dit stolen, men kommer antagligen inte skruva in och ur den i onödan heller :D

Sådär sitter fästena nu. Kommer alltså vända på dem, vilket gör att jag även har möjlighet att flytta stolen i sidled. Nu ligger fästena hela vägen ut i kanterna.
Image


Ursäktar för att bilderna vrider sig. Vet inte hur jag skall få dem till rätta, hjälper inte att vända och spara om de :|

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 S1 -82

#11 Post by claes »

1060kg..... Jag är både imponerad och avundsjuk!!
/Claes, ledamot i klubbens viktväktarsektion. :D
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 S1 -82

#12 Post by Eddie Varvstopp »

1140kg är bra :D Jag har börjat lätta min och målet 1120 verkar vara realistiskt :wink: :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 S1 -82

#13 Post by Larsson-g »

claes wrote:1060kg..... Jag är både imponerad och avundsjuk!!
/Claes, ledamot i klubbens viktväktarsektion. :D
1060 är jag väldigt nöjd med. Kan ju desvärre inte ta åt mig äran för bantningen :mrgreen:
Haha, tack ska du ha ialalfall!
Eddie Varvstopp wrote:1140kg är bra :D Jag har börjat lätta min och målet 1120 verkar vara realistiskt :wink: :D
1120 med förare? Isåfall lär du få demontera din vinyl :lol:
Skämt o sido, lycka till.
Ska in och kolla din tråd så fort jag hinner sätta mig ner. Och alla andra intressanta trådar här inne!

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 S1 -82

#14 Post by Larsson-g »

Började som sagt greja med sitthöjden.

Kom fram till att bocka nya stolfästen i 6mm alu som skulle lira mycket bättre.
Kom på den sluga idén att provsitta stolen en gång extra.
Den var på håret till för kort för mig, precis att bältena inte tog i ovankant hål för axlarna.
Farsan hade vägarna förbi rallyshop, med honom och en grym personal slutade det med en bimarco futura i bagaget.
En modell som är avsevärt mycket högre i ryggen. Även en mycket bättre stol än experten fick jag förklarat. Den gamla förarstolen får ersätta no name stolen på passagerarsidan.
IMG_3731.JPG
Den var dock 40mm bredare vid infästningen. Blir jäkligt tråkig att montera, men lösningen blev säker och bra.
Problemet var fortfarande att hjälmen tog i buren i både sida och framkant. Stolen monterad 10mm ovan golv i bakkant. Blev lite lätt tokig när pannan tog i buren fast jag knappt nådde pedalerna.
Fick kompensera detta med att luta stolen och flytta fram den. :#cheers:
IMG_3738.JPG
Axelbältena blev också bra. Ligger på 8 grader! Nu behövs bara lite bultar m.m för att färdigställa det helt. De nya jag köpte räckte inte trots allt.
IMG_3739.JPG
Efter att ha krånglat med stolen allt för länge bockade jag till en eventuell ratthängare.
IMG_3741.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Larsson-g on 2020-01-30 22:04:01, edited 1 time in total.

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -82 | S1

#15 Post by Larsson-g »

Hej igen! Forumet uppe igen, bra jobbat! :D
Det var länge sedan sist! Men det har hänt en del med bilen.. Eller jäkligt mycket rättare sagt. Fortsätter där jag slutade, uppdaterar troligtvis etappvis.

Som sagt, den nya stolen fick jag i. Det blev perfekt!

Min eminenta krok till ratten kom på plats, vart ju kalas!
IMG_3750.jpg
Sedan var det dags att skifta passagerarstol. Den gamla monteringen var inget vidare.
Så jag tog fram vinkelslipen och kapade bort originalfästena i golvet.
Bultade sedan denna 3mm plåten, sitter en likadan under golvet. De främre är 5mm och har likaså plattor på undersidan.
IMG_3757.JPG
Det var ju inget vidare att kasta i massa stål i bilen. Detta kompenserades med egenbyggda stolsfästen i aluminium. Jäklar så lätta :#cheers:
Image

Lars har gjort ett riktigt "hästa jobb" med inredning i bilen, en eloge till honom. Men nästan 10 år senare har satt sina spår. Färgen hade sett bättre dagar, likt all skumisolering.
Att måla den inv var egentligen ingen prio just då, men vad F-n tänkte jag. Detta klipper jag på en helg om jag står på.

Plockade ur stolar m.m igen och började. Isoleringen borta, bara fullt av limrester kvar.
Image

Limmet satt som berget, efter mycket testade visade det sig att förtunning funkade bäst. Framförallt väldigt hälsosamt att arbeta med ett par timmar. :oops:
Image

Sedan var det dags för det eviga slipandet..
IMG_3774.JPG
Det dammade.. Om jag inte minns fel så tog helgen slut här. Det tog liite längre tid än mina kalkyl. Lustigt att se denna bilden där jag inte ens skruvat av hjulen på den.
IMG_3773.JPG
Efter mycket förarbete, värk i kroppen. Inandning av massa onyttigheter var det dags för smäckjobbet, färgen! Många skrymslen att måla, det var ingen höjdare det heller!
Minns inte hur mycket färg jag la, men det var 3 eller 4 lager.
Bilder på resultatet, det blev jäkligt fräscht!
IMG_3786.JPG
IMG_3801.JPG
Image



Fästena till mätarhuset lackerades svarta, var tidigare gröna. Bytte även några lamport i mätarhuset, var kolsvart innan :lol:
Image

När jag ändå höll på med invärtes! För att ge plats åt min nya vattentempsmätare borrade jag ett nytt hål och flyttade ner voltmätaren. Bytte även bort massa 6-kants skruvar.
Image
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users