924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#91 Post by gegge »

Vill minnas uppe i vänstra hörnet vid säkringarna. Det är en skruv med 6-8 "spadar" för kabelskor som ärgar friskt. Brukar främst visa sig genom mätare som inte är helt tillförlitliga. Enkelt fix.
Last edited by gegge on 2018-10-23 00:14:51, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#92 Post by safe »

ok, tack. Låter som om jag borde hitta det snabbt :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#93 Post by Cédric »

Försökte hitta en bild, men jag och resten av världen verkar ha glömt fota där för att det är så trångt och man är så förbannad :) Det sitter som två stora kronor fulla med jordkablar. En annan sak jag noterat är att det kan vara dålig kontakt i multikontakter som finns runt omkring på bilen, har gett mig trubbel med lysen och nu med min oljetrycksgivare, då är det ström och inte jord.

Kul att du fått varit ut å gasa lite, hur ser planen ut framöver?

Rensa tanken är ju rätt enkelt gjort, kan ju kanske vara nåt, det brukar kunna gömma sig både det ena och det andra där i botten.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#94 Post by safe »

Det var mycket strul med dålig kontakt för att få igång alla lampor runt om bilen, så det kan vara värt att gå runt allt med någon typ av kontaktrengöringsspray.
Har lite av samma problem på 931an med att instrumenten inte känns så exakta.

Jag har tagit bort locket i botten på tanken och det var inte så mycket där, som kom ut i alla fall. Kändes OK när jag kände efter med fingrarna, hade väntat mig värre.

Planen är osäker. Kommer behålla den känns det som i alla fall. Fixa till den lite mer mekaniskt och kanske i inredningen. Kanske fungera som alternativ kul/ful bruksis, men då måste den bli lite trevligare för föraren.

Trots att motorn går rätt bra så har den lite svagheter, den har den råa otrevliga gången som 924or brukar ha, den lägger ut en rejäl dimredå efter kraftig motorbroms. Så toppen borde ses över.
Men jag håller ju på och bygger en motor, letar ju bara efter ett par OK originalkolvar. Så den åker troligen i. Kan bli kul med en rejäl motor i en sådan sunkbil.

Växellådan har lite skraptendenser, borde också ses över, men det kan ju bli dyrt...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#95 Post by safe »

Glömde skriva att jag åkte förbi en vägvåg i helgen.

Framaxel: 560
Bakaxel: 610
Totalt: 1160kg

Nä, jag räknade inte fel, men noggranheten är nog runt +/-10 kg då den är tänkt för att väga lastbilar...
Osäker på soppamängd kanske 30 liter.
Förare ~87kg

Vägde kompisens 931a också samma dag.

620 + 650 kg = 1270 kg (Här räknade vågen rätt)
Strax under halv tank på mätaren, samma förare som ovan.


Förvånad över att de har så mycket vikt bak! Med det är klart, föraren sitter rätt långt bak, tanken sitter bak, bakrutan är ganska tung.
Spontant skulle jag tro att 944an är mer framtung än 924an.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#96 Post by Cédric »

För första gången på decennier finns det en batch reservdelar till 79ans låda, om du skulle vara sugen
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=43918" onclick="window.open(this.href);return false;


Ventilstyrningar och tätningar är ju en grej som tar slut om bilen har levt ett hårt liv, och/eller gått många mil. Tyvärr lite dyrt att ågräda, jag fick ett verktyg svarvat till min 931a för att trycka styrningar in och ut om du skulle behöva låna nåt år :)

Kanske dags att prova Öd ringar, kanske totalseal eller någon annan kan hjälpa till med det. Det borde vara en bra lösning. Förutsatt att det blir billigare än en uppsättning nya kolvar med ringar.

Har inte uppfattat nån 924 som rå, såvida inte motorfästena varit stumma. Men ventiltåg osv brukar ju inte vara helt tyst.

924an har ju 51%bak som std, så det är väl inte helt omöjligt. 944 har väl 40kg till över fronten eller något liknande.

Det var en något tung 931a om den är helt standard, min vägdes till 1180 eng gång i tiden med halv tank utan chaufför, och då är den nedtyngd med tunga krängare, torsionsstavar, lyktspolning, blyfälgar D90, all isolering, elhissar, taklucka mm. Den andra 931an jag var där med vägde in på 1140, han hade nog lite mindre komfortprylar dock. Men visst, toleranserna i sånna här vågar som vi snyltar på är väl inte den bästa.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#97 Post by safe »

Cédric wrote:För första gången på decennier finns det en batch reservdelar till 79ans låda, om du skulle vara sugen
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=43918" onclick="window.open(this.href);return false;


Ventilstyrningar och tätningar är ju en grej som tar slut om bilen har levt ett hårt liv, och/eller gått många mil. Tyvärr lite dyrt att ågräda, jag fick ett verktyg svarvat till min 931a för att trycka styrningar in och ut om du skulle behöva låna nåt år :)

Kanske dags att prova Öd ringar, kanske totalseal eller någon annan kan hjälpa till med det. Det borde vara en bra lösning. Förutsatt att det blir billigare än en uppsättning nya kolvar med ringar.

Har inte uppfattat nån 924 som rå, såvida inte motorfästena varit stumma. Men ventiltåg osv brukar ju inte vara helt tyst.

924an har ju 51%bak som std, så det är väl inte helt omöjligt. 944 har väl 40kg till över fronten eller något liknande.

Det var en något tung 931a om den är helt standard, min vägdes till 1180 eng gång i tiden med halv tank utan chaufför, och då är den nedtyngd med tunga krängare, torsionsstavar, lyktspolning, blyfälgar D90, all isolering, elhissar, taklucka mm. Den andra 931an jag var där med vägde in på 1140, han hade nog lite mindre komfortprylar dock. Men visst, toleranserna i sånna här vågar som vi snyltar på är väl inte den bästa.
Jo, man skulle köpa lite delar att lägga på hyllan för framtiden....
Är inte så pigg på att trycka i ventilstyrningar själv, de bör ändå brotchas till rätt diameter efteråt och sätena bör fräsas in efter de nya styrningarna.
Man kan säkert komma undan med nya tätningar, de är ju av gummi och antagligen 40 år gamla... Annars borde det inte kosta mer än 1000kr per styrning inklusive allt. Antagligen behöver man inte byta alla heller. På 911 brukar det räcka med avgassidan, insugen håller länge.

931an är helt original, förutom ett takräcke kom jag på nu.
Plockar du bort föraren så hamnar den på 1183 kg.

Ingen dum ide faktist att svarva upp ringspåret och använda en bredare ring. Vad nu custom ringar kan kosta...

Är det skillnad i konstruktion på top respektive bottenring (kompressionsringar förstås)? Det är ju toppspåret som är dåligt och botten (mitten) ringarna är väl bredare?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#98 Post by safe »

Kom på att jag hade ett relativt allvarligt problem ur användarvänlighet och säkerhet.

Vindrutetorkarna gick väldigt låååååångsamt.
Så jag plockade ut mekanismen, vilket var jäkligt bökigt och jag gjorde det det antagligen inte på rätt sätt då det gick åt en del våld...
vindrutetorkare1.JPG
vindrutetorkare2.JPG
vindrutetorkare3.JPG
Som väntat så var axlarna korroderade och med en massa klegg på. Putsade bort det värsta och kletade på så mycket fett jag kunde och plockade ihop det igen.
Det sitter tunna o-ringar på axlarna som ska täta och dessa borde jag ha bytt, men jag hade inget passande.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#99 Post by safe »

Hittade en skruv i ena däcket, en insexa M6 40mm lång rakt in i däcket!!

Så det var väl ändå dags att lägga på dubbdäcken.

Funderar på om jag ska måla fälgarna svarta istället, tycker det ser lite råare ut!
Nya däck blir det till våren i alla fall, dessa som sitter på är tillverkade 1995.
hjul-svart-el-silver.JPG
hjul-svart-el-silver2.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#100 Post by safe »

När jag ändå hade färgburken framme så passade jag på att måla dörrhandtaget som hade flagnande svart färg över dålig krom.
Mest för att retas lite med garagekompisarna som tycker att bilen har värre skönhetsfläckar än dörrhandtagen. :)
dörrhandtag_svart.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#101 Post by safe »

Bilen har inte rullat en meter sedan forumet fungerade sist.
Men jag har lackat fälgarna och skaffat däck som jag hoppas passar på.
Eregi-lackade.JPG
Handlat lite grejer, för framtiden.
944_bromsok.JPG
944_hub.JPG
Har också inhandlat ett kit för att zinkplättera och gul eller blank passivera järndelar.
Har tänkt att testa det på lite delar sen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#102 Post by NTF »

"Har också inhandlat ett kit för att zinkplättera och gul eller blank passivera järndelar.
Har tänkt att testa det på lite delar sen."

Det skulle jag ha behov av också. Ska bli intressant att se hur du tycker att det funkar.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#103 Post by safe »

NTF wrote: 2019-09-13 20:52:51 "Har också inhandlat ett kit för att zinkplättera och gul eller blank passivera järndelar.
Har tänkt att testa det på lite delar sen."

Det skulle jag ha behov av också. Ska bli intressant att se hur du tycker att det funkar.

Ska dokumentera när jag testat.

Än så länge har jag bara blandat baden och lagt på ett zinklager på en testbit som var ganska ren och fin. Det blev jättebra, blankt och fint, passiviserade dock aldrig.

Men bitarna man ska behandla måste vara kliniskt rena och rostfria.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#104 Post by Bobby »

Riktigt snygga fälgar! Kul projekt =)
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#105 Post by gtBen »

glömde du inte bild på monster-däcken?

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: 944_Driver