931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#31 Post by Bobby »

Kul artikel jag hittade när jag letade information om Per-Anders. http://www.svartamasken.se/artiklar.asp?visa_art=4576" onclick="window.open(this.href);return false;. Den innehåller bland annat textraden: "Porsche är ett överskattat åkdon som förstört många goda förartalanger. Efter ca. 5000 mil sålde jag kärran 1983 och köpte en riktig bil med väghållning och känsla, en Alfa Romeo 2,5 GTV". Vilken tur att jag har exakt en sådan i garaget också så att jag kan jämföra ;)

Image
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#32 Post by patand »

Bobby wrote:gamla bilar, de är som Nokia var back in the days - connecting people =)
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#33 Post by Bobby »

Fick hem ett paket igår med diverse godsaker, bland annat kamrem och vattenpump som jag hoppas hinna byta innan säsongen är över. Har fått dit en ny generatorregulator och ett nytt soppafilter i alla fall.

Image

Image

Skruvade ur spridarna och gav de och turboröret ett bad i min ultraljudstvätt. Får se om det hjälper något, oavsett så är det alltid trevligare att jobba med rena grejer.

Image

Image

Image

Idag trillade det även in en trevlig tidning i nyskick - Teknikens Värld från 1979 där de testar 924 Turbo mot 911 SC.

Image

Image
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#34 Post by Cédric »

Kul med lite mysmek, kan tipsa om att skära av några kanter från kamremskåpan när den väl är av. Gör bytet otroligt mycket snabbare. Man kan verkligen bli galen på den annars.

Vill du läsa lite vettigare samtida tester rekommenderar jag verkligen porsche 924 Gold portfolio, den är en bok fylld med gamla artiklar/tester. TV gillade inte frontmotorporschar, men det finns ju lite mer nyanserade tester :)

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#35 Post by Bobby »

Ja det är alltid trevligt! Ah, tack för tipset, ska ha det i åtanke när jag börjar riva i grejerna =)
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#36 Post by Bobby »

Har småpillat lite till med olika saker. Tänkte plocka av drivaxeln för att se om navet snurrade lättare om det var fritt. Tur att jag har Volkswagenbilar också för det var samma hylsa till skruvarna. Dock slutade det roliga efter tre stycken då nästa jag gick på var rund... försökte med diverse verktyg att få loss den ändå men surnade till och smackade ihop allt igen istället. Får se hur jag löser det senare för jag måste även byta alla damasker på axlarna - allas favoritmeck! Vore fint att göra jobbet på en lyft istället för att ligga på golvet och kravla. Nav och hjullager verkar vara helt okej, det kanske bara är sådant motstånd i växellådan original? Hjulet går inte direkt trögt men snurrar betydligt sämre än övriga. Är det diffen som gör att det blir så här? Har justerat handbromsbackarna fram och tillbaka men ingen skillnad där.

Image
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#37 Post by patand »

Det brukar gå bra att få bort runddragna skruvar aom håller drivaxeln genom att kapa bort skruvskallen. När det är gjort släpper trycket på skruven och den lossnar lätt med en tång (polygrip eller rörtång t.ex). Det är iaf min erfarenhet. :-) Se till att ha nya skruvar att ersätta dem du kapar med...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#38 Post by Cédric »

En smidig mutterknack är ju otroligt smidigt när man jobbar där, löser mycket på nolltid utan runddragning av saker. :)

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#39 Post by Bobby »

Mm får nog bli till att kapa skallen och försöka få ut resterna. Svetstång och polygrip bet inte som det var nu. Mutterknack har jag men eftersom skallen redan var rund så, kan ju i och för sig försöka tvinga i någon annan hylsa och köra på. Var dock för lat just igår kväll då jag ville ut och köra idag och hade inte lust att plocka ner avgassystemet igen bara för att komma åt.

Image

Bilen får i alla fall mycket väl godkänt som transportör av kartong till återvinningen. Det är också lustigt att allt jag hittills har fixat sen inköpet haft exakt noll inverkan på hur den går. Det senaste mecket med att rengöra spridarna, byta kolen i generatorn, byta soppafiltret, byta sunkiga slangar mot fräscha och lite annat är alltså inget den verkar bry sig något om. Nu är det gjort i alla fall, men den är fortfarande rätt så ryckig på låga varv. Har fått tips om att rengöra WUR:en så får kanske ta och kika på det.
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#40 Post by safe »

Gjort något med tänddelarna? Stift, tändkablar, fördelarlock och rotor.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#41 Post by Bobby »

Har bytt stift och sen bara okulärbesiktigat kablar, lock och rotor som alla ser bra ut. Byte av dessa får bli nästa steg =)
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#42 Post by Bobby »

Fick dit en av dekalerna idag. En hel del mätande och titt i böcker för att få allt att stämma, och det var inte helt enkelt att få till det måste jag säga. Klippte dekalen i tre delar så att den blev lite enklare att jobba med. Mittendelen där det står Porsche var inga problem, men dekoren på sidorna strulade så mycket det bara gick. Det blir liksom fel vinkel när den ska runt hörnet och man måste tvinga ner den till rätt nivå, men då veckar den sig. På ena sidan gjorde den just detta när det var skarpt läge, och på andra sidan släppte den från appliceringstejpen så att jag blev tvungen att ögonmåtta dit grejerna. Resultatet ser ut som något man gjort på fyllan i mörker, men på långt håll och med dålig syn ser det i alla fall okej ut. Snart ska även 924 Turbo-dekalen dit som pricken över i.

Image

Image
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#43 Post by Bobby »

Jag trodde verkligen att det var den trötta soppaslangen under bilen som gjorde att det var fuktigt på marken under hela bilen, men så var det inte. Efter att ha parkerat på uppfarten hemma var det oljefläckar överallt och först trodde jag att det kanske tryckte upp ur oljestickan. Svårt att se var oljan kommer från nu när den är så nybytt och fin. Rotade lite mer på allvar idag och upptäckte att slangen från vevhusventilationen gick att snurra på trots att slangklämman satt på plats. Det var också väldigt fuktigt med olja runt anslutningen så det borde vara därifrån det pytsar ut för att sedan rinna ner på tråget och bak under bilen via soppaledningarna. Jag hoppas det i alla fall, för om det endast är ur oljestickan det kommer kan det ju vara taskiga kolvringar och annat läskigt har jag läst mig till. Hur som helst så bytte jag i alla fall slangen och ont om plats är det verkligen gott om här. Många svordomar senare sitter det i alla fall en ny med nya slangklämmor på plats. Om det inte är dödsväder imorgon ska jag ta en tur och se om det har gjort någon skillnad. Måste ju även köra in mitt nya fina klistermärke.

Image

Image
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#44 Post by kghas »

Superfin bil.
Festet som du mangler på girkassen mangler jeg også. Kanskje ikke alle hadde dette?

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#45 Post by Bobby »

Jag har ett irriterande ljud från bakaxeln som jag inte riktigt förstår mig på. Jag trodde först att det var för att ena bromsen låg på lite, men det är något annat. Det brukar dyka upp när man bromsar in inför ett rödljus eller liknande, och fortsätter tills man har fått upp lite fart igen. Det är ett högt hummande ljud precis som att något ligger emot. Igår när jag hade bilen på fyra hjuldollys dök det upp igen bara av att jag puttade bilen i sidled. Kan det vara några bussningar som jämrar sig? Eller torsionsstavarna?

Image

I övrigt verkar bytet av slangen till vevhusventilationen gjort att det inte längre är massa oljefläckar under bilen, var ute och körde en lång sväng igår och efter att ha stått i garaget hela natten är det nu faktiskt torrt på golvet. Men, det trycker fortfarande ut olja från oljestickan som sedan rinner ner och lägger sig på tråget. Ska ta och gå igenom motorn ordentligt i vinter.
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users