931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#1 Post by Bobby »

Hej!

Bobby heter jag. Ni vet när man har köpstopp och inte ska handla något mer på ett tag, det är då de dyker upp. De där objekten man måste köpa och som man kommer ångra sig bittert över om man bara låter passera. Jag hänger på Blocket väldigt mycket och minst ett par gånger i timmen kikar jag om det dykt upp något nytt roligt som man kan drömma lite kring. Klickade i förbifarten in mig på en annons på en Porsche 924 bara för att. En bild och nästan ingen information så jag var på väg att klicka mig tillbaka och fortsätta scrollandet. Men så snappade mitt ena öga upp tilläggsinformationen längst ner på sidan. 170 hästar. 170? Det är ju bara 125 i dessa sa jag högt för mig själv och gick in på annonsen igen. Det var då jag fick se scoopet på huven och de fyra luftintagen mellan strålkastarna. Men det är ju en Turbo! Det stod det inget om i annonsen. Jag fick lite småpanik och började snabbt kolla upp var i vårt avlånga land Haparanda ligger (jag är glad om jag hittar hem när jag är iväg, så bra koll har jag på Sveriges städer). 110 mil enkel väg. Nästgårds skulle min tokiga bilkompis säga, inte direkt säger jag som får träsmak bara av att titta på en beräknad resväg på Google Maps. Av någon märklig anledning så har jag under tiden jag sitter och funderar på att jag verkligen inte ska köpa något nu utan lägga om taket på huset istället ringt upp säljaren som svarar med en finlandssvensk brytning. Jag är inte ensam om att ha ringt på annonsen och min bedömning är att han helst vill göra en snabb affär och inte prata i timtals med personer som undrar om reglaget till fläkten är slitet. Efter ett snabbt snack har jag helt plötsligt lagt en handpenning på bilen och säger att jag kommer och hämtar den nästa vecka. Vi avslutar samtalet och jag kollar återigen upp var Haparanda ligger, för det verkar inte riktigt ha gått in första gången. Det är bara att köra på tänker jag, det blir ett kul äventyr. Sagt och gjort så bokar jag flyg till Luleå för att därefter ta mig till staden där bilen finns och sen köra hem. Dagen efter råkar min kompis av någon anledning säga att det hela låter lika galet som kul och att han gärna hade följt med på resan. Jag tog honom snabbt på orden och bokade ytterligare en flygbiljett, och började planera för vad det incheckade bagaget skulle innehålla för verktyg. I torsdags morse började äventyret och vid lunch var vi vid bilen som var precis som säljaren hade berättat. Affären gjordes upp och vi började styra hemåt, nästan förväntansfulla på att något litet, men inte jättejobbigt, skulle inträffa ganska så omgående. Men det gjorde aldrig det. Visst hostade bilen ett par gånger eftersom insprutningssystemet inte fått så här mycket flöde genom sig på många år men i övrigt gick resan kanon. Igår var det stor bilträff på Skokloster och eftersom min plan var att ställa ut nyförvärvet där jobbades det febrilt i helgen med att avlägsna dekaler jag inte var överens med, polering av lack, diverse småfix, en service och byte av en bränsleslang som fuktade lite väl mycket. Träffen blev jättelyckad och jag fick snabbt några nya 924-kompisar. Jag kunde väldigt lite om modellen innan men är pepp på att lära mig allt om den nu och hoppas att det här forumet ska passa för det. Förutom denna har jag även en Volkswagen Golf GLS från 1980 och en Volkswagen Scirocco GT från 1977 (renoveringsobjekt) så lite erfarenhet från liknande bilar har jag. Det är lustigt att se hur många detaljer som är lika på VW-bilarna och Porschen, som exempelvis dörrhandtag, mätare och inte minst motordelar. Det står även en Alfa Romeo GTV6 från 1983 i garaget så det här med transaxel är heller inget nytt för mig.

Image

Mvh Bobby
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#2 Post by JonasD »

Jag såg den också. Grattis.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#3 Post by Cédric »

Ja, den rykte fort från blocket, vilket kap. Kul projekt, vad har du för planer med fixandet?

Jag har alla verkstadsmanualer digitalt om du behöver.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#4 Post by henca »

Grattis till Porsche-köpet! Kallar du dig möjligen för "frisyren" på GTI-klubbens forum? Den Henrietta som beskrivs där har blivit riktigt fin och jag tvivlar inte på att även Sciroccon kommer bli fin.

m v h Henrik

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#5 Post by Bobby »

Cédric wrote:Ja, den rykte fort från blocket, vilket kap. Kul projekt, vad har du för planer med fixandet?

Jag har alla verkstadsmanualer digitalt om du behöver.
Ja jag hade verkligen tur som fick köpa den, är mycket nöjd =) Jag misstänker att vänster hjullager bak är lite trött så det ska bytas. Sen ska jag byta enkla saker som stift, tändkablar, bränslefilter, kolen i generatorn och kolla över fördelaren för att se om jag kan eliminera ryckandet. Jag kommer även inom kort se till att byta kamrem och vattenpump bara för att. Termostaten ska jag också byta och spola igenom hela systemet. Såna där saker som är skönt att ha gjort. Motorrummet behöver också snyggas upp lite. Efter det blir det nog bara mysiga saker. Har ett par kromade handtag med Porsche instansat på gång och sen så ska bakvingen bytas ut för den är fnasig. Jag saknar loggorna på bakstammen så de ska tillbaka. Ett par lite roligare fälgar kanske också får hitta dit så småningom. Men inledningsvis vill jag bara lära känna bilen och köra den mycket så att den berättar för mig vad jag behöver fixa =) Verkstadsmanualerna är jag definitivt intresserad av!

Skickar med lite fler bilder på bilen eftersom det alltid är trevligt att se vad man pratar om. Kan någon svara på varför jag inte har dogleg-låda i min bil? Det är en 79:a så det borde den väl egentligen ha?

Image

Image

Image

Image
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#6 Post by Bobby »

henca wrote:Grattis till Porsche-köpet! Kallar du dig möjligen för "frisyren" på GTI-klubbens forum? Den Henrietta som beskrivs där har blivit riktigt fin och jag tvivlar inte på att även Sciroccon kommer bli fin.

m v h Henrik
Tackar! Japp det stämmer bra det, så nu är jag även här och härjar omkring ;) Tack för det, Sciroccon behöver oerhört mycket jobb så dess framtid är lite oviss, den ersätts troligtvis snart med ett bättre utgångsobjekt och det ska bli minst lika fint som Henrietta =)
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#7 Post by Cédric »

Alla turbosar hade G31 lådan om ingen bytt ut den, vilket är ett stort projekt då hela transaxeln är annorlunda. Ser fräsch ut invändigt, är stolarna omklädda? Känner inte igen tyget riktigt. Instrumentpanelen är också i oförskämt bra skick.

Ang delade delar med övriga vw sfären hade man önskat att det var fler, väldigt få delar är i praktiken utbytbara, vilket också gör att en hel del är svårt/dyrt att få tag på.

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#8 Post by Bobby »

Mycket märkligt, då måste någon ha bytt ut min låda då. Får forska vidare i detta. Jag har dålig koll på inredningen tyvärr men har också fått berättat för mig att tyget i mitten borde vara utbytt. Det är ett sammet/mocka-liknande material och det är snyggt gjort så det kommer att få vara kvar. Instrumentpanelen är sprucken på de vanliga ställena dock och därför lite krokig, men det är inte katastrof i alla fall.
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
daza
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2012-04-22 18:20:01
Bilmodell: 924 S
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#9 Post by daza »

Grattis till bilen och trevligt att träffas i söndags!

/Daniel (med röda 924S:en)

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#10 Post by Bobby »

Tackar och tack detsamma! Alltid kul att träffa likasinnade =) :#944burn:
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#11 Post by gegge »

Fantastiskt fin bil!

Även om tyg och växellåda inte är original är det vettiga ändringar som man gott kan leva med. Dessutom går det att återställa. Om man vill.

På Blocket får man verkligen vara snabb numera. Vettiga bilar ligger inte ute många timmar. (Vilket passar mig som ändå inte hinner med det jag har...)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#12 Post by Bathory »

Grattis till en underbar bil.
Inte många bilar som har sådan körglädje som just 931:an.
Ser ut som ett riktigt fint exemplar du fått tag på.

Grattis :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#13 Post by Bobby »

Tack! Jag är mycket nöjd =) Den är i bra bruksskick och det finns massa områden att förbättra, men ett väldigt fint utgångsobjekt i alla fall. Jag vill inte ha en bil som är så fin att jag inte vågar använda den, så den ska förfinas men inte få en hellack och allt utbytt.

Jag håller med, ändringarna är inget som påverkar bilen negativt. Men jag ska ändå forska i lådbytet och så, alltid kul att veta.

Den här hade legat ute mer än en timme när jag ringde och i min värld är det sjukt länge, så jag trodde det var kört. Saker jag tidigare har köpt brukar jag hinna ringa på innan säljaren ens fått reda på att annonsen kommit ut ;) Dock dåligt att man inte kan ha fler än 20 stycken olika bevakningar på Blocket, skärpning på den fronten!

Fick en ny bok igår som säkerligen kommer att bjuda på trevlig läsning.

Image
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
Bobby
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2018-09-17 19:35:03
Bilmodell: Porsche 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#14 Post by Bobby »

Fick tändstiften jag hade beställt idag så stoppade i dem. Har även lagt en beställning på diverse godsaker som borde dyka upp i slutet av veckan. Passade också på att hissa upp bilen och studera växellådan lite. Kan inte se att något i chassit har modifierats för att få dit den i alla fall. Vad krävs för att byta från dogleg till traditionell låda på dessa bilar egentligen? Försökte tyda texten bak på lådan men mina linser ville inte se vad det stod.

Image

Image

Image
Bobby Green

I garaget:
Porsche 924 Turbo 1979
Alfa Romeo GTV6 1983
Volkswagen Golf GLS 1980
Volkswagen Scirocco GTI 1981
Honda CB 750 1975
Kawasaki KR-1S 1990

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

#15 Post by gegge »

Byta transaxelrör, växellänkage till och torsionsrör till G31 är väl det korta svaret. :D

Gissar att du har den lilla tanken på 66 liter? Annars brukar just Audilådan var för "lång" och ta i där bak. G31 lådan lider av :roll: synkringar, vilket gör att byte till en Audilåda är en tilltalande tanke. Standard Audilåda är snabbväxlad, bättre utväxling för bana plus att man slipper "utmaningarna" med växellägena. 944 turbolådan är däremot väldigt lik G31 lådan vad gäller utväxling och dessutom nästan lika stark.

EDIT: Det ser ut som om bärarmarna till G31 på torsionsröret blivit avsågade? Ovanför det grönmålade på transaxeln.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]