Svårstartad 968 (typ)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Svårstartad 968 (typ)

#1 Post by Maxx »

https://youtu.be/MXLfMVY8jPA" onclick="window.open(this.href);return false;

Det tar ca 10 sekunder innan motorn går igång. Den startar nästan precis, men tappar och tuggar tills den börjar öka i varv och går igång. Om man ger lite lätt gas så startar den snabbare. Den beter sig likadant oavsett om motorn är kall eller varm, om den har stått länge eller bara ett par minuter. Det händer att den startar direkt som den borde, men det har hänt både kall och varm (möjligen oftare varm). Stänger jag av den efter att den startat direkt så kan den stå och tugga innan den startar. (Har testat bara för att.)

Motorn går bra när den väl startar, stabil tomgång. Om man ger lite för mycket hjälp med gaspedalen så kan den gå lite ojämnt, tänder inte fullt på alla cylindrar, i en liten stund (20–30 sek) men går sen jämnt. Kanske att den är lite svagare på riktigt låga varv nu, t ex när man ska rulla iväg, men i så fall har jag lärt mig att kompensera för det nu så jag har inte riktigt reflekterat över det.

Bilen har stått i fyra år. Service är precis gjord.
Följande saker har blivit bytta (förutom olja, luftfilter, etc):
  • Batteri
    Kamrem och balansrem
    Tändstift
    Vattentempgivare (för att lösa problem med minimala ryck på låga varv, dock ingen skillnad)
    Fördelardosa och rotor (vilket gjorde att bilen kändes mer alert men påverkade inte startproblemet)
    Bränsletrycksregulator (vilket inte gjorde någon som helst skillnad; om någon behöver har jag en att sälja)
Tidigare, innan bilen blev stående, har bränslepumpen blivit bytt till en ny från Biltema. Har även bytt luftmassemätaren till en testad begagnad. Spridarna har varit på rengöring för x antal mil sen och testade ok efteråt. Har haft små ryck i motorgången på låga varv, under 2000 rpm. De har minskat men inte helt försvunnit.

I övrigt går bilen bra, möjligen att jag har en aning hög bränsleförbrukning. Jag tankar alltid 98 oktan (enligt pumpen).

Jag håller på att bli knäpp av detta! :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Svårstartad 968 (typ)

#2 Post by gegge »

Jag gissar att du har gnista direkt med tanke på hur jämnt motorn går när den väl startat. Testa gärna med stroblampa bara för att kunna ta bort från fellistan.

Jag skulle tro att det är bränsle/luft relaterat då öppet spjäll påverkar så pass mycket. Lambda påverkar inte överhuvudtaget då motorn går i open-loop, så det sker ingen reglering. Det borde inte ta 10 sek att bygga bränsletryck. Trasig slang som ger vacuumläcka och tjuvluft är min gissning då den tänder och går med lite varv. Någon givare som inte aktiverar startsekvens, om det finns en sådan?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Svårstartad 968 (typ)

#3 Post by gegge »

Dubbelpost.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Pidde
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2004-04-23 14:44:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

Re: Svårstartad 968 (typ)

#4 Post by Pidde »

Hej, bytt bränslefiltret? Har haft liknande problem, på ett annat bilmärke dock men med samma symtom.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Svårstartad 968 (typ)

#5 Post by Maxx »

Inte efter att den blev stående i fyra år, men bränslefiltret (och silen i tanken; som var mer eller mindre ren) byttes samtidigt med bränslepumpen. Tror det var samma år som den blev stående (dvs 2014).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Svårstartad 968 (typ)

#6 Post by JonasD »

Luft temp givare kanske.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Svårstartad 968 (typ)

#7 Post by Maxx »

JonasD wrote:Luft temp givare kanske.
Om du menar luftmassemätaren så är den bytt till en annan begagnad som (troligen) funkar. Glömt att uppdatera tråden om det.

Har kört en hel del Autobahn idag och det har hänt oftare att den startar ”direkt” idag än tidigare. Så jag gissar att en ordentligt genom varm (het) motor gör att den startar enklare.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Svårstartad 968 (typ)

#8 Post by Maxx »

Uppdatering:

En morgon ville bilen absolut inte starta för den surade ner sig helt. Googlade lite desperat och hittade ett tips om att dra runt motorn med DME-relät bortplockat, dvs bryta strömmen till bränslepumpen och ventilera ut den överflödiga bensinen ur cylindrarna. Testade det och motorn startade mer rappt än den någonsin gjort! :shock:

Så helt klart är att det pytsas in alldeles för mycket bränsle i motorn när man försöker starta den.

För att kolla om det är läckande spridare som är problemet så bytte vi spridare idag, dock inte till originalspridare utan till ”blå” Boschspridare som har (borde ha) nära nog samma flöde som originalspridarna (men nyare teknik med fyra spridarhål). Motorn går markant bättre, säkert 20 hk som hittat hem, med bättre respons och dragvillighet i motorn ... Men, startproblemet verkar kvarstå, även om motorn går bättre om den väl startar.

Tomgången låg dock på 1100 rpm till att börja med. När jag frikopplade så kunde jag se varvräknarnålen droppa till nästan 900 rpm men direkt ”studsa upp” till 1100 rpm och stabilisera sig där. Efter att ha kört 7 mil, låtit bilen stå en halvtimme och lyckats starta den med lite stödgas så lade sig tomgången på 1100 rpm först för att efter några minuter helt plötsligt sjunka ner mot 950 rpm och stabilisera sig där. Den kanske behövde stå en stund varm på,tomgång för att ”hitta hem”?

Jag har inte hunnit testa att starta den kall förutom första uppstarten efter spridarbytet. Får se i morgon hur startvillig den är.


Om någon har tips om varför den får alldeles för mycket bränsle vid uppstart, jag antar att det sker både när motorn är kall och varm, så är väldigt tacksam. :#pray:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svårstartad 968 (typ)

#9 Post by Cédric »

Kollat mafen? Har 968an någon tomgångsventil?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Svårstartad 968 (typ)

#10 Post by Maxx »

Cédric wrote:Kollat mafen? Har 968an någon tomgångsventil?
Har två MAF som jag växlat mellan och det blir ingen skillnad.

Det finns en tomgångsventil som fungerar, i alla fall fristående så att säga. Det skulle i och för sig kunna vara att den inte får ström när den borde från styrsystemet och därför inte fungerar som den ska. Det som talar emot det är att motorn har startproblem även varm ... fast tomgångsmotorn kanske behövs även då men kortare tid? Det är nog bra att kolla upp om den funkar som den ska på plats och inkopplad i bilen. (Vet inte om min chefsmekaniker kollade det. Han lär väl kommentera här. :wink: )

Jag får googla lite till och se om jag hittar detaljer om hur 968:ans styrsystem funkar vid start av motorn.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Svårstartad 968 (typ)

#11 Post by Erol »

Maxx wrote:(Vet inte om min chefsmekaniker kollade det. Han lär väl kommentera här. :wink: )
Nope, har inte kollat signalen till tomgångsmotorn.

Jag börjar mer och mer misstänka TPS:en.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Svårstartad 968 (typ)

#12 Post by JonasD »

Det kan kanske vara vatten temp till databoxen. Prova koppla bort den och se vad som händer. Tror att der är en blå givare under i suget.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Svårstartad 968 (typ)

#13 Post by JonasD »

Hur är bränsle förbrukningen,är den normal eller drar den mer? Har du möjlighet att testa en annan data box?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Svårstartad 968 (typ)

#14 Post by Maxx »

JonasD wrote:Det kan kanske vara vatten temp till databoxen. Prova koppla bort den och se vad som händer. Tror att der är en blå givare under i suget.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Om man kopplar bort tempgivare tror styrsystemet att motorn alltid är varm då? Om givaren är kass tror styrsystemet att motorn alltid är kall?

Jag ska kolla om jag kan få givaren uppmätt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Svårstartad 968 (typ)

#15 Post by JonasD »

Hur går det? Jag har en ny givare till min 944 men det är säkert samma som på din. Jag måter den med en ohm mätare imorgon när jag svänger förbi mitt garage.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]