924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#76 Post by safe »

Nä, systemtrycket har ingen större inverkan, men när jag ändå höll på så klippte jag till 2 shims och lade under fjädern vilket ökade trycket 0.3 bar. Nu när jag kollade i min Bosch bok så skulle jag lagt till ett shims till för typiskt ska det ligga på 5.2 bar.

Det viktiga är att använda endast premium material för shimsen! :)
DSC_0023.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#77 Post by gegge »

Undersidan av burken kan med fördel skruvas fast på luftvågen :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#78 Post by safe »

gegge wrote:Undersidan av burken kan med fördel skruvas fast på luftvågen :wink:
Jag gillar idén!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#79 Post by gegge »

Satt bla på MB M104 3.0-24V i bla CE och SL på 90-talet och gav 228hk som mest md KE-jet. När 3.2 motorn kom bytta man insprutning och vann hela 3hk :shock:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#80 Post by Janne J »

Grattis till besiktningen, skön milstolpe att ta sig förbi!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#81 Post by safe »

Janne J wrote:Grattis till besiktningen, skön milstolpe att ta sig förbi!
Tackar!

Nu behöver bilen 4 nya däck också samt en hjulinställning, den var rejält otäck i 100 (på mätaren) när jag körde till besiktningen.

Lossade alla skruvar för hjulinställningen och smorde upp dem med rejäla klickar kopparpasta. :)

Bilen har antagligen fått en smäll på höger sida. Kunde justera in hyggligt med camber fram på vänster sida. På höger sida ser man att plåten som excentern trycker på blivit utbucklad. Försökte knacka tillbaka det men max på excentern gav ändå inte lika mycket camber som på andra sidan.
Höger bak har också mindre camber än vänster bak, tom så att den är positiv på höger sida, har inte försökt justera något där.
Lossade dock höjdjusteringen och sänkte så mycket det gick, vilket inte var mycket...

Med mer eller mindre camber etc ovan så är det baserat på ögonmåttet, inget exaktare än så, men det brukar vara fullt tillräckligt för att jämföra sida mot sida, fram mot bak.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#82 Post by QV_ »

Det gäller att motorn är kall (minst 4 timmar efter körning) och att man drar ur elhärvan till motorn innan man slår på bränslepumpen. för det tar inte många sekunder för elen att ändra WUR trycket..

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#83 Post by safe »

Bilen har fått stå orörd nu ett tag.
I helgen så tog jag dock tag i pop-up lycktorna som inte ville fungera.

Det var ett trasigt relä, kabelbrott och antagligen trasig ljusknapp. Jag kopplade in ett växlande relä bakom ljusknappen som drogs av halvljuset och så drog jag ut grå och röd/grön (?) från knappen och kopplade de till reläet.
Vet inte om jag skrev det tidigare i tråden men "växellådan" till pop-up mekaniken var dålig på bilen. Jag hade dock några månader tidigare fått hela mekaniken gratis när jag körde lite Porscheprylar mellan Stockholm och Kalmar.

Nu går lamporna upp och ned med halvljuset!

Nästa jobb blir något av följade:
-Nya däck + renovering av fälgar.
-Byte av WUR, hittat en annan, blir tokig på den jag har den ger ständigt olika tryck vid samma temperatur...
-Hjulinställning + sänking.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#84 Post by QV_ »

safe wrote:Byte av WUR, hittat en annan, blir tokig på den jag har den ger ständigt olika tryck vid samma temperatur...
Du har ryckt bort elkontakten när du mäter.
Samt att motorn har kallnat i 4 timmar.

Sen har jag märkt att det inte är någon ide att "bänkmäta" produkten innan montage utan man får justera trycket monterat i bilen. (justering av trycket kräver en lättare modifiering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#85 Post by safe »

QV_ wrote:
safe wrote:Byte av WUR, hittat en annan, blir tokig på den jag har den ger ständigt olika tryck vid samma temperatur...
Du har ryckt bort elkontakten när du mäter.
Samt att motorn har kallnat i 4 timmar.

Sen har jag märkt att det inte är någon ide att "bänkmäta" produkten innan montage utan man får justera trycket monterat i bilen. (justering av trycket kräver en lättare modifiering)

Ja, jag har mätt utan att ens starta motorn.
Slår på soppa pumpen, justerar in ett tryck.
En vecka senare (utan att ha kört bilen) så kan trycket vara något annat, vanligtvis högre.
Antingen funkar den andra WURen bättre, eller så kastar jag ut k-jet skiten till våren, det kommer hända förr eller senare ändå.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#86 Post by QV_ »

Slår man på tändningen så kommer WUR och alla andra detaljer i K-jet få spänning och börjas värma upp.
Matar man bensinpumpen med spänning från elcentralen så kommer WUR få spänning (om jag kommer ihåg rätt)

Så dra isär kontakten till motorn. Då vet du att vad som än händer så kommer inte elen värma upp detaljerna.

På min är det en rund xx polig (5-7 poler) som matar K-jet detaljerna på motorn.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#87 Post by safe »

Jag kan ha fått till det nu. WURen ligger hyggligt stadigt på 3 bar. När den är kall så ligger den på strax under 2 bar.
Det kan ha varit så att mitt bränslefilter spökat, jag kollade ändå att bränsleflödet översteg minsta tillåtna mängd innan jag började med allt. Ville inte byta det till att börja med då jag räknade med att det skulle kunna "lossna" mycket skit från tanken.
Bränslefiltret var rejält svart när jag klippte upp det för att undersöka.

Den går som ett skott i alla fall. Busig i rondellena :) Framdäcken är från 1995 enligt märkningen, bakdäcken saknar märkning.... Förvånandevärt bra grep för så gamla puckar.

Nu ska vi bara se om man kan få elen lite mer tillförlitlig.
*Vänster blinkers lägger av ibland.
*Instrumenten visar lite vad de vill.

Tex tempmätaren fastnar ibland i maxlägen och slår man då till på instrumentpanelen så hoppar ned till ett mer normalt läge. Jag hoppas att det är normalt=rätt i alla fall, så att inte max är det riktiga värdet! :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#88 Post by matsen »

Har haft två 931 som man kylde motorn extremt effektfullt och snabbt genom att slå på instrumentbrädan. Känns dock lite otryggt att inte lita på just den mätaren...

: )

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#89 Post by gegge »

Låter som ett klassiskt jordfel med hoppande mätare. Kolla jordpunkten under instrumentbrädan.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#90 Post by safe »

gegge wrote:Låter som ett klassiskt jordfel med hoppande mätare. Kolla jordpunkten under instrumentbrädan.
Sitter den så att man ser den om man tittar upp under instrumentpanelen, eller vart gömmer sig den?
Är det bar en där under?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users