Janne J wrote:Du kommer att få börja med skolbänken följt av instruktioner från trevliga funktionärer på banan, mycket bra början på din banåkningskarriär. Spårval, bromspunkter, apex och allmänt hyfs på banan, du kommer att lära dig alltsammans.
Hur är det med ett mindre oljeläckage vid bankörning? Varje gång jag kört så droppar den en liten pöl i storlek med två (gamla) femkronor, Sen kommer det inte mer. Jag har varken tid eller verktyg att byta packboxar eller ventilkåpspackning. Finns det någon i närheten av Vimmerby som är flitig på detta? Eller måste man åka ner till sandéns? Antar att man inte är välkommen på banor runt om i Sverige med oljeläckage?
De Porsche-inriktade verkstäder närmast Vimmerby som jag känner till är Porsche Center i Kalmar, Linköping och Borås samt fristående Mobilmec i Växjö och Sahlström Classic i Borås. Om någon känner till flera Porsche-experter i dessa eller andra trakter tar jag gärna emot tips på http://poolhem.se/porsche/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men visst, Sanden har ett enastående rykte när det gäller transaxel-Porschar så kanske kan det vara värt besväret att ta bilen dit.
Ja jag har kollat runt lite men de e svalt med intresse för att skruva med dessa motorer? Är de så komplicerat att vanliga verkstäder inte ens vill pilla på dem? Lustigt!
Nu börjar vårkänslorna komma (bland snö o minusgrader). På torsdag lämnas 44an in för storservice inkl vattenpump. Har även köpt lite flamsäkra kläder inför sommarens bankörningar.
Snyggt! Du kommer att uppleva bilen på ett mycket bättre sätt när du kör bana/slalom när du sitter ordentligt fastspänd i den där stolen jämfört med den gamla.
/Claes
Skulle vilja få ner vikten utan att riva ur inredningen. Såg någonstans att enbart fronten väger 35kg? Stämmer detta? Vart får man tag i nån ”racefront”? Nån plastad helfront som passar min bil.
Ta bort överdelen på baksätet så sparar du 11 kg, byt till ett lättare batteri och plocka bort reservhjul och domkraft så har du 35 kilos viktminskning totalt.
Var har du läst att fronten väger 35 kg? Krockbalken är i någon form av lättmetall-legering, stötfångaren och undre delen av fronten är glasfiber. Tror inte dessa väger 35 kg.
Krockbalken kan vara rätt go att ha, dessutom är den fäste för bogseröglan som du måste ha för att köra bana ( om du inte bygger någon egen variant)
Janne J wrote:Ta bort överdelen på baksätet så sparar du 11 kg, byt till ett lättare batteri och plocka bort reservhjul och domkraft så har du 35 kilos viktminskning totalt.
Var har du läst att fronten väger 35 kg? Krockbalken är i någon form av lättmetall-legering, stötfångaren och undre delen av fronten är glasfiber. Tror inte dessa väger 35 kg.
Krockbalken kan vara rätt go att ha, dessutom är den fäste för bogseröglan som du måste ha för att köra bana ( om du inte bygger någon egen variant)
Har plockat bort baksätet och reservhjulet. Läste detta på något jätte gammalt inlägg om någon som skulle köra trackday. Han bytte till nån front från nått företag/person som kallas ”plastis”. Sparade totalt 25kg om jag läste rätt (krockbalken satt kvar förstod jag de som).
Undrade varför det bara va musik på ena sidan. Rätt logiskt. Någon som har en billig fungerande högtalare? Eller vad är smidigt att bygga om till? Så att inte fönsterveven tar i.
Köpte mig ett bränslechip o satte i idag. Ska vara optimerat på 98oktan. Provkörde och kände ganska stor skillnad faktist. Kändes mycket rappare och jämnare gång, lite som en nyare bil Kan rekommenderas.
Vilket chip? pris?
Jag tror mitt heter Acell eller nåt i den stilen, var £30 på ebay.co.uk för några år sedan. Jag tyckte också att chip gjorde bra nytta, och även ökat varvstopp vilket kan vara bra ibland.