Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#1 Post by maverick »

Skulle byta kabelstammen som går från batteri till startmotor samt jordning i motor.

Lossade muttern som sitter i motorn men fick inte tag i muttern...
Nu hittar jag den inte och tyvärr så finns det två perfekta hål för muttern att ramla ner i svänghjul/kopplingskåpan.

Vad tusan ska jag göra?
Vågar man starta bilen eller måste ALLT rivas? :cry:


https://imgur.com/a/mrrWAIw" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH//Per

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#2 Post by henca »

Hur stora är hålen, skulle det gå att gå ned med inspektionskamera för att se om muttern ligger där?

m v h Henrik

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#3 Post by toyrace »

Om det osannolika hänt! Prova ta loss startmotor, slavcylinder så kanske man kan komma in med en flexibel magnet och "fiska" runt och se om du får napp.Sen så sitter det väl en liten demonterbar skyddsplåt i nederkant av blocket/sprängkåpan som kan ge insyn! / Stig :roll:
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#4 Post by maverick »

henca wrote:Hur stora är hålen, skulle det gå att gå ned med inspektionskamera för att se om muttern ligger där?

m v h Henrik
Hålen är inte jättestora men en inspektionskamera går definitivt in.
Frågan är bara om det finns plats att rota runt när man väl är inne, ser tight ut mellan hus och startkrans.

toyrace wrote:Om det osannolika hänt! Prova ta loss startmotor, slavcylinder så kanske man kan komma in med en flexibel magnet och "fiska" runt och se om du får napp.Sen så sitter det väl en liten demonterbar skyddsplåt i nederkant av blocket/sprängkåpan som kan ge insyn! / Stig :roll:
Jag börjar med att rota uppifrån, har hittat ett flexibelt magnetverktyg som bör fungera.
Annars får man börja rota underifrån.

Kommer man åt inspektionsluckan utan att demontera srartmotor etc?


:-| :cry:
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#5 Post by maverick »

Körde med en böjbar magnet och försökte gröta runt i de övre hålen utan resultat.
La mig under bilen, demonterade startmotorn och körde magneten där också.
Testade även i inspektionshålet för kopplingen.

Det är så sjukt tight mellan kåpa och startmotorkransen att det i princip är omöjligt att hitta något.

Jag tror det blir till att riva allt :cry:
Det värsta vore om den inte ens ligger där men jag har letat i motorutrymmet som en galning.
Ringer sanden på måndag.....
MVH//Per

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#6 Post by DLS »

Leta en gång till, dom kan lägga sig precis vart som helst. Kolla även långt ut på golvet under bilen o runt däcken.
Annars testa o vrida runt motorn för hand försiktigt så lär du höra om den sitter där.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#7 Post by [Bobo] »

maverick wrote:... men jag har letat i motorutrymmet som en galning....
Ser framför mig hur du släcker lamporna i garaget och häller gulaschsoppa över motorn innan du trär en nylonstrumpa över huvudet och börjar leta, som en galning...

Bobo

Ps. Förlåt. Kunde inte låta bli.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#8 Post by fälgen »

Du kan väl dra runt motorn lite försiktigt för hand och se ifall den faller ner då?

Det brukar även kunna hamna saker på blockets vänstra sida, det är många håligheter i det området. Kanske kan vara värt att köra lite försiktigt med tryckluft härochvar och se om något rör sig?

Om du inte redan gjort det så ta hjälp av någon mer att leta. Olika personer letar på olika sätt och på andra ställen.

Inte för att det är någon hjälp nu, men till nästa gång är det bra att ta för vana att lägga en trasa över hålen. Tappade själv massa delar i samma område när jag bytte värmeventil nyligen men då hamnade det på startmotorn.

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#9 Post by claes »

Tryckluft är bra! Om du sedan sätter en slang på tryckluftspistolen så kommer du åt överallt. Hur stor är muttern? M6?
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#10 Post by maverick »

Tackar för alla tips, har även pratat med gurun nere i gbg.

Är det med eller moturs om jag vill snurra motorn för hand vid remhjulet?

Muttern är med 99% sannolikhet en m8.
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#11 Post by maverick »

Bump! :)
MVH//Per

User avatar
jon_back
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#12 Post by jon_back »

Medurs om du står framför bilen sett.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#13 Post by maverick »

jon_back wrote:Medurs om du står framför bilen sett.
Som jag misstänkte.
Är ju så på de flesta bilar.

:#cheers:
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Mutter ner i svänghjulet/kopplingskåpan.

#14 Post by maverick »

Drog runt motorn för hand och pillade med magnet-armen ytterligare en gång i alla hål.
Inget resultat.

Pratade med sandén, monterade ihop allt och provstartade.
Bilen rullar......just nu :)

Var muttern befinner sig vet ingen.....
MVH//Per

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users