Fönsterhissar på en 931

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Fönsterhissar på en 931

#1 Post by Photobystewe »

ImageImage
Håller på bli lätt vansinnig på felsökningen varför inte elhissarna fungerar. Relät J51 går inte till men jag vet att det fungerar. Om man mäter med tändningen på, visst ska det vara spänning mellan bk/yc och br (gul/svart och brun)(85 och 86 på relät)? Kan ju vara lite speciellt med att få det rätt på passagerar sidan men där hade jag plus till elmotorn men inget minus.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Fönsterhissar på en 931

#2 Post by Bathory »

Ganska vanligt att felet sitter i själva elhissknapparna
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Fönsterhissar på en 931

#3 Post by Photobystewe »

Bathory wrote:Ganska vanligt att felet sitter i själva elhissknapparna
Ja, jag har tagit isär knapparna och tagit bort en massa fett i dom. När jag testade elmotorn med en batteriladdare fungerade den åt båda håll. Jag vet att knapparna för passagerarrutan ska vara sammankopplade. När jag mäter kablarna som går ner till motorn på passagerarsidan får jag 12 v mellan kaross och kabel. När jag tar bort brytaren och mäter direkt i kontakten får jag ingen spänning mellan de olika hålen i uttaget. Men C och kaross får jag 12v. Det är precis som jag inte har någon minus. Är lika på alla kontakterna. Tror att det är något fel före reläet för det klickar inte till när jag vrider på tändningen. Testade det bredvid där det sitter ett likadant relä, då klickade det till direkt. Skulle vilja veta vart den bruna kabeln tar vägen som går till J51 reläet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Fönsterhissar på en 931

#4 Post by Johnny »

Du skrev "När jag mäter kablarna som går ner till motorn på passagerarsidan får jag 12 v"
Men då fungerar ju Relä "J51" som ger spänning till fönsterhissarna när du slår på tändningen.
Tänk på att det är 12 volt i bägge ledningarna ner till en motor när knapparna är opåverkade.
Du skrev "Men C och kaross får jag 12v"
Är det verkligen "C" du mätt, C är ju jord.
Misstänker du något brott på någon ledning så kan det vara där de går in i dörren på förarsidan, den sidan är ju mest utsatt. Men börja metodiskt med mätning. Sumra C (kontinuitetstesta) till jord så du vet att du har sann jord.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Fönsterhissar på en 931

#5 Post by QV_ »

På "min" så har jag ett sprucket kontaktblock i förardörren.
Nu när jag har en buntbandspistol avsedd för rostfria buntband så kan jag få tillräckligt spänn på kontaktblocket så att det fungerar som tänkt mot knappen (hoppas jag).

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Fönsterhissar på en 931

#6 Post by Photobystewe »

Tack för svaren! Återkommer i ärendet, ska försöka felsöka lite i helgen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Fönsterhissar på en 931

#7 Post by Photobystewe »

Image
Mäter jag mellan C och jord med multimetern får jag ett värde på -13 v. Sen får jag inget värde om jag mäter C-D eller C-E. Men mellan D-E har jag summerton på multimetern (tändning avslagen) Visst ska man väl ha 12V mellan C-D och C-E på kontakten? Jag mätte mellan C och Tändningslåset häromdagen med en Image
Och då gick relät till. Men slutade direkt för att jag vandrade på okänd mark...Image Mäter jag mellan brun och jord på kontakten till relät (J51) med summern har jag ingen kontakt varken med tändning på eller av. Ska prova bygla pluskabeln sen direkt får se vad som händer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Fönsterhissar på en 931

#8 Post by Johnny »

Verkar som fönsterhisskretsen saknar jord.
Använd inte multimeter, typ låg ohmig testmejsel som i din bild kan vara i många fall bättre.

J51: Mät mellan bk/ye och br där skall du få spänning när tändningen är till.
+ spänning på 86 (bk/ye) och jord 85 (br)
Har du ingen spänning där så mät i stället mellan 86 (bk/ye) och en jordpunkt i karossen, får du 12 volt nu så är det avbrott i jorden (br)

Du kan bygla bort relät genom att bygla 30-87 (re och re/bl)
Då skall det bli 12 volt mellan D/E och C om inte, testa att i stället för C mät mot sann jord, typ en skruv på chassi/kaross.
Vad blev resultatet?

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Fönsterhissar på en 931

#9 Post by Photobystewe »

Johnny wrote:Verkar som fönsterhisskretsen saknar jord.
Använd inte multimeter, typ låg ohmig testmejsel som i din bild kan vara i många fall bättre.

J51: Mät mellan bk/ye och br där skall du få spänning när tändningen är till.
+ spänning på 86 (bk/ye) och jord 85 (br)
Har du ingen spänning där så mät i stället mellan 86 (bk/ye) och en jordpunkt i karossen, får du 12 volt nu så är det avbrott i jorden (br)

Du kan bygla bort relät genom att bygla 30-87 (re och re/bl)
Då skall det bli 12 volt mellan D/E och C om inte, testa att i stället för C mät mot sann jord, typ en skruv på chassi/kaross.
Vad blev resultatet?
Tack för svar Johnny! På kontakten man sättet J51 relät, har ingen spänning mellan brun och bk/ye när tändningen är på. Har spänning mellan jord och bk/ye. Har även spänning mellan blå/röd och jord. Sätter en kabel mellan jord och br då går relät till. Mäter jag mellan jord och C på kontakten (multimetern sorry) röd sladd på C och svart sladd på jord. Då står det -13V. Jordar jag relät så det går till får jag 0V mellan C och jord.... hissarna fungerar fortfarande inte med relät till. Tror även jag får spänning bl/röd och röd när relät går till. Är lite orolig över att jag inte har någon jord till J51 reläkontakten samt att man satt en extra jordkabel till motorn. Man har även gjort en riktig fullödning direkt på säkringsbryggan och dragit gul/gröna jordsladdar till ett lysrelä placerat i motorutrymmet. Det har även installerats en startknapp men det borde väl inte påverka detta. Men det verkar vara ett jordfel på den här bilen som man byggt bort.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]