931 -82 l Original Turbon

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#106 Post by Photobystewe »

gegge wrote:Rätt vanligt. Takluckan befinner sig mitt i en undertryckszon och öppen skapar det den rejält undertryck i kupén. En otät bakrutelist suger då in avgaser. I mitt fall var det väl mycket moppekänsla...

Poleringen ser fantastisk ut!
Ja, kände det men samtidigt undrar jag hur mycket bränd olja det ska lukta normalt. Nu var det ju bra att den sög in luft, annars hade jag inte känt oljeavgaserna. Är kolvringarna sopslut, eller något annat? Eller så är det som det ska vara, fast den går inte riktigt som den ska.
Poleringen ser bra ut på håll, tänkte köra ett pass imorgon men det är bra mycket skador i lacken. Egentligen skulle man lagt i och skaffat bättringsfärg till skadorna men det får bli nästa gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#107 Post by gegge »

Bästa bud är turbon. Låt någon köra efter och så får man se när det ryker. Annars är det det vanliga med kompressionstest och leakdown. Ner med turbon och känn efter glapp. Men det kan du ta i vinter.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#108 Post by Cédric »

Börja med att byta listen till bakluckan och och den som tätar mot huven, kostar inte många kronor på swedol på löpmeter.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#109 Post by Photobystewe »

Tänk vad bra det skulle vart om du Gegge eller Cederic bott lite närmare så nån av er kunnat göra en besiktning av bilen. Bra tips som vanligt från er! Swedol har jag haft ögonen på ändå för de säljer gummidämpare med gängade stänger i båda ändor. Behöver till K-jet och ett rörfäste under luftburken. Tyvärr så finns inte den affären som de flesta andra i min lilla avkrok jag valt att leva i!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#110 Post by Photobystewe »

Poleringsarbetet fortskrider. Funderar på om man ska ta och laga lackskadorna på riktigt eller bara putsa upp den nu och ta det sen. Lade lite tid på huven idag och resultatet blev hyfsat. ImageImageImage
Men man har lackat om huven och dörrarna delvis i fel kulör. Undrar hur många år jag kommer stå ut med det. Vart beställer man bättringsfärg till Porschen?
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#111 Post by henca »

Några gånger har jag beställt bättringsfärg från https://www.bilfarg.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

m v h Henrik

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#112 Post by Photobystewe »

henca wrote:Några gånger har jag beställt bättringsfärg från https://www.bilfarg.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

m v h Henrik
Tack för tipset Henrik!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#113 Post by Photobystewe »

Blev några timmar till med polermaskinen idag. Känner mig ganska nöjd med resultatet men det är mycket små lackskador här och där. Tänkte prova lägga ett lager rödvax och hur resultatet blir på det här.....
https://youtu.be/RU6MVgfbHE4" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#114 Post by Photobystewe »

En hel del småfix kvar på det estetiska, sen ska jag ta itu med fälgarna. Egentligen har jag större problem men gömmer mig lite i det ytliga som att pusta just nu. ImageImage

Det som ska göras inom närmsta framtiden är att få dit Koni dämparna, få tändningen rätt inställd, se över frambromsarna, nya motorkuddar (och kanske bussningarna vid växellådan) samt fixa fönsterhissarna. Har lovat frugan att ta det lugnt med hojåkandet när barnen är små så jag slängde ut min älskade CB 750 -77 på blocket. Köper någon den kommer mycket av den försäljningen gå till Porschen. Vi nå dit med den att jag kan känna hyfsad tillit till driftsäkerheten . Det skulle ju vara väldigt roligt att känna på hur den går på en bana när den är fixad. Det anordnas bankörning i Söderhamn minst 2ggr per år och och det ska vara väldigt roligt och lärorikt enl en vän som är Carrera ägare.

Céderic, kollade efter färgkoden men hittade den inte. Har en liten misstanke om att den blivit ommålad en gång, sen har dörrar och huv blivit ommålad igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#115 Post by Cédric »

Cb 750, Nice! Man blir ju sugen på att köpa en rejäl polermaskin när man ser resultatet, får bli nästa säsong när bilen utsorterad ordentligt.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#116 Post by Photobystewe »

Klart du ska polera Céderic men jag måste varna dig att det är verkligen skittråkigt. Filmar med en iPhone 8. Den förstärker en del, ögat upplever den inte så blank. Men jag tycker resultatet blev väldigt bra, det ser man de första sekunderna i den här filmen från ikväll.
https://youtu.be/JyTVK2vpuac" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer effektfullt på kvällen också när det blir lite mer tryck i kontrasterna.
En annan sak jag ägnat mig åt idag är att försöka få fason på rattens läder och växelspaken. Köpte någon bivaxhistoria med våtdukar som jag inte blev speciellt imponerad av. Slutade med att jag testade Boston skokräm svart. Blev bättre men blev inte riktigt nöjd ändå. Image
Image
Sen är det kopplingen som behöver fixas också, känns som om den tar bara till 2/3. Ha provat justera men får inte ordning på den. Om lamellerna är utslitna utöver mingräns, kan det bli så att kolven inte räcker till att trycka ut helt i kopplingscylindern?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#117 Post by gegge »

Jag hade en läcker VW 1303 en gång. Lackad i samma nyans som din med flera lager klarlack och Minilitefälgar. Kulören kom då från BMW. Calypso Red. Ärligt har jag inte sett denna på någon Porsche tidigare.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#118 Post by Photobystewe »

gegge wrote:Jag hade en läcker VW 1303 en gång. Lackad i samma nyans som din med flera lager klarlack och Minilitefälgar. Kulören kom då från BMW. Calypso Red. Ärligt har jag inte sett denna på någon Porsche tidigare.
Måste ha sett jäkligt bra ut den VW’n. Det är en speciell färg, gillar den, synd att de inte lyckades hitta rätt när det skulle lacka huv och på delvis dörrsidor etc. Jag har inte köpt den här bilen för att sälja den utan planen är väl mer att växa ihop med den totalt. Därför är mycket möjligt att jag lackar om den med lika färg överallt någon gång i framtiden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#119 Post by Maxx »

Om du kontaktar ett Porsche Center så kan de göra ett utdrag på hur bilen levererades från fabrik, dvs vilken färg (lackkorsett), inredning och vilka eventuella options bilen hade.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#120 Post by gegge »

Skulle tro att det är LA3V, Indiana Red Metallic.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Richardj0