944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#301 Post by DLS »

Sök på forumet, har skrivits om förut :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#302 Post by newkie »

newkie wrote:Nån som har numret nära till hands? :)
0.280.160.249

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#303 Post by newkie »

Någon som kan rekommendera en bra katalysator samt slutburk? Får gärna flöda bättre än de original (Går det att misslyckas på den punkten? :)

Mina dåliga värden på besiktningen har mig något fundersam. Jag har aldrig haft problem med värden förutom när jag besiktade med Milledgekammen en gång, gick dock genom utan problem när jag bytte tillbaka till, ja besiktningskammen.

Jag köpte och experimenterade med MAF-mätare från ebay ett tag då den rätta mätaren visade sig svår att få tag på. Hittade aldrig exakt rätt mätare på ebay. Det resulterade i rätt fet gång.

Katalysatorn är original från 89, bilen har rullat 16 000 mil. Om man lägger till väldigt fet gång (under en begränsad tid), hur stor är chansen att mina dåliga avgasvärden är katalysatorrelaterade?

Sista gången var tjejen på besiktningen lite förvånad över mina värden eftersom att lambdan låg klockrent på deras utrustning (även på min egen).

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#304 Post by newkie »

newkie wrote:Någon som kan rekommendera en bra katalysator samt slutburk? Får gärna flöda bättre än de original (Går det att misslyckas på den punkten? :)

Mina dåliga värden på besiktningen har mig något fundersam. Jag har aldrig haft problem med värden förutom när jag besiktade med Milledgekammen en gång, gick dock genom utan problem när jag bytte tillbaka till, ja besiktningskammen.

Jag köpte och experimenterade med MAF-mätare från ebay ett tag då den rätta mätaren visade sig svår att få tag på. Hittade aldrig exakt rätt mätare på ebay. Det resulterade i rätt fet gång.

Katalysatorn är original från 89, bilen har rullat 16 000 mil. Om man lägger till väldigt fet gång (under en begränsad tid), hur stor är chansen att mina dåliga avgasvärden är katalysatorrelaterade?

Sista gången var tjejen på besiktningen lite förvånad över mina värden eftersom att lambdan låg klockrent på deras utrustning (även på min egen).
Svarar på mitt eget inlägg. Tänkte slänga ut ett eget förslag och se vad panelen tror?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000021923/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tittade på Ferrita, där kostar något liknande minst det dubbla. Är det verkligen så stor skillnad tror vi? Planen är att köpa rördelar på Biltema också och försöka få ihop ett eget 3-tums system efter downpipen (måste spara lite innan jag köper dp. Vad säger bilprovningen om extra pipa från wastegaten (Screamer pipe)? Måste wastegaten knytas in innan katalysatorn?

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#305 Post by newkie »

Glömde skriva att jag köpte Katalysator och rör från biltema, slutburk från Feritta. Verkar ha fått till ett tätt helt OK avgassystem. Mullrar betydligt mer nu. Har köpt någon typ av remspännare från ebay för att kunna fixa remmen som viner. Mitt fräsbygge (och annat) har tagit all tid i år tyvärr. Men här uppe har vi fortfarande en jäkla massa snö så bilen kanske får lite kärlek innan våren.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#306 Post by newkie »

Olja, oljefilter och bränslefilter inhandlat. Dags att göra sommarservice snart.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#307 Post by newkie »

Goda nyheter. Sen jag byggde mitt avgassystem verkar popcorn-beteendet försvunnit. Det vill säga att bilen inte verkar misstända längre.

Försökte återställa tomgången till 850 v/min. Visar sig dock att jag har skruven helt inskruvad och kommer inte ned under 1000v/min. Någon som råkat på något liknande?

Bara jag har tid att göra service så ska jag besikta och se om det fungerar!

Mvh P

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#308 Post by newkie »

Brumm brumm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Last edited by newkie on 2020-09-01 19:19:20, edited 1 time in total.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#309 Post by DLS »

Angående tomgången, kopplar du bort tomgångsmotorn när du ställer den?
Annars har du säkert luftläckage runt trottelhuset. Köp ett renoveringskit från arnnworx.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#310 Post by newkie »

Jo jag brukar alltid gå efter Clarks garages guide. Problemet verkar vara att tomgångsventilen hela tiden jobbar för att hålla nere varvtalet medan något annat verkar stretar mot. Funderade på om det kan vara spridarstorleken som jävlas, men det är bara 850cc spridare på etanol och borde inte ge dålig tomgång.

Allt som allt skulle jag vara väldigt nöjd som det är bara den passerar besiktning och ger bra värden under last. Så fort sommarservicen är gjord tänkte jag ge mig ut och logga ett par repor.

Spjällhuset (och resten av motorn) har jag bokstavligen badat i startgas utan minsta reaktion, så jag är relativt säker på att vakuumsystemet är tätt. Har dock funderat på att bygga en rökmaskin för att testa vidare vi får se. Har beställt ny packning till flänsen innan wastegaten då den var dålig (kanske lurar lambdan).

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#311 Post by DLS »

Tror inte att startgas funkar jätte bra. Möjligen på en riktigt stor läcka. Bygg en plugg o trycksätt innan turbo med 1 bar o spraya såplösning. Mitt spjällhus bubbla överallt vid 1 bar.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#312 Post by newkie »

DLS wrote:Tror inte att startgas funkar jätte bra. Möjligen på en riktigt stor läcka. Bygg en plugg o trycksätt innan turbo med 1 bar o spraya såplösning. Mitt spjällhus bubbla överallt vid 1 bar.
Ptja, jag brukar göra så och har hittat läckor så tidigare. Vi får se, just nu är jag bara supernöjd att misständningarna verkar vara borta. Service och sen en besiktning för att se hur vi ligger till.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#313 Post by newkie »

Året är 2019 och min bil blev veteran. Försäkringskostnaden faller till 1000 kr per år och bilen blir såklart skattebefriad. Besiktning behöver endast göras vartannat år.

Plötsligt blev det billigt att äga Porsche. Det verkar också som att avgaskraven gått från ganska hårda till att man enbart mäter c02. Kanske kan man lämna Milledge-kamaxaln i nästa besiktning. Bilen gick i år genom utan anmärkningar.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users