Lsd till 968

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
ryding
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2013-12-10 22:13:36
Bilmodell: 968 clubsport
Årsmodell: 1994
Contact:

Re: Lsd till 968

#16 Post by ryding »

spännande ämne då jag precis monterat en quaife ATB diffbroms i min 968cs.

Den har ju kugghjul i sig, så det är ju ingen lamelldiff, är det en torsendiff?
Har jag gjort bort mig?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lsd till 968

#17 Post by safe »

ryding wrote:spännande ämne då jag precis monterat en quaife ATB diffbroms i min 968cs.

Den har ju kugghjul i sig, så det är ju ingen lamelldiff, är det en torsendiff?
Har jag gjort bort mig?
Ja, torsen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Lsd till 968

#18 Post by Maxx »

ryding wrote:spännande ämne då jag precis monterat en quaife ATB diffbroms i min 968cs.

Den har ju kugghjul i sig, så det är ju ingen lamelldiff, är det en torsendiff?
Har jag gjort bort mig?
Torsen, ja. Gjort bort dig, inte nödvändigtvis.

Om du pressar bilen hårt på bana kommer du att märka en viss på/av-effekt i tighta kurvor där bilen vill lätta på innerhjulet. Bättre än ingen bromsad diff alls, men kan överraska lite om man förväntar sig perfekt driv genom alla kurvor. Beror säkert på hur hårt fjädrad bilen är också.

Jag köpte en original 968 torsendiff och den kostade en bråkdel av en lamell-LSD. Jag skulle hellre ha en lamell-LSD, men det är inte högst på priolistan.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Lsd till 968

#19 Post by JohnC »

Jag tror/vet att torsion diff är kanon för 9 av 10 förare. Det jag pysslar med är extremt och då går det inte att kompromissa. Hade jag kört lite PCS och gata så är jag övertygad om att quife och övriga torsion diffar gör jobbet men med slicks och 100% satsning så funkar det inte. :#cheers:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users