944s2 | YTCC

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#16 Post by Eddie Varvstopp »

Ett varmt lycka till till er :D .Ser fram mot en spännande rapport efter :wink:

YTCC är min nya dröm... 8)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#17 Post by claes »

Jag instämmer i Eddies kloka ord! Grymt projekt och lycka till med resor och tävlingar! Skriv gärna och berätta hur det går, vi är många som är nyfikna.
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#18 Post by Janne J »

Lycka till, att ha Sanden med i teamet låter som ett bra val.

Vill gärna frossa i bilder från resan...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#19 Post by JohnC »

Har haft shakedown idag inför Hockenheim idag på Gelleråsen med PCSR. Första gången att körde bilen och det var spännande. Första stint med r-däck följt av två stinter med slicks.

Positivt, bra balans efter att jag monterat bort bakre krängare.
Motor gick fint, bra temp, bra oljetryck och inga konstiga missljud.

Negativt, för korta hjulbultar fram (får fixas innan Spa)

Hatar diffbromsen i 968 lådan. Släpper i mitten slutet av utgången i flera kurvor med rusande varvräknare och ingen effekt ned i backen. Jäkligt frustrerande. Släppte krängaren helt och då botades problemet delvis men inte helt.

Mäktade med 1:14.3 vilket är helt ok för att vara fösta gång med bilen samt att problem med utgång ur kurvor.

:#cheers:

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#20 Post by Eddie Varvstopp »

Hur upplevde du att köra 944 med slicks?
Ladda gärna upp bilder på kärran :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#21 Post by JohnC »

Hmmmm....pinsamt men när jag lastat bilen så kom jag på att jag inte hade tagit en enda bild på hela dagen på någon bil.... :roll:

Slicks var skitkul, ungefär 2 sek snabbare per varv än r-däck är min lekmannabedömning. Idag var det lite kallt så svårt att få någon direkt temp.

Lite orolig över sprickor i sidan på däcket cirka 5-15 cm långa på vänster bak. Blev inte större under dagen men känns mindre bra. Skickat bilder till Wheelbase som får kika mer på det.

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#22 Post by toyrace »

Positivt, bra balans efter att jag monterat bort bakre krängare.
Motor gick fint, bra temp, bra oljetryck och inga konstiga missljud.
:#cheers:[/quote]

Ja den S2 motorn går sjukt bra! Racade mot den med min bil som har nyrenoverade 968 motor och det var först uppe vid 140 som jag segade ifrån lite grann! Lycka till John!
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#23 Post by JohnC »

Nyss hemkommen från min i särklass roligaste tävlingshelg så här långt Jim Clark Revival. Vädret var tufft då tempen låg mellan 26-28 grader i skuggan under de 2 första dagarna och cirka 23 grader på morgonen dag 3. Väldigt spektakulär inramning med F1, gamla DTM bilar, Lotus Cup och en mängd andra serier. Drygt 20-30 000 i publik under 3 dagar. Min egen prestation var klart godkänd. Hade som eget mål att nå 2:05 på Hockenheim då Gilbert förra året körde 2:06.6 och jag har sedan dess lättat bilen cirka 80-90 kg samt även satt på lite stöddigare chassikomponenter. Dessutom var Gilbert inhyrd i bilen och då kör man oftast lite lugnare. Då det är min bil och jag saknar konsekvensanalys kunde jag därför satsa fullt.

Körde med Kumho slicks från början, lätt inskrubbade från Gelleråsen och gjorde ett uselt kval som förövrigt var första gången jag körde på banan. Dvs ingen träning innan. Avåkningar och tekniska problem gjorde att det blev rödflaggat redan efter 5 varv och sedan åkte jag in i depån i tron att kvalet var slut. Jag trodde fel. Strax efter att jag parkerat så drog kvalet igång igen och pågick ytterligare 15 minuter...... :roll:

Min startposition blev tillika 33 av cirka 45 totalt. Lite av ett misslyckande. Första racet var underhållande och jag fortsatte försöka hitta runt och komma ihåg kurvorna samt bromspunkter. Lite knöligt var att samtidigt som vi körde så höll solen på att gå ned och störde rätt bra vid vissa kurvor. :#944burn:
https://www.youtube.com/watch?v=8HnWyHK8DnA" onclick="window.open(this.href);return false; i mål hade jag plockat en del placeringar och slutade nr 27 vilket var mitt startnummer i race 2. Bästa tid var 2:05.85

Andra racet var lite av ett misslyckande. Bytte däck till Avon och hade i för lite luft, vilket gjorde att jag ej fick upp tempen tillräckligt och då blev det varken hackat eller malet när det gällde varvtid så blev det cirka 3 tiondelar sämre. Dessutom problem med att få i växel 3 under högersväng. Troligen så att lådan rör sig lite och växelmekanismen går i tanken (kör 6 växlad 968 låda och har 944 tank och då blir det trångt). I mål så var jag nummer 23.

Race 3 blev perfekt initialt. Tog lite sats i starten (dvs lite fusk) och klippte en hel hög bilar redan innan första kurvan. Sedan hoppade jag över att försöka att växla till 3:an i högersvängar så jag slapp fadäsen med att få in växel 5 istället, vilket hände lite för ofta i race 2. Två saker strulade i det här racet. Jag hade till att börja med tankat för lite vilket gjorde att jag fick köra lite medium pace i mitten på racet för att spara bensin och vidare så fick jag också lite problem med växel nummer två. Bästa tid satte jag på sista varvet i tävlingen 2:04 blankt, vilket gjorde att jag med råge överträffade mina förväntningar.
https://www.youtube.com/watch?v=3UWTfKf6m1E&t=273s" onclick="window.open(this.href);return false;
Minneskortet tog tyvärr slut efter en kort stund :#stupid:

Bilder kommer i separata inlägg senare.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#24 Post by Eddie Varvstopp »

Fy tusan vad maxat :D :D :#cheers:
Som sagt, så tacksam att du delar dina upplevelser :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#25 Post by Karl Birgander »

Härligt! :#944burn: :#cheers:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#26 Post by Torbjorn968 »

Ingen tvekan att smörjning funkar m slicks? Har hört om problem redan m R däck på Gelleråsen.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#27 Post by JohnC »

Torbjorn968 wrote:Ingen tvekan att smörjning funkar m slicks? Har hört om problem redan m R däck på Gelleråsen.

Vet faktiskt inte Torbjörn det får framtiden utvisa men det finns en mängd 944s2 bilar som går serien och som kört år efter år i serien. Med R-däck är jag mer säker på att det inte är något problem då jag själv tävlat på R-däck med 944:a i ett antal år utan problem. :#cheers:

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#28 Post by Torbjorn968 »

Ang växling: på min 968 hade jag problem med att växlingarna ibland hamnade ”utanför växlings kulissen” för att prata ferrarispråk ( vi har ju ingen ”shift gate”) . Det var helt enkelt ingen växel där det skulle vara en så det blev ”omtag”. Det var vid växling i samband med kurvtagning. Vi satte ett stag som höll lådan i sidled. Sen brann bilen upp så han aldrig prova.

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#29 Post by toyrace »

Det är väl inte så enkelt att du råkat montera långa växelstaget på fel sida av växelspaken? Spaken går ju faktiskt att rotera 180 grader. Jag har varit med om en 944 med liknande problem som löste sig efter rotation!
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Porsche 944s2 YTCC

#30 Post by JohnC »

toyrace wrote:Det är väl inte så enkelt att du råkat montera långa växelstaget på fel sida av växelspaken? Spaken går ju faktiskt att rotera 180 grader. Jag har varit med om en 944 med liknande problem som löste sig efter rotation!
/ Stig
Det där får Sanden kika på när han får ned bilen nästa gång. Jag har beställt en KAAZ lamelldiff och den skall monteras innan Spa tillsammans med kort styrväxel och lite annat skoj.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]