944 -86 | #KULRÄSERN#
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Ja 944:an har defenitivt inte det bästa oljesystemet men tycker det är märkligt ändå med så många ras. Det finns ju många som rejsat många år med både NA och turbo bilar utan några problem. Jag tvivlar inte en sekund på kompetensen men en god del otur finns nog inblandad. Kan inte låta bli att tänka på Turbo Cup. Jag har intervjuat många som var med då och det som är gemensamt är att bilarna var mycket driftsäkra och billiga att underhålla, och Cuparna åkte slicks.
Tittar man på de 2 Cup bilar jag haft/har så gick den röda -86:an hur fint som helst efter 11000 tuffa mil (orginalspec) Min vita -89 funkade hur bra som helst fram till att man fick för sig att ta ur orginal motorn efter 3300 racemil och sätta i en modifierad motor.
Nu sitter återigen standard motorn i bilen och framtiden får utvisa om den håller men min slutsats (än så länge ) är att en standard 951 motor som sköts korrekt tål mycket stryk. Problemet är väl att man inte är nöjd med den prestandan.
Skål Anders för att dina/våra problem nu är över!
Tittar man på de 2 Cup bilar jag haft/har så gick den röda -86:an hur fint som helst efter 11000 tuffa mil (orginalspec) Min vita -89 funkade hur bra som helst fram till att man fick för sig att ta ur orginal motorn efter 3300 racemil och sätta i en modifierad motor.
Nu sitter återigen standard motorn i bilen och framtiden får utvisa om den håller men min slutsats (än så länge ) är att en standard 951 motor som sköts korrekt tål mycket stryk. Problemet är väl att man inte är nöjd med den prestandan.
Skål Anders för att dina/våra problem nu är över!
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Minsann det klokaste som sagts i den här tråden Skål!peed wrote: Skål Anders för att dina/våra problem nu är över!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 #KULRÄSERN#
Står en bredvid min motor som ska i en 944 hos Ulf En 5-cyl, Ulf sa att dem skulle få låg effekt...bara runt 400964RS wrote:Jag kan ge dig flera namn, seriösa och välkända verkstadsägare inom området som funderar på eller tänker byta till Volvo femma på grund av multipla motorras.Ragnar Joensen wrote:Jag vet om en dansk kille som tävlar med 944 på slicks. Men danska banor + Knutstorp och Sturup har inte så långa kurvor.
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Vet vems det är
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 #KULRÄSERN#
Hade en lång pratstund med ägaren till motorn igår.Björn Nilsson wrote:
Står en bredvid min motor som ska i en 944 hos Ulf En 5-cyl, Ulf sa att dem skulle få låg effekt...bara runt 400
/Björn
Uppenbarligen så är det hyggligt lätt att byta till en Volvo femma. Beroende på vilken motor man använder sig av så är det allt från att endast byta vevstakar till att byta stakar, kolvar och kamaxlar. Adapter till turbon ifall man vill använda en annan. Kopplingskåpan från en Volvo 960 som man sen svetsar adapter på. En oljesump som klarar den nya stående motorn (finns att köpa färdig). Motorstöd och lite annat.
En Volvo vit femma är lätt att få tag på, dessutom 70kg lättare än 944 motorn.
Recept till mig själv för eventuella framtidsplaner alltså.
Nej det är ingen Porschemotor, inte ens från VAG (eller VGS som det heter numera) Det blir såklart ombyggt fordon vilken motor man än stoppar i, vilket tyvärr inte passar mig just nu. Men som bil nere på ringen skulle det funka alldeles utmärkt.
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Tycker du ska bygga med en porsche motor om du ska byta. Tänker på den 944 som rejsade framgångsrikt med en 964 turbo motor under huven
Dom motorerna gillar vi ju Anders!
Dom motorerna gillar vi ju Anders!
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Peder, nu bygger vi en motor med Porsches varumärke avsedd för 944an som skall hålla!
Lite rost vid höger tröskel i framkant har åtgärdats. Motorutrymmet har lackerats och e88orna har hämtats från fälgverkstaden där de pulvergrundats. Nu skall färglagret läggas på av mästerlackeraren Moses Bil & Lack.
Sen är chassit klart och väntar på att motorn sksll trilla i. Yes!
Lite rost vid höger tröskel i framkant har åtgärdats. Motorutrymmet har lackerats och e88orna har hämtats från fälgverkstaden där de pulvergrundats. Nu skall färglagret läggas på av mästerlackeraren Moses Bil & Lack.
Sen är chassit klart och väntar på att motorn sksll trilla i. Yes!
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Underbart att höra Anders! Började tro att du tappat hoppet när du började prata om gamla 5 cylindriga traktor motorer från en kinesisk biltillverkare som i hela sitt verksamma liv snackat om säkerhet som ledord!
Nä om du ska vandra den vägen en dag Anders så tycker jag du ska använda dig av ett stycke fyrcylindrigt eldsprutande mästerverk på 2,3 liter gjutet av Trollhättiskt rock n roll stål som både slagit rekord uppför nåt konstigt berg i Amerikat samt åkt ifrån allehanda fabriks racers på rallycross banan! Ja tyvärr tillverkas dom inte längre men ack vilken go motor/bil om man nu ska byta bort Stuttgart hästarna
Nä om du ska vandra den vägen en dag Anders så tycker jag du ska använda dig av ett stycke fyrcylindrigt eldsprutande mästerverk på 2,3 liter gjutet av Trollhättiskt rock n roll stål som både slagit rekord uppför nåt konstigt berg i Amerikat samt åkt ifrån allehanda fabriks racers på rallycross banan! Ja tyvärr tillverkas dom inte längre men ack vilken go motor/bil om man nu ska byta bort Stuttgart hästarna
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 #KULRÄSERN#
Varför inte en betongfodrad B23 som levererar driftsäkra 700 vilda & otäcka fyrbenta djur?
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Sneglat på din biltråd eftersom den är så himla snygg .964RS wrote:
Jag kommer att gå ifrån mekaniska lyftare och ersätta dem med hydrauliska. Anledningen till de mekaniska var att jag skulle kunna varva mer, men motorn klarar uppenbarligen inte det. När de mekaniska lyftarna dessutom var mycket svåra och omständiga att justera in så var valet enkelt.
Vid vilketvarvtal fick du problem och var siktar du nu? Relevant för min motor.
Mvh
Torbjörn
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Men tack!
I mitt fall har det hitintills mer varit snyggast i depån än snabbast på banan.
Planen var att närma sig 7000 rpm vilket jag också provade med utmärkt resultat. Saken är den att när man växlar till nästa högre växel så är man en bra bit in i vridmomentskurvan. Det är komplett onödigt att dra den över ordinarie maxvarv. Därefter har jag inte använt mig av varvtal utöver vad som sägs i instruktionsboken.
När den skar på tvåans vevsläng så var det efter många varv runt på Ljungbyhed. Jag noterade då att honingen var blank på hyggligt stora ytor och att det fanns en repa i fyrans cylinder. Nåväl jag kunde ha dragit i snöret där men bestämde mig för att göra säsongen till ända innan jag rev den igen. Vevhusventilationen blev värre och jag drog tillslut i nödbromsen och plockade ner motorn. Kolvarna var rejält skadade och jag hade nog haft bra tur som inte sett vevstakarna flyga ut ur blocket.
Nåväl svaret på din fråga, mekaniska lyftare är bra och tillåter högre varv utan att börja flyta. Men 944an i mitt utförande behöver inte varva som en sugmotor. Mekaniska lyftare på en 8v 944 motor är ett elände att justera och man åker hellre omkring med ett större ventilspel än att behöva riva för att justera.
I mitt fall har det hitintills mer varit snyggast i depån än snabbast på banan.
Planen var att närma sig 7000 rpm vilket jag också provade med utmärkt resultat. Saken är den att när man växlar till nästa högre växel så är man en bra bit in i vridmomentskurvan. Det är komplett onödigt att dra den över ordinarie maxvarv. Därefter har jag inte använt mig av varvtal utöver vad som sägs i instruktionsboken.
När den skar på tvåans vevsläng så var det efter många varv runt på Ljungbyhed. Jag noterade då att honingen var blank på hyggligt stora ytor och att det fanns en repa i fyrans cylinder. Nåväl jag kunde ha dragit i snöret där men bestämde mig för att göra säsongen till ända innan jag rev den igen. Vevhusventilationen blev värre och jag drog tillslut i nödbromsen och plockade ner motorn. Kolvarna var rejält skadade och jag hade nog haft bra tur som inte sett vevstakarna flyga ut ur blocket.
Nåväl svaret på din fråga, mekaniska lyftare är bra och tillåter högre varv utan att börja flyta. Men 944an i mitt utförande behöver inte varva som en sugmotor. Mekaniska lyftare på en 8v 944 motor är ett elände att justera och man åker hellre omkring med ett större ventilspel än att behöva riva för att justera.
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Planen bust nu är 7200 på en 968 motor men har hört åsikten att 7800 funkat. I det här fallet rör dig sig om en lågt bäxlad låda o önskan om
Lite mer toppfart.
T
Lite mer toppfart.
T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Skall du varva 7800 vill jag nog rekommendera torrsump. 968ans är iofs lite uppgraderad i oljesystemet, av vad jag förstår i alla fall. 7200 kan gå, men varför chansa?
Kan man inte sätta en lägre slutväxling?
Kan man inte sätta en lägre slutväxling?
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Blir nog typ 7100 . Sägs av många vara säkert.
T
T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Ett bra tag sedan jag skrev något här.
Blocket kom till slut i retur efter många allt mer irriterade samtal. Droppen var när jag fick höra att en motor som skickats upp samtidigt med min kommit i retur på 14 dagar, min låg fortfarande kvar efter 5 månader.
När blocket äntligen kom var det April månad och jag kände stressen med att få ihop motorn för att behålla lite av säsongen. Cylinder/kolvspelet var nu satt till 1.2. När vi mätte fick vi det iofs till 1.4.
Ett halvår efter nermontering är det många skruvar man står och tittar på fundersamt och undrar var den skall sitta. Nåväl en galax av helicoils senare så var den färdig och redo för att tryckas ner under huven.
Förra veckan startades bilen under svår ångest, tänk om det skramlar, gnisslar, skriker, läcker, tokskär, gnistrar, exploderar etc. Men den hoppade igång alldeles lugnt och fint. Helt klart bättre än aldrig förr, mycket bättre.
Igår var vi ute och gick igenom mappen, gjorde några små justeringar. Mappen skall förfinas, men det räcker så länge tills jag kört lite till. Nu gäller det att ge järnet inom rimliga gränser så kolvringarna sätter sig fint.
Den här gången vevhusventilerar den inte nämnvärt och framför allt kastar den inte ut mängder av olja i vevhusventialtionen. Absolut ingen olja alls i catchtanken!
Alla fakta sammanlagt så är det uppenbart att borren har varit fel från början och två säsonger förbrukade.
Men fungerar nu allt som det slall så har jag lärt mig en massa saker jag inte kunde innan. Bilen har utvecklats och förfinats. Det enda som hänt har varit att jag inte fått köra nämnvärt mycket, å andra sidan så har jag varit glad över mitt fina släp.
På tisdag skall jag köra på Ljungbyhed och testa av. Fortsättning följer.
/A
Blocket kom till slut i retur efter många allt mer irriterade samtal. Droppen var när jag fick höra att en motor som skickats upp samtidigt med min kommit i retur på 14 dagar, min låg fortfarande kvar efter 5 månader.
När blocket äntligen kom var det April månad och jag kände stressen med att få ihop motorn för att behålla lite av säsongen. Cylinder/kolvspelet var nu satt till 1.2. När vi mätte fick vi det iofs till 1.4.
Ett halvår efter nermontering är det många skruvar man står och tittar på fundersamt och undrar var den skall sitta. Nåväl en galax av helicoils senare så var den färdig och redo för att tryckas ner under huven.
Förra veckan startades bilen under svår ångest, tänk om det skramlar, gnisslar, skriker, läcker, tokskär, gnistrar, exploderar etc. Men den hoppade igång alldeles lugnt och fint. Helt klart bättre än aldrig förr, mycket bättre.
Igår var vi ute och gick igenom mappen, gjorde några små justeringar. Mappen skall förfinas, men det räcker så länge tills jag kört lite till. Nu gäller det att ge järnet inom rimliga gränser så kolvringarna sätter sig fint.
Den här gången vevhusventilerar den inte nämnvärt och framför allt kastar den inte ut mängder av olja i vevhusventialtionen. Absolut ingen olja alls i catchtanken!
Alla fakta sammanlagt så är det uppenbart att borren har varit fel från början och två säsonger förbrukade.
Men fungerar nu allt som det slall så har jag lärt mig en massa saker jag inte kunde innan. Bilen har utvecklats och förfinats. Det enda som hänt har varit att jag inte fått köra nämnvärt mycket, å andra sidan så har jag varit glad över mitt fina släp.
På tisdag skall jag köra på Ljungbyhed och testa av. Fortsättning följer.
/A
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users