944 -86 | #KULRÄSERN#

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#106 Post by gtBen »

964RS wrote:Hursomhelst så uppskattar jag varmt diskussionen, funderingar, glada tillrop och vänligt medlidande - stort tack!
Såå tråkigt att läsa detta! det är bara att bryta ihop och komma igen :shock:
Hoppas ni kommer på vad som hänt och vad som behöver åtgärdas, och att det mesta går att fixa till och återanvända.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#107 Post by 964RS »

Nu är allt kollat, följande har hittats.

Veven var krokig men riktbar :)
Veven slipas till överdimension 0.25 på alla fyra slängar
Tvåans vevstake var krokig, den hade kunnat räddats men hade krävt en hel del jobb och blivit marginellt kortare.

Nya lager överallt även om ramlagren bara gått 100 mil så byts dom i alla fall.

Lite packboxar och packningar så är jag uppe i 7000kr för delar, vad arbetet med veven går på vet jag inte ännu.

Den mycket hjälpsamme gentlemannen Peter Sandén bistår med en vevstake, till facilt pris, som fanns på hyllan.

Trots allt ett "billigt" ras. Veven skall vara klar nästa vecka då jag också kan beställa mina lager.

Förhoppningsvis kan allt vara färdigt för uppstart om två veckor.

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#108 Post by 964RS »

Hur gick det här då?

Jodå motorn startades och går utmärkt. Tyvärr har den tidigare skjutit ut olja ur vevhusventilationen ner i catchtanken och det fortsätter den att göra. Har mest trott att det berott på felkoppling i oljereturen någonstans, men vid test så upptäcker jag att den inte skjuter olja vid grundladd 0.6) men däremot på 0.8 och än mer vid 1 bars laddtryck. Verkar som kolvringarna inte håller tätt när den laddar på. Nya kolvringar levererades med JE kolvarna och har inte tänkt annat än att de skulle hålla trycket.

Hur mycket kompression har ni vid fulladd? Man hör ju om en del som skjuter ut oljestickan.

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#109 Post by toyrace »

Tack Anders för trevlig pratstund och förevisning av Moses imponerande anläggning! Man blev ju lite avis där!
:#cheers:
944 85b
944S2 Racebil Såld

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#110 Post by 964RS »

toyrace wrote:Tack Anders för trevlig pratstund och förevisning av Moses imponerande anläggning! Man blev ju lite avis där!
:#cheers:
Det var en ära!

Kul när sanna entusiaster tittar in i min lilla verkstad. Hoppas ni kom hem säkert.

/Anders

User avatar
Audirickard
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2017-03-30 20:59:39
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#111 Post by Audirickard »

964RS wrote:
toyrace wrote:Tack Anders för trevlig pratstund och förevisning av Moses imponerande anläggning! Man blev ju lite avis där!
:#cheers:
Det var en ära!

Kul när sanna entusiaster tittar in i min lilla verkstad. Hoppas ni kom hem säkert.

/Anders
Mycket tack för rundturen! Enbart trevligt att träffa likasinnade!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
// Rickard :#944burn:

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#112 Post by 964RS »

Snart är det vår och jag väntar på att få hem blocket. Pratade med motorfirman idag och cylinderspelet kommer att ökas till 0.11. En hyggligt stor och djup repa, gör att loppen måste borras. Nya kolvar och kolvringar beställes hem från the Trump states medans gränsen fortfarande är öppen. :lol:

Jag kommer att gå ifrån mekaniska lyftare och ersätta dem med hydrauliska. Anledningen till de mekaniska var att jag skulle kunna varva mer, men motorn klarar uppenbarligen inte det. När de mekaniska lyftarna dessutom var mycket svåra och omständiga att justera in så var valet enkelt.

Spridarna skall lämnas in för test, även om dom inte har tjänsgjort mer än 100 mil. Bilen skall besiktas innan första banmötet. Kommer jag att hinna till premiären den 1:e April? Starkt tvivelaktigt. Men går allt vägen så bör den vara klar ett par veckor in i April.

Kuriosa
Min gamla BMW 330i M-sport som har använts på Ringen, Spa, Knutstorp, Anderstorp, Mantorp m.fl. har nu fått gå i pension efter 38000 mil. BMW har haft en helt annan reperationskostnad än en viss 944’a. BMWn har på dessa milen haft en total rep.kostnad på fyratusen trettio sex kr, förutom däck, bromsar och några stötdämpare. Fortfarande original koppling och avgassystem.

Nu har den tyvärr ersatts av en lite nyare BMW som jag hoppas håller lika bra som den gamla BMW’n. Tack för alla år på väg och bana!

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#113 Post by peed »

Kommer sakna den silvriga på regniga möten Anders! Alltid kul att stå post och titta då :)

Om vi ska vara lite snälla mot din 44:a så tror jag dess facit varit något bättre om du kört den original för det är den väl inte ?! ;)
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#114 Post by 964RS »

Kommer absolut att sakna den när det regnar på banmötena.

Angående hållbarheten på motor i original på 44an skall man ha klart för sig att Åke totalhavererade 4 motorer innan den såldes ;)

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#115 Post by peed »

Han hade nog glömt olja ;)
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#116 Post by Cédric »

Har ma gått igenom 4 motorer är det nog tyvärr mer en reflektion av ens mekaniska kompetens. Vilket tillförlitlighet nästan alltid är, ibland kan man faktiskt ha ren otur :)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#117 Post by 964RS »

Cédric wrote:Har ma gått igenom 4 motorer är det nog tyvärr mer en reflektion av ens mekaniska kompetens. Vilket tillförlitlighet nästan alltid är, ibland kan man faktiskt ha ren otur :)
Nu skall man nog inte skylla det så mycket på kompetensen. :wink:

Eftersom jag uppenbarligen kan uttrycka mig så korrigerar jag mig. Det har gått åt 3 motorer och investerats i ytterligare en som alltså fungerade. Men tre rasade motorer räcker.

1. Skar på tvåans vevsläng direkt vid överlämnandet på Anderstorp, berodde säkerligen på för låg oljenivå i samband med låååånga kurvor.

2. Skar på veven i ramlagren - begagnad motor

3. Skar på tvåans vevsläng trots oljenivå över stickans Övre markering - Begagnad motor

4. Motorn som satt i när jag köpte den och även tävlats en tid, modifiering i sump - Ny motor


Jag har kört både Alfa Romeo, BMW 330 och M3 på bana. På M3an var jag väldigt noga med oljenivån, den gick också på R-däck. På 330n eller AR var jag inte speciellt noga med nivån. Man får nog med fog säga att 944 motorn är rätt kass på oljeförsörjning.

Hur är det med 924an, finns samma typ av problem där?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#118 Post by gegge »

924 har inga problem med oljan, men vid drygt 7000varv börjar ventilerna flyta pga för tung konstruktion. En holländsk vevstake var gått genom blocket vid ungefär samma varvtal av samma anledning. (Nu var det en standardspis på 125hk som laddades med 2bar och E85 i rättvisande namn...) Med lättare och starkare delar kan man nog varva en bra bit till som tex Joakim gör. Har något reportage med en 933 som gick över 10.000 vid en felväxling utan problem.

Konstruktionen av 944 motorn var en nödlösning och var aldrig tänkt att varvas. Tex är veven onödligt lång då man ärvde V8ans cylinderanstånd. Tvåans lager är ett välkänt problem. Tyvärr.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#119 Post by Ragnar Joensen »

Jag vet om en dansk kille som tävlar med 944 på slicks. Men danska banor + Knutstorp och Sturup har inte så långa kurvor.
Porsche fantast !

968 1992

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 #KULRÄSERN#

#120 Post by 964RS »

Ragnar Joensen wrote:Jag vet om en dansk kille som tävlar med 944 på slicks. Men danska banor + Knutstorp och Sturup har inte så långa kurvor.
Jag kan ge dig flera namn, seriösa och välkända verkstadsägare inom området som funderar på eller tänker byta till Volvo femma på grund av multipla motorras. :| :wink:
Last edited by 964RS on 2018-01-24 19:52:10, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users