Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Tjenare!
Får börja med att tacka för insläpp till detta forum och denna oas av samlad kunskap om dessa bilar!
Råkade impulsköpa en 924-84, bara för att den var billig.... Men billigt har ju oftast en baksida! Lilla gumman behöver kärlek, mycket kärlek! Inget snack om den saken, men det ska hon också få...
Nåja! Nu till mina första frågor (fler lär komma... )
Bränsle accumulatorn har av tidigare ägare blivit utbytt till ett vanligt bränslefilter och bränslerör har delvis blivit ersatt av hydraulikrör och vanlig gummislang. Ser inget bra ut! Nu är frågan, kan man hänga dit en bränsle accumulator från vilken bil som helst som hade K-jet? Funktionen hos en accumulator måste ju vara lika på alla system?
När man googlar, läser och söker på K-jet verkar det vara ett system som behöver en del underhåll. Bland annat detta med systemtryck och styrtryck. Såg en film där det verkade vara förhållandevis enkelt att justera, men när jag tittar på mitt "bränslehuvud" (eller vad det heter) ser det inte lika ut. Jag har ingen justerskruv för systemtryck på samma vis som filmerna visar. Har jag ett budgetalternativ? Hur många modeller finns det och kan jag hitta info om just mitt system någonstans?
Hoppas någon kan tolka mitt svammel...
//Kliffordsson
Får börja med att tacka för insläpp till detta forum och denna oas av samlad kunskap om dessa bilar!
Råkade impulsköpa en 924-84, bara för att den var billig.... Men billigt har ju oftast en baksida! Lilla gumman behöver kärlek, mycket kärlek! Inget snack om den saken, men det ska hon också få...
Nåja! Nu till mina första frågor (fler lär komma... )
Bränsle accumulatorn har av tidigare ägare blivit utbytt till ett vanligt bränslefilter och bränslerör har delvis blivit ersatt av hydraulikrör och vanlig gummislang. Ser inget bra ut! Nu är frågan, kan man hänga dit en bränsle accumulator från vilken bil som helst som hade K-jet? Funktionen hos en accumulator måste ju vara lika på alla system?
När man googlar, läser och söker på K-jet verkar det vara ett system som behöver en del underhåll. Bland annat detta med systemtryck och styrtryck. Såg en film där det verkade vara förhållandevis enkelt att justera, men när jag tittar på mitt "bränslehuvud" (eller vad det heter) ser det inte lika ut. Jag har ingen justerskruv för systemtryck på samma vis som filmerna visar. Har jag ett budgetalternativ? Hur många modeller finns det och kan jag hitta info om just mitt system någonstans?
Hoppas någon kan tolka mitt svammel...
//Kliffordsson
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 467
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Hej och välkommen till Porsche-träsket!
Huruvida vilken bränsletrycksackumulator som helst passar törs jag inte svara på, men trots att det är en gammal bil behöver du inte oroa dig för om den fortfarande går att få tag i. Den har reservdelsnummer 93111014000 och finns t ex på
http://utzon.se/car/924-80-85/fuel-exha ... 4de3645f16" onclick="window.open(this.href);return false;
Men visst, det är inte alltid så billigt att köpa nytt... Ibland kan man också hitta delar på skroten, t ex http://www.hirschbergs.se/sv/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knepet när man söker reservdelar på nätet till sin Porsche är att känna till dess reservdelsnummer. Numret hittar man i PET som är en pdf-fil man kan tanka hem från
https://www.porsche.com/international/a ... catalogue/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoppas att någon annan kan svara på dina K-jet-frågor.
m v h Henrik
Huruvida vilken bränsletrycksackumulator som helst passar törs jag inte svara på, men trots att det är en gammal bil behöver du inte oroa dig för om den fortfarande går att få tag i. Den har reservdelsnummer 93111014000 och finns t ex på
http://utzon.se/car/924-80-85/fuel-exha ... 4de3645f16" onclick="window.open(this.href);return false;
Men visst, det är inte alltid så billigt att köpa nytt... Ibland kan man också hitta delar på skroten, t ex http://www.hirschbergs.se/sv/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knepet när man söker reservdelar på nätet till sin Porsche är att känna till dess reservdelsnummer. Numret hittar man i PET som är en pdf-fil man kan tanka hem från
https://www.porsche.com/international/a ... catalogue/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoppas att någon annan kan svara på dina K-jet-frågor.
m v h Henrik
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Tack!
Den PDF:en är ju guld värd!
Bränsletrycksaccumulatorn var inte gratis, direkt... Kostar ju som halva bilen, typ... Men det är ju som vanligt! Vill man vara fin får plånboken lida...
Den PDF:en är ju guld värd!
Bränsletrycksaccumulatorn var inte gratis, direkt... Kostar ju som halva bilen, typ... Men det är ju som vanligt! Vill man vara fin får plånboken lida...
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Jo, köpa billigast bil kan bli dyrt, men om ndu har tid kan du leta runt och försöka få ihop beggad delar. Jag köpte ackumulator i usa för halva priset, men det beror ju på hur man kan få hem grejerna. Har du inga orginalslangar kan du lika gärna köpa en annan liknande fast billigare. Bör vara 40cc för att funka bra.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Eftersom motorn går även utan ackumulator så är jag rätt säker på att vilken som helt är bättre än ingen.
Jag har en från en Volvo 745 på min 911 utan märkbara problem.
Jag har en från en Volvo 745 på min 911 utan märkbara problem.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Däremot är risken stor för varmstartsproblem om accumulatorn inte fungerar.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Det är en 5-7kg tryck på bensinen här och "gummislang" med slangklämma (om du nu har det) skulle jag absolut byta till en slang med pressade kopplingar från någon slanggrossist (undvik PC här för de är dyra).Kliffordsson wrote:Bränsle accumulatorn har av tidigare ägare blivit utbytt till ett vanligt bränslefilter och bränslerör har delvis blivit ersatt av hydraulikrör och vanlig gummislang. Ser inget bra ut!
Angående systemtryck och CO halt osv. så rör inget som fungerar!
Skall du skruva på dessa så underlättar en bränsletrycksmätare en massa arbetsdagar.
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Går bilen dåligt? Eftersom du funderar över styrtryck och systemtryck. om det funkar, pilla inte med det. Bränsletryckackumulatorn har inget med system eller styrtrycket att göra. Den håller bara trycket kvar i systemet efter att du slagit av motorn för att den inte ska få så kallad ångspärr i ledningarna...
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Nej, den går inte dåligt när den väl har startat. Dock är den väldigt svårstartad när den är kall. Säljaren av bilen hade fått tipset att kallstartsventilen/spridaren var dålig. Den har jag dock testat och den funkar fint när man sätter ström på den. Har läst mig till på detta forum att det även kan vara thermoswitch "makapären". den har jag inte kommit åt att testa än... Sitter ju trångt till. Men i min enfald tycker jag att om den var paj skulle väl kallstarten ligga i hela tiden? Eftersom den bör vara av NC typ?
Om jag mäter anslutningarna på AAV och WUR:en får jag värden som indikerar att de fungerar iaf. Har för mig att jag fick runt 20 ohm på WUR och AAV:en tog jag bort och satte spänning på och såg att den stänger.
Så är det idag! Men det blir stålomspunna PTFE slangar för hela slanten sen, med pressade kopplingar.Det är en 5-7kg tryck på bensinen här och "gummislang" med slangklämma (om du nu har det) skulle jag absolut byta till en slang med pressade kopplingar från någon slanggrossist (undvik PC här för de är dyra).
Om jag mäter anslutningarna på AAV och WUR:en får jag värden som indikerar att de fungerar iaf. Har för mig att jag fick runt 20 ohm på WUR och AAV:en tog jag bort och satte spänning på och såg att den stänger.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Den mätningen säger bara att resistansen är hel och att spjället rör på sig.Kliffordsson wrote: Om jag mäter anslutningarna på AAV och WUR:en får jag värden som indikerar att de fungerar iaf. Har för mig att jag fick runt 20 ohm på WUR och AAV:en tog jag bort och satte spänning på och såg att den stänger.
Det ger ingen kontroll av funktionen.
Det finns inga genvägar om man vill kolla funktionen på WUR. Man måste ha en bränsletrycks regulator.
Förövrigt är elslingan som du mäter på endast till för att påskynda "avstängningen" av funktionen eftersom värmen från motorn kommer att ge AAV och WUR´s bimetall all den driftsvärmen den behöver.
När det gäller kallstarten så är det inget NC typ utan återigen sitter det ett "värmerelä" som får spänning från startmotorn. Har man kört starten en längre stund så kommer inget mera via den.
De flesta tycker att just kallstartsstyrningen sitter för trångt till och är för dyr så de gör allehanda fullmeck ör att slippa lägga ut pengar. Kallstarten ger spänning till spridaren i 1-10 sekunder beroende på vilken grundvärme den har.
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Jag har plockat bort termo switch grunkan och tänkte mäta den kall samtidigt som jag sänker ner den i varmvatten. Då bör väl motståndet över den förändras? Från noll ohm till oändlig? Och det bör väl även ge svar på funktionen hos just den? Dock havererade mitt instrument, så ett Fluke har införskaffats idag och jag ska testa i eftermiddag.När det gäller kallstarten så är det inget NC typ utan återigen sitter det ett "värmerelä" som får spänning från startmotorn. Har man kört starten en längre stund så kommer inget mera via den.
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
En fullösning istället för WUR är att ställa styrtrycket konstant på 2,8 bar med annan manick och köra kallstarten som en manuell choke via brytare.
Jag har WURren löst utan inkopplad uppvärmning. Då håller den ca 20 grader på sommaren och bilen går mycket bättre.
Jag har WURren löst utan inkopplad uppvärmning. Då håller den ca 20 grader på sommaren och bilen går mycket bättre.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Det man gör är att koppla en lampa istället för .Kliffordsson wrote:Jag har plockat bort termo switch grunkan och tänkte mäta den kall samtidigt som jag sänker ner den i varmvatten. Då bör väl motståndet över den förändras? Från noll ohm till oändlig? Och det bör väl även ge svar på funktionen hos just den? Dock havererade mitt instrument, så ett Fluke har införskaffats idag och jag ska testa i eftermiddag.När det gäller kallstarten så är det inget NC typ utan återigen sitter det ett "värmerelä" som får spänning från startmotorn. Har man kört starten en längre stund så kommer inget mera via den.
När man sedan "driftsätter" termoswitchen så kommer lampan att lysa 1 - 10 sekunder allt beroende på hur kall termoswitchen är.
Jag byggde ett testkablage för att kolla av mina och man kan inte prova mer än en gång per termoswitch, för de måste svalna för att kunna upprepa testet.
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Re: Nyinköpt 924 av det sunkigare slaget
Okej! Det du skriver är ju logiskt! Så måste ju testet gå till! Tack för hjälpen!!Det man gör är att koppla en lampa istället för .
När man sedan "driftsätter" termoswitchen så kommer lampan att lysa 1 - 10 sekunder allt beroende på hur kall termoswitchen är.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users