Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

#1 Post by gtBen »

Hur länge brukar bromsarna hålla sig fräscha vid bankörning?
Kör ni skivorna tills de är helt utslitna?
Kör ni beläggen tills de är slut?
Bromsslangar (stålomspunna) - vilken livslängd har de?
Utseendemässigt är allt väldigt fräscht fortfarande.

Jag gjorde i ordning mina bromsar totalt för 4-5 år sedan och har kört max 600mil, och har flödat igenom ny bromsvätska några gånger. Inga lågbudgetgrejor, utan Sebro och Hawk HP+ mm.
Nu tycker jag de har tappat bettet, eller är det att man har mycket camber både fram och bak så att däcken inte ligger an tillräckligt mycket?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

#2 Post by Cédric »

Har du inte redan gjort det så är det definitivt dags för renovering av alla oken, gummit blir slut efter några säsonger bankörning, då börjar beläggen gå varma. Men vad är problemet egentligen? Är det däcksgrepp du saknar? Lite oklar problembild :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

#3 Post by gtBen »

Cédric wrote:Men vad är problemet egentligen? Är det däcksgrepp du saknar? Lite oklar problembild :)
På konbanor saknas det där riktiga bettet i både bromsfästet och stoppförmågan som jag har tror mig ha haft tidigare för några år sen. Kan mycket camber spela in? vid banåka känns det inte på samma sätt, mer att bromsarna då mattas lite mer och snabbare än när de var "som nya".
Cédric wrote:Har du inte redan gjort det så är det definitivt dags för renovering av alla oken, gummit blir slut efter några säsonger bankörning, då börjar beläggen gå varma.
Men! finns det någon här på forumet som renoverar sina bromsok var tjugonde nöjeskörnings-tillfälle? hand upp i så fall, det ligger en bit bortom min föreställningsförmåga. Visst blir bromsarna varma ibland men det är bara vid ett tillfälle (Anderstorp) som de blivit riktigt varma.
gtBen wrote:Hur länge brukar bromsarna hålla sig fräscha vid bankörning?
Kör ni skivorna tills de är helt utslitna?
Kör ni beläggen tills de är slut?
?????

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

#4 Post by Janne J »

Jag vill ha så mycket material kvar i skivan som möjligt för att bromsarna ska fungera bra.
Det är skivan som är platsen för lagringen av överskottsvärmen när du bromsar, kylningen via luften hinner inte med just i inbromsningsögonblicket.
Mer material = längre tid att värma upp = mindre risk för överhettning.

Du har ju den utmärkta möjligheten att använda ok från tidiga Boxster tillsammans med skivor från 911 84-89 och adapter från t.ex Porscheshop för att få riktiga kanonbromsar fram för rimliga pengar.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

#5 Post by Cédric »

Stoppgrepp är ju en helt anman fråga, kör du samma däck i konbana, mycket camber och kalla gatdäck kan ge upplåsning lätt, R-däck på bana har jag inte märkt att dom tappar så värst i bromspredtanda av mycket camber ? Skivorna kan du ju köra ner till mingränsen, men massa försvinner som sagt, beläggen är känsligare, sista biten kan försvinna väldigt fort därför bör man vara försiktig med att köra helt slut på banbeläggen och byta innan det händer.

Har sett samma problem med kärvande kolvar på många olika bilar av olika märken, även dyrare Porschar. Men okens skick är såklart än viktigare med glidok. Efter 5år och 20 bankörningar skulle jag inte tveka på att fräscha upp oken.

Orginslbromsarna räcker med råge för din effekt, skulle inte krångla med ett byte. Risken finns att bromsförmågan blir sämre om du inte prickar bromsbalansen perfekt.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

#6 Post by gtBen »

gtBen wrote:eller är det att man har mycket camber både fram och bak så att däcken inte ligger an tillräckligt mycket?
En sak som inte blev bra är att jag vände framdäcken och sedan bytte sida på dem, en typisk småländsk lösning då de snabbt hade blivit för snedslitna och jag vill förlänga livet på dem.

Men ...den snabba snedslitningen berodde på att jag dröjde med ny hjulinställning efter att ha satt på ställbara topplagringar. När jag sedan vände på däcken så blev anliggningsytan väldigt liten, till och med så liten att balansen mellan fram och bak ändrades.
Så nu byter jag framdäcken och vänder dem inte igen.
:roll: Joo, när man tänker efter så var det ingen bra lösning även om jag har läst om andra som gjort det.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

#7 Post by Cédric »

Jag brukar rotera runt hjulen för att jämna ut slitaget, så att fram å bak, hö och vänster får byta plats, brukar blir bra. Gäller ju bara att göra det kontinuerligt innan slitaget blir för extremt. Iden du hade var nog god, bara att tillfället kanske inte var så bra :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

#8 Post by gtBen »

Cédric wrote:Jag brukar rotera runt hjulen för att jämna ut slitaget, så att fram å bak, hö och vänster får byta plats, brukar blir bra. Gäller ju bara att göra det kontinuerligt innan slitaget blir för extremt. Iden du hade var nog god, bara att tillfället kanske inte var så bra :)
Rotera hjulen är väl bara bra.
Men att göra som jag gjorde; att vända däcken på fälgarna och sedan byta hjulen till andra sidan har gjort att slitbanan ser ut som ett V. Det finns ingen chans att hela slitbanan har kunnat ligga emot. Jag ska se om det går att ta en bra bild på det.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Bromsar, hur länge håller skivor belägg mm

#9 Post by gtBen »

Lite återkoppling i detta ämne:
Efter att jag bytt framdäck är bromsförmågan ok, det var förmodligen däcken som var den stora boven. Både fram- och bak-oken går lätt och skivor och belägg är väldigt fina. Skivorna fram hade båda en smal blå värme-rand mitt i på insidan, jag tog bort värmeskydden i alla fall.

Bengt 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users