931 -82 l Original Turbon

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#76 Post by Cédric »

Låter som det är en del uppfräschning kvar, kul att du fick köra lite iaf!

På ringen i 230 mätarfart så var min bil fortfarande klippstabil, skulle tro på däck/hjulinställning.

Försök flytta bak ratten, det gör verkligen enormt stor skillnad för benplatsen. Kolla i berands 931 tråd hur man kan göra om man också vill behålla orginalratten.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#77 Post by Photobystewe »

Tack för svaret Cedric! Ja det får bli en framvagnsinställning i samband med nya däck nästa sommar. Kändes som att vikt fördelningen var 10% fram och 90% bak. Jäkligt synd att du inte bor i mina hemtrakter så att du kunde ta en tur med den och diagnosticera. Ska kolla tråden skulle nog bli en jäkla skillnad med 30mm utflyttad ratt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#78 Post by Photobystewe »

Var med om en speciell händelse i somras. En jag känner undrade om jag kunde komma på hans evenemang Iggesund End Of Summer och fotografera lite. Det är ca 4.5 mil från Söderhamn och jag passade på att åka upp samtidigt med min kompis som kör bubbla. Han och 3 till från Volks of Hälsingland skulle dit. Jag tyckte det var perfekt för jag hade inte kört längre än med 931:an. Två mil norrut efter E4:an är det skruvstopp på 3 av 5 bilar. Vi svängde in på Ångersjöns parkering. Min kompis VW svartrykte och jag tänkte att han får nog åka Porsche resten av vägen. Men då visar det sig att det är den andra bubblan som fläktremmen pajat på. Jag säger att han svartryker och han säger direkt vi en snabbkoll att det är packningen på ventilkåpan. Då kommer den tredje bubblans förare och ojjar sig för att han hade vridit på tändningen och den gick skitdåligt så han fått köra sakta. Fantastiskt, en tändning som måste ställas, en fläktrem som måste bytas samt en läckande ventilkåpa som behövde fixas till. Det som var så fascinerande var deras lugn. Kompisen sa: Så här är det alltid när vi är ute och åker. 25 minuter senare rullade vi vidare. Heelt otroligt. Tänkte resten av vägen på vad det var som hänt där på parkeringen. Bara rasslade till fullt med verktyg sen vidare.... Jäkligt coola de där killarna. ImageImageImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#79 Post by Photobystewe »

Bara att åka och handla på kvällen blir coolt när man har en Porsche..... https://youtu.be/0vYiyjB40zI" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#80 Post by Janne J »

Aerodynamiken tror jag inte det är, min 924S var helt stabil upp till över 220. Jag hade misstänkt stötdämparna.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#81 Post by [Bobo] »

Janne J wrote:Aerodynamiken tror jag inte det är, min 924S var helt stabil upp till över 220. Jag hade misstänkt stötdämparna.
+1
Eller taskig hjulinställning...
Min 931:a är också stadig över 200-strecket.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#82 Post by Photobystewe »

Tack för svaren Janne & Bobo. Bytlånade bil idag med min kompis som är en duktig bilmekaniker så han fick känna på den lite grann. Han tyckte jag skulle byta dämpare fram och ställa in framvagnen. Han tyckte även att en annan bekant skulle kolla över turbotrycket lite. Lyftarna lät lite väl mycket samt se över motorkuddarna. Han hade tyckte även bilen var för hög och skulle sänkas lite, byta fälgar så man kan ha lite bredare sulor samt att det skulle se bättre ut. (Han hade helt undgått hur fantastiskt snygga och coola mina spider web’s faktiskt är). Så det är lite mer att göra, tur att vintern är lång! Bjuder på en acceleration från idag. https://youtu.be/ZDwzRqMiSqE" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#83 Post by Photobystewe »

I år var målet att få original turbon att rulla och det lyckades jag med. Saker som skulle behöva göras tills nästa säsong är:
Renovera bromsarna fram också.
Justera ventilerna/ lyftarna.
Skaffa en ny mix control hose.
Byta gummibussningar k-jet.
Byta motorbussningar.
Ny list taklucka.
Blästra och måla fälgar.
Nya däck.
Få framvagnen justerad.
Ta bort och försöka få igång fönsterhissarna igen.
Ta reda på vad det är som skallar ibland vid motorn.
Byta ut resterande vakuumslangar.
Justera tändningen .
Eventuellt fixa en spacer till ratten.
Måla dörrkarmar så de blir svarta igen.
Behandla gummivingen så den blir svart igen.
Ny matta förarsidan.
Laga ställpinnen till klockan.
Sätta mutter på skruven (som var helt omöjlig) på handbromsvajern.
Smörja upp och kolla över varför växelspaken känns trög.
Skaffa nya klämmor till fördelarlocket.
Byta framruta.
Skaffa nya dämpare.
Ta bort och blästra, måla på rostiga plåtfästen.
Vulka fast höra breda listen efter sidan.
Fixa nytt fäste till list, bakre kofångare.
Lacka nedre plåt i fronten i originalfärg.
När det ovan är fixat så känner jag nog mig ganska nöjd... Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#84 Post by NTF »

Fin bil. Ser fram emot att ha kommit lika långt med min 931:a

Jag har en bra targalist och en klocka om du är intresserad. Skicka pm i så fall.

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#85 Post by Photobystewe »

NTF wrote:Fin bil. Ser fram emot att ha kommit lika långt med min 931:a

Jag har en bra targalist och en klocka om du är intresserad. Skicka pm i så fall.

F
Alltså NTF.... det sitter mycket själ i en 931:a. Skulle vara kul att ta ut den på en längre tur till sommaren och möta upp med fler likasinnade. Ha den igång tills dess så kör vi en runda vettja!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#86 Post by NTF »

Photobystewe wrote:
NTF wrote:Fin bil. Ser fram emot att ha kommit lika långt med min 931:a

Jag har en bra targalist och en klocka om du är intresserad. Skicka pm i så fall.

F
Alltså NTF.... det sitter mycket själ i en 931:a. Skulle vara kul att ta ut den på en längre tur till sommaren och möta upp med fler likasinnade. Ha den igång tills dess så kör vi en runda vettja!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mycket bra initiativ. Min 931 kommer nog inte att vara klar till sommaren (924 Martinin står före i renoveringskön) men som rullande objekt bör den kunna ut och luftas till sommaren!

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#87 Post by Photobystewe »

Stoppade i batteriet idag, tryckte på startknappen, motorn snurrade två varv sen gick den igång fast den stått i ett kallgarage hela vintern. F-n vilken skön känsla. Åkte ett kort varv med lite luft i däcken. Är en del kvar att fixa. Märkbart besynnerlig i framvagnen, kändes ännu mer nu med lite luft. Måste fixa nya dämpare fram, sen känns det som om kallstartsventilen ligger på (kan vara psykosomatiskt). Sen växlandet strular också, lite svårt att få i växeln ibland så det skorrar sådär gött växellådan att man blir alldeles kallsvettig. Ventiljustering och nya däck skulle vara fint. Men nu jävlar är det snart vår!!!
IMG_1702.JPG

Skickat från min iPhone med Tapatalk
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#88 Post by Photobystewe »

Äntligen blev det vår. Tog en tur med grabben igår.
https://gopro.com/v/Jv0q9qmpZnoo" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#89 Post by QV_ »

Photobystewe wrote: Sen växlandet strular också, lite svårt att få i växeln ibland så det skorrar sådär gött växellådan att man blir alldeles kallsvettig.
Nu har jag inte rivit i en 931á men på 924 så kan det vara stödlagret till transaxeln i svänghjulet som behöver bytas.

När det blir dåligt (och det blir det) så driver den med transaxeln även om man har tryckt ner koppling.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#90 Post by Maxx »

QV_ wrote:
Photobystewe wrote: Sen växlandet strular också, lite svårt att få i växeln ibland så det skorrar sådär gött växellådan att man blir alldeles kallsvettig.
Nu har jag inte rivit i en 931á men på 924 så kan det vara stödlagret till transaxeln i svänghjulet som behöver bytas.

När det blir dåligt (och det blir det) så driver den med transaxeln även om man har tryckt ner koppling.
Om det är tvåans växel så är det ett välkänt problem på 931.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users