944 Turbo -86 | Gamle svarten

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 379
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#181 Post by jockes »

Snart där ju, snyggt jobbat!
Det är bara o hojta ifall du behöver fler händer :#cheers:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#182 Post by Sebastu »

Jag klarade det själv. Var det lätt och kul, nej det var det inte. Var det en helt säker manöver som skulle godkänts av skyddsombud och kiropraktorer, nja, inte det heller. Men det går. Om du inte har något val. Men att vara två är roligare och bättre.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#183 Post by fälgen »

Låter som att man bör vara två.. Tack för erbjudandet Jocke men det verkar som att jag får hjälp mer lokalt, annars hojtar jag! =)

Lika bra att fortsätta dokumentera alla småsteg. Ikväll justerade jag in sensorerna, istället för att limma på en 0.8mm bricka på sensorn som rekommenderas på bl.a. Clarks garage monterade jag bort specialbrickan som sitter på givaren, mätte den till 2.1 mm och justerade in sensorn med 1.3mm bladmått mellan istället.
Image
En påminnelse till mig själv är att jag nu momentdragit bulten på vevaxeln till 210Nm, fick återigen nytta av specialverktygen jag köpte för ett tag sen.
Image

Passade även på att byta kopplingsslangen ner till huvudcylindern eftersom den gamla svettades igenom lite.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#184 Post by fälgen »

Äntligen är motorn i bilen igen!

I förrgår trixade jag in den under bilen, vilket var onödigt krångligt eftersom bilen behövdes lyftas lite mer och står uppallad på sex punkter. Sa jag att jag beställt en saxlyft för länge sen men som verkar ha oändlig leveranstid? Den hade varit bra.

Igår fick jag hjälp av en kompis och efter mycket besvär fick vi ihop motorn med transaxelröret. Det saknas några centimeter i längd på motorlyften vilket inte gör det enklare. Fick plocka bort motorfästen och aluminiumbalken och sen saknades det några millimeter för att få ihop det. Klockan var mycket så vi gav upp för kvällen.
Image
Ikväll var det Porscheträff men efter det hann jag få dit motorfästena, så nu sitter motorn som den ska.
Image
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#185 Post by fälgen »

Har kliat mig i huvudet över hur alla kablar och rör i bakkanten av motorn ska monteras. Idag var det dags att skruva ihop det och jag tror det blev rätt, fick kolla på en 951 på banmötet igår.
Image
Vattenpumpen till turbon och insuget är nästa delar att montera uppe på motorn, men innan dess ska styrväxel, oljekylare, generatorn och styrservo monteras underifrån.

Har haft lite översyn av generatorn, en minnesanteckning är att kolen verkar ok men tyckte det var rätt djupa spår i kollektorn. Startmotorn kunde jag bara inte montera som den såg ut.
Image
En snabb sväng i glasblästern och sen grundlackad.
Image

Monterade slavcylindern för någon kväll sedan, ett feminutersjobb som säkert tog en och en halv timme eftersom gängorna var smutsiga och var svåra att få bra. Borde kollat det när motorn var lös...
Image

Till sist en milstolpe, för första gången på över två år kan jag stänga huven igen. :D
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#186 Post by fälgen »

Haft lite mekuppehåll över sommaren men hoppas på en uppsving nu, skulle vara kul att få ut bilen innan vintern.

Det mesta krånglar och onödiga saker tar tid. Lyckas inte få tag i rätt oringar till oljestickan, saknar någon bussning till styrservopumpen och min pump verkar inte stämma med sprängskissen för rätt årsmodell utan en senare. Att leta rätt på nya delar tar mycket tid och det tar en hel del tid att rengöra de gamla.

För stor oring och den nere mellan röret och oljetråget tätar inte.
Image

I framkanten av fästet till servopumpen ska det antagligen sitta en svarvad hylsa, på min bil satt en för stor mutter som distans, men då kan vinkeln på pumpen bli fel.
Image

Har åtminstone fått dit generator, styrracket med allt runt omkring och oljekylen. Image

Satt även dit topplagringarna bara för att de är fina, det är bra för motivationen.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#187 Post by fälgen »

I brist på tid att meka har jag åtminstone köpt lite delar igen.

Fick hem bussningen till styrservopumpen och satt dit den, inte helt säker på hur pumpen ska sitta, men detta kändes ok.
Image

Sen var det 25% på mekonomen i helgen så jag köpte lite olja och ett nytt batteri. Det blev ett 44Ah som väger 11kg, tror det kan bli en bra kompromiss.
Image
Last edited by fälgen on 2017-09-23 08:13:02, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#188 Post by fälgen »

Bilen fortsätter att göra motstånd. Vill gärna ha i olja och bygga upp oljetryck. Innan dess måste oljestickan och röret på plats, det sitter i insuget så det vill jag ha på plats. Innan dess måste främre delen av avgasröret dit för annars är det nog svårt att komma åt.

Insåg att det sitter ett litet teströr från crossoverröret upp till bakkanten av kamhuset. Detta verkar aldrig användas och kan ersättas med en plugg, så en sån behöver jag skaffa.

Insåg att jag saknade en upphängning av främre avgasröret, den del som hänger på transaxelröret (17-21) saknas.
Image

Sen upptäckte jag en spricka i röret bakom wastegaten, detta vågar jag inte svetsa själv utan får lämna iväg.
Image

Det satt även en kopparbeklädd packning på min wastegate, hittar inte den på någon sprängskiss så jag vet inte om den ska vara där eller inte. Någon som vet?
Image

Sen verkar inte mina powerflexbussningar passa på den bakre infästningen av främre länkarmarna. Bussningen verkar vara för hög, så när den monteras kläms den ihop så den öppnar sig i mitten och sväller över brickan. Vet inte om jag gjort något fel?
Monterade i denna ordning.
Image
Här har bussningen svällt över den vita brickan.
Image
Här ser man hur mycket bussningen sticker utanför hållaren, tycker det verkar mycket för så hårda bussningar.
Image


Wastegaten är shimsad så att den börjar öppna vid 0.4 bar. Gjorde detta för länge sedan och minns inte varför jag valde 0.4. Åsikter om det?
Image


Försöker även hitta plastbitar till mitt nya batteri, enligt bild. Mekonomen hade inte och trodde att det var en porschedel, det tror jag inte det är. Någon som vet var man får tag i sådana? (Hittade sen att det sitter på tex Biltemas batterier, fick en av dem)
Image
Last edited by fälgen on 2017-09-23 08:16:55, edited 2 times in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#189 Post by fälgen »

I väntan på delar för att lösa problemen i förra inlägget har jag i helgen monterat tillbaka kylare, fläktar och resterande slangar och rör. Nu börjar det bli så där trångt under huven som det ska vara på en 951a. Image

Jag visste att jag vid olika tillfällen köpt lite delar till monteringen av kylaren, men blev förvånad när jag efter lite rotande hittade alla delar nya.
Image

Ska spola igenom motorn med vatten för att få ur eventuell smuts och hitta läckage, men behöver ett annat munstycke till trädgårdsslangen.

Har även skruvat dit klämman till ingående axeln på växellådan. Fick skruva i och ur några gånger och så måste man ju vrida runt vevaxeln för att skruvarna ska komma i rätt läge, så det tog en stund.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#190 Post by fälgen »

Två korta kvällar till. Igår gav jag mig på bränslerören och framförallt kopplingen på returledningen som såg riktigt dålig ut. Fick kapa röret för att få på en hylsa och till slut släppte den. Annars hade jag nog fått ta ner tanken.

Uppe till höger i bilden.
Image

Plockade även bort pumpen och allt på trycksidan. Det sitter ett filter i tanken, ska nog ta ut det och kolla hur det ser ut och byta packning.

Här syns filtret i botten av tanken.
Image

Ikväll ville jag göra något som gör att det ser ut som ett framsteg, så ena länkarmen, coilover, broms osv åkte på. Ser betydligt roligare ut och grejerna ligger inte i vägen.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#191 Post by fälgen »

Filtret i tanken såg fint ut,
Image

Var inne på hydroscand häromdagen för att göra nya bränsleslangar/rör. Hade med alla gamla slangkopplingar och en beskrivning, men fick svaret att de inte kunde lösa det. Blev väldigt förvånad måste jag säga.

Tydligen är det en gammal standard och de kunde kanske få hem vissa kopplingar men trodde ändå inte de kunde få ihop det. Så nu vet jag inte vad jag ska göra, får väl testa swedol istället eller åka tillbaks till hydroscand och se om de kan göra några delar iallafall. Allt finns att köpa nytt, men är dyrt och så gissar jag att det ändå är gamla gummislangar som legat på något lager.

Lite roliga grejer också, idag hämtade jag lite delar jag köpt från Sandén.
Image
Andra bakre fästen för de främre bärarmarna som jag tror blir riktigt bra. Sen även fäste för wastegaten och avgassystemet som jag saknat förut, vilket antagligen är anledningen till att röret hade spruckit. Så nu väntar jag bara på att röret ska svetsas innan jag kan komma vidare.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#192 Post by Janne J »

Jag använder likadana bärarmslagringar, fungerar kanonbra!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#193 Post by DLS »

Kunde hydroscand inte ens pressa på ny slang på dina gamla kopplingar?
Så har jag alltid fått dom o gjort åt mig utan problem.
Testa dunlop/hiflex annars.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#194 Post by fälgen »

DLS wrote:Kunde hydroscand inte ens pressa på ny slang på dina gamla kopplingar?
Så har jag alltid fått dom o gjort åt mig utan problem.
Testa dunlop/hiflex annars.
Sent svar, men fick känslan av att han i kassan inte var det minsta intresserad av att göra något annat än ”standardjobb”, ska försöka åka dit igen någongång och hoppas på bättre lycka. Annars finns swedol i stan och även några andra jag skrivit upp någonstans men glömt namnet på.

Igår fick jag för mig att det var dags (hög tid) att få dit avgassystemet. Så två långa kvällar har jag legat under bilen och krånglat.
Image
Efter att ha försökt en hel kväll att få dit wastegatens fäste på transaxelröret, anledningen att detta dragit ut på tiden, insåg jag att nästa rör inte skulle passa med den vinkel wastegaten skulle tvingas hamna i. Det krävdes även med våld och värme än jag var beredd att ta till. Så jag tog beslutet att skippa fästet. Måste ju komma vidare och det har gått utan förut.

Utan fästet passade allt och har nu fått dit allt av det främre förutom det lilla röret ut från wastegaten, men det verkar som att det ska passa.

Har inte tillräcklig höjd på bilen för att få någon vettig bild, men här är några försök.
Image
Image
Image

Känns kul med lite framgång igen. Nästa mål är (fortfarande) att få i olja och köra upp oljetryck.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#195 Post by fälgen »

Nu när forumet legat nere ett tag skulle man ju kunna tro att det hänt massor i garaget, men som vanligt går det i långsam takt. Allt annat prioriteras högre, men jag har ju ingen brådska.

Några framsteg har gjort:
- Motorn har körts runt med startmotorn och har oljetryck! Oljestickan som jag oroade mig över förut funkar med detta tråg, ca 7 liter i helt tom motor visar fullt på stickan.

- Ett bränslesystem har byggts ihop, nya delar bak i bilen, originalrör fram till hjulhuset och sen Lindsey racings stålomspunna slangar fram till motorn. Tvångskörde pumpen för att kolla om det var tätt, vilket allt nytt var men inte bränsledämparen på bränslebryggan. Köpte en begagnad av Sandén och har monterat ihop allt igen och ska testa igen när jag har en medhjälpare som kan kolla läckage.

Sen återstår lite smådelar innan provstart vilket borde kunna göras rätt snart. Sen är det bara resten kvar! =)
0A671879-F38C-4C91-927B-C1F506E1F321.jpeg
A3266D75-5E14-4D34-A742-94F91DE0E20D.jpeg
1D0AAE57-4BE9-45AF-9B84-4C196E738A2F.jpeg
Bonusbild på hur bränsledämparen ser ut inuti.
B67091E0-3834-4B93-BFA0-3AB3D806EBC4.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]