944 -86 | Trackdayracern, Mäter spänning.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#46 Post by JonasD »

Det där blev ju riktigt bra. Jag hade nog valt sikaflex marin 291 för att limma luckan med. Den är otroligt slitstark och håller för allt typ av vatten.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Takluckan klar!

#47 Post by claes »

Det ska jag testa om min lucka blåser av.... :D
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Takluckan klar!

#48 Post by claes »

Jag gjorde även en ny bakre kofångare. Trots att gjutformen blev sämre än takluckans form så blev ändå kofångaren bättre.... :?: :?:
Vikt kofångare: ca 1,5kg.
Vikt klistermärke ovanför höger bakljus: Acceptabelt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by claes on 2017-07-08 23:11:44, edited 1 time in total.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Takluckan klar!

#49 Post by claes »

Också racefronten.... Jag fick tag på en racefront i ett halvdåligt skick. Inga sprickor med sidorna var bortkapade eftersom killen jag köpte den av hade skärmbreddare. Racefronten är nog tillverkad av Plastis. Min tanke var att montera ihop fronten med en bagdepanel samt en plywoodsplitter. Allting skulle vara lätt att demontera för att underlätta vid lastning på trailer samt vid service. Hur svårt kan det vara, tänkte jag... Ganska svårt, skulle det visa sig.

Fronten fixades till, monterades ihop med badgepanelen. En mall till splittern gjordes i masonit och sedan den riktiga i plywood (7-8mm tjock). Fyra snabblås, typ Dzus monterades för att hålla allt på plats. Det svåraste var att lösa problemet med att få fast splittern under bilen på ett bra sätt. Splittern skulle sitta fast ordentligt men ändå kunna lossas lätt. Lösningen blev två fyrkantsrör som skruvades fast i splittern och två "svärd" som monterades fast i framvagnsbalken. Svärden är spetsiga i framkant så att det skulle vara hyfsat lätt att få fyrkantsrören att glida på dem. Blinkers tänkte jag montera i fronten och sedan dra ur sladdarna när fronten skulle av. Men gjorde istället fästen för blinkers på bilen så de sitter nu kvar på bilen när fronten dras av.
Resultatet blev ganska bra. Det blev snyggt, lätt, ökad downforce och fronten går snabbt att dra av. Dock blev den inte lika lätt att montera som jag hade tänkt mig. Ibland tar det en minut att pricka svärden och iblanad tar det fem minuter att pricka svärden (och då är man ganska irriterad!! :evil: ).
Och hållbart blev det också. Jag har inte vågat stå med hela min kroppsvikt på splittern men har säkert belastat den med 60kg. Jag har även gjort ett hållfasthetstest i verklig miljö. Jag körde av Molandabanan i god fart, ut bland gräs, grus och STORA stenar. Bara ett stag som lossnade så det blev "med beröm godkänt". :D
Markfrigången är som tidigare, 7-8cm.

Skickar med en blid på mallen. Hoppas att måtten syns.
/Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#50 Post by claes »

Oj, här har det inte blivit så många uppdateringar som jag hade tänkt...
Sommaren 2017 blev en ganska bra sommar trots mycket att göra samt dåligt väder. Det blev bankörning på Molandabanan (i skitväder) vilket resulterade i en skaplig avåkning. Som tur var så var det bara frontsplittern och självförtroendet som fick en smäll. En taggad förare, regn och kalla cupettor är en synnerligen dålig kombination.
Det blev några kvällar på Onsdagsbus (numera Bus1) på Mittsverigebanan. Kul att min hemmabana, Mittsverigebanan har återuppstått, med ny ledning och framtidsvisioner!!
Det blev även några slalomtävlingar med Porscheklubben, kul som vanligt! Jag fortsätter att utveckla mig själv och bilen. I somras lyckades jag slå en Cayman GT4, en 997 GT3 och en väldigt duktig förare i en en vass 996 turbo. Inför nästa säsong skall några saker byggas om och justeras. Men sommaren känns i dagsläget avlägsen, vi har just nu -4 grader och ca 130cm snö utanför garaget.
/Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#51 Post by claes »

För att ge bakhjulen bättre fäste tog jag beslutet att byta ut 968 Turbo RS vingen mot en större i kolfiber. Större vinge bör ge mer downforce. En lämplig vinge har inhandlas och nu är det skall det byggas fästen. Aluminium, stål, plywood eller glasfiber? Aluminium kan jag inte svetsa, stål blir för tungt och glasfiber blir för komplicerat. Plywood alltså, det blir stadigt och lätt (jag gillar lätt). Jag läste på lite om vingplaceringar och för att uppnå maximal downforce bör vingen sitta högt och långt bak där luftströmmen är någorlunda fri från turbulens. Vingen måste självklart vara ställbar och bagageluckan måste kunna öppnas. En prototyp byggdes i spånskiva, och bilen kördes sedan ut för att beskådas. Placeringen ser ok ut men de slutgiltiga fästena kommer att bli smäckrare och ha större justeringsmöjligheter. Enligt beräkningar så bör jag få 30-40kg downforce på bakhjulen i 90-120km/h.
/Claes

JA! Fotot är taget idag, 14:e april, vi har fått extremt mycket snö denna vinter och bankörningar känns avlägsna!
NEJ! Toyo R888 har inte bra fäste på is!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#52 Post by matsen »

Roligt bygge och tuff bil. Ser grym ut. Hamnade inte vingen en aning för långt bak tycker du?

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#53 Post by claes »

Tack! Jo, det gjorde den, ur en estetisk synvinkel. Men sätter jag vingen längre fram går inte luckan att öppna, och det bagagerummet är för bra för att mista. Jag hade kunnat bygga så att vingen följer med luckan vid öppning eller går att demontera vid öppning men jag lyckades inte komma på någon vettig lösning för det. Den här vingen genererar (förhoppningsvis) så mycket downforce så den måste sitta fast ordentligt.
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#54 Post by claes »

I morse blev det några produktiva timmar i garaget medan familjen sov. Ett nytt batteri monterades, ett Odyssey PC680. Det är lätt och tillräckligt kraftfullt för min S2 motor. Sitter monterat på golvet bakom passagerarstolen pga viktfördelningen. Jag hade tyvärr lyckas förstöra det gamla batteriet, troligen genom att ladda batteriet med mer än 15V vilket man inte får göra... Korkat!
Hjulen plockades av. Det är dags för nya bakdäck. De gamla R888:orna är slut så nu blir det nya R888R, ska bli spännande att testa dem! Jag kör med 255/40-17 både fram och bak. Jag har tidigare testat 285/30-18 bak (Michelin cup1) men de funkar inte på slalomtävlingarna. De greppar grymt bra när det är torrt och de är varma, men de hinner aldrig bli varma vid slalomtävlingarna.
Bromsvätskan byttes, jag har tidigare använt någon blå vätska troligen ATE, men jag tycker inte att den var jättebra. Jag lyckades hetta upp bromsarna vid bankörningar så att 80% av bromskraften försvann vid två tillfällen under förra sommaren. Jobbigt! Nu blev det Motul RBF600, den är gul så det var lätt att se när vätskan var bytt. Hoppas att jag blir mer nöjd med Motul än ATE.
Jag borde även bygga färdigt bromskylningen i sommar, men först skall vingfästena göras klara.
/Claes

Inköpsställen som jag kan rekommendera (skapliga priser och leveranstider).
Batteri Odyssey PC680: Voltpower.se
Däck, Toyo R888R: Demon tweeks
Bromsvätska: Motul RBF600: oljemagasinet.se
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#55 Post by Janne J »

Kul att läsa om dina vinterarbeten.

Utan att vara någon expert på aerodynamik inbillar jag mig ändå att ju längre bak man placerar vingen desto mer lyftkraft blir det fram, som på något sätt bör kompenseras för att det inte ska bli kontraproduktivt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#56 Post by claes »

Jag är inte heller någon expert på aerodynamik men jag gillar matte! Min bil väger ungefär 620kg på framhjulen och ungefär 600kg på bakhjulen enligt tidigare viktupgifter minus min lättning. Axelavståndet på en 944:a är 240cm och vingen är monterad 100cm bakom bakhjulscentrum. Vingen kommer (troligen) att generera cirka 30kg nedåtriktad kraft vid 90-120km/h. Lite matematiska övningar ger 42,5kg extra tryck på bakhjulen samt 12,5kg lyftkraft på framhjulen. Detta teoretiska resonemang gör att min bil kommer att väga 607,5kg på framhjulen och 642,5kg på bakhjulen i 90-120km/h!
Detta resulterar i en slutsats samt några extra frågor....
Slutsats: Janne J har rätt! Men jag tror ändå att det är ett mindre bekymmer eftersom jag har ett grymt grepp i framhjulen. Och förra vinterns splitterbygge genererade ännu mer grepp på framhjulen.
Frågor: Har jag tänkt och räknat rätt? Kommer bilen att bli snabbare i slalomtävlingarna? Kommer föraren att kunna hantera en snabbare bil?

Snart får vi svaren! :D :D :D
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#57 Post by claes »

Förberedelserna inför första slalomtävlingen fortsätter... Det blev nya bakdäck från Demontweeks, Toyo R888R 255/40-17. Jag gillar beteendet hos gamla R888 (förutsägbara, uppnår temperatur ganska snabbt samt skapligt fäste i regn) och jag hoppas att de nya skall vara snäppet bättre.
Fyrhjulsinställning avklarad. Till min stora glädje så stod bakhjulen hyfsat fel. Ett bakhjul hade 5,3mm toeout och det andra hade 1,2mm toein, troligtvis efter lite för mycket närkontakt med curbs. Efterjustering blev det 2,5mm toeout och -3,5 grader camber fram. 1,8 mm toeout och cirka -2,7 grader camber bak. Vi blev inte helt nöjda med bakhjulen men det var den bästa inställningen som vi lyckades få till. Jag tror och hoppas att de kraftiga bakvagnssläppen nu skall vara historia!
/Claes

Nu är det bara göra klart fästena till vingen så är vi raceready!
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#58 Post by Janne J »

Varför vill du ha toe out på bakvagnen?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#59 Post by claes »

Det ville jag inte.... Jag hade tänkt mig noll i toe men det gick inte att kombinera med cambervinklarna så det fick bli någon form av kompromiss. Jag måste kanske riva ner bakvagnen och se varför det inte gick (men det blir nog nästa vinter).
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#60 Post by Janne J »

Ok, jag förstår.
Toe out bak ger instabila högfartsegenskaper, nervös inbromsning, tråkigt däckslitage. Jag hade nog hellre prutat lite på cambern för att få 0 eller lite toe in om det fanns möjlighet.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users