Har precis monterat en ny koppling på min 944 turbo. Har tydligen inte läst på så noga för nu i efterhand hittade jag en punkt på Clark's garage om hur svänghjulet skulle vara roterat när man monterar lamell och tryckplatta.
9. Ensure the pin on the flywheel is pointing straight down.
Ref: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag kan inte komma på vad det det spelar för roll, ska tryckplattan sitta på något speciellt sätt i förhållande till svänghjulet?
Dessutom är det flera (3?) stift på svänghjulet, det kanske bara är en på N/A?
Gärna snabba svar så jag kan göra om imorgon om jag gjort fel.
Behöver snabbt svar om montering av koppling
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling
På 924 så sitter märkningen för inställningen av tändning på svänghjulet och sätter man inte svänghjulet rätt så visar den inte gradtalet.
Sedan har jag läst att vissa av dessa frontmotorbilar har givare till motorstyrningen sittandes runt svänghjulet och då måste svänghjulet sitta rätt.
Sedan har jag läst att vissa av dessa frontmotorbilar har givare till motorstyrningen sittandes runt svänghjulet och då måste svänghjulet sitta rätt.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling
Tack för svar, men svänghjulet går bara att sätta på ett sätt så det sitter rätt.
Det sitter en sensor som mäter på startkransens kuggar (startkransen sitter på tryckplattan) men det finns ingen tand som är annorlunda så vitt jag vet. Tryckplattan går att sätta på tre olika sätt (genom att vrida 120 grader) men jag tror att den är symmetrisk kring axeln så att det inte spelar någon roll. Det är därför jag är förvirrad.
Desto mer jag tänker på det desto mer övertygad är jag att det inte spelar någon roll, eller så fattar jag bara fel med vad som menas. Clarks garage används ju ofta så det är säkert rätt det som står där.
Det sitter en sensor som mäter på startkransens kuggar (startkransen sitter på tryckplattan) men det finns ingen tand som är annorlunda så vitt jag vet. Tryckplattan går att sätta på tre olika sätt (genom att vrida 120 grader) men jag tror att den är symmetrisk kring axeln så att det inte spelar någon roll. Det är därför jag är förvirrad.
Desto mer jag tänker på det desto mer övertygad är jag att det inte spelar någon roll, eller så fattar jag bara fel med vad som menas. Clarks garage används ju ofta så det är säkert rätt det som står där.
- Dr_Pepper
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2013-09-22 08:10:00
- Bilmodell: 944 turbo (fruns)
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling
Hur slutade historien, var det inte så viktigt?
/NickeNyfiken
/NickeNyfiken
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling
Vet inte än, hittar inget som tyder på att det spelar till förutom en punkt på Clark's garage. Har monterat motorn så jag hoppas det är rätt. Är färdig att provstarta vilket år som helst så vi får se...Dr_Pepper wrote:Hur slutade historien, var det inte så viktigt?
/NickeNyfiken
Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling
Hej!
Lite sent kanske men jag kan inte heller se någon anledning eller ens möjlighet att montera något fel. Jag brydde mig inte då jag monterade min koppling.och det gick ju bra. Visst, en på tre att det blev rätt om det nu kan Bli fel men med Murphys lag i åtanke så satte jag den ju inte rätt om jag kunde sätta den fel. Dessutom står det ju bara att man ska ha pinnen pekande neråt, inte att något annat på tryckplattan ska peka åt något visst håll. Kanske är det så enkelt att om man vänder den så så har man bäst access till skruvarna om motorn sitter kvar i bilen? Ok att man har två andra lägen med samma åtkomst men de har inget som man kan gå på. En killgissning... ska kolla när jag mekar nästa gång då jag rivit kopplingen med motorn i nu.
Mvh Ulf
Lite sent kanske men jag kan inte heller se någon anledning eller ens möjlighet att montera något fel. Jag brydde mig inte då jag monterade min koppling.och det gick ju bra. Visst, en på tre att det blev rätt om det nu kan Bli fel men med Murphys lag i åtanke så satte jag den ju inte rätt om jag kunde sätta den fel. Dessutom står det ju bara att man ska ha pinnen pekande neråt, inte att något annat på tryckplattan ska peka åt något visst håll. Kanske är det så enkelt att om man vänder den så så har man bäst access till skruvarna om motorn sitter kvar i bilen? Ok att man har två andra lägen med samma åtkomst men de har inget som man kan gå på. En killgissning... ska kolla när jag mekar nästa gång då jag rivit kopplingen med motorn i nu.
Mvh Ulf
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling
Oj! Gick det att svara utan att logga in. Det var iaf jag som skev ovan. Menade inte att gömma mig.
Mvh Ulf
Mvh Ulf
Who is online
Users browsing this forum: No registered users