Behöver snabbt svar om montering av koppling

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Behöver snabbt svar om montering av koppling

#1 Post by fälgen »

Har precis monterat en ny koppling på min 944 turbo. Har tydligen inte läst på så noga för nu i efterhand hittade jag en punkt på Clark's garage om hur svänghjulet skulle vara roterat när man monterar lamell och tryckplatta.

9. Ensure the pin on the flywheel is pointing straight down.
Ref: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag kan inte komma på vad det det spelar för roll, ska tryckplattan sitta på något speciellt sätt i förhållande till svänghjulet?

Dessutom är det flera (3?) stift på svänghjulet, det kanske bara är en på N/A?

Gärna snabba svar så jag kan göra om imorgon om jag gjort fel.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling

#2 Post by QV_ »

På 924 så sitter märkningen för inställningen av tändning på svänghjulet och sätter man inte svänghjulet rätt så visar den inte gradtalet.

Sedan har jag läst att vissa av dessa frontmotorbilar har givare till motorstyrningen sittandes runt svänghjulet och då måste svänghjulet sitta rätt.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling

#3 Post by fälgen »

Tack för svar, men svänghjulet går bara att sätta på ett sätt så det sitter rätt.

Det sitter en sensor som mäter på startkransens kuggar (startkransen sitter på tryckplattan) men det finns ingen tand som är annorlunda så vitt jag vet. Tryckplattan går att sätta på tre olika sätt (genom att vrida 120 grader) men jag tror att den är symmetrisk kring axeln så att det inte spelar någon roll. Det är därför jag är förvirrad.

Desto mer jag tänker på det desto mer övertygad är jag att det inte spelar någon roll, eller så fattar jag bara fel med vad som menas. Clarks garage används ju ofta så det är säkert rätt det som står där.

User avatar
Dr_Pepper
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2013-09-22 08:10:00
Bilmodell: 944 turbo (fruns)
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling

#4 Post by Dr_Pepper »

Hur slutade historien, var det inte så viktigt?

/NickeNyfiken

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling

#5 Post by fälgen »

Dr_Pepper wrote:Hur slutade historien, var det inte så viktigt?

/NickeNyfiken
Vet inte än, hittar inget som tyder på att det spelar till förutom en punkt på Clark's garage. Har monterat motorn så jag hoppas det är rätt. Är färdig att provstarta vilket år som helst så vi får se...

Guest

Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling

#6 Post by Guest »

Hej!

Lite sent kanske men jag kan inte heller se någon anledning eller ens möjlighet att montera något fel. Jag brydde mig inte då jag monterade min koppling.och det gick ju bra. Visst, en på tre att det blev rätt om det nu kan Bli fel men med Murphys lag i åtanke så satte jag den ju inte rätt om jag kunde sätta den fel. Dessutom står det ju bara att man ska ha pinnen pekande neråt, inte att något annat på tryckplattan ska peka åt något visst håll. Kanske är det så enkelt att om man vänder den så så har man bäst access till skruvarna om motorn sitter kvar i bilen? Ok att man har två andra lägen med samma åtkomst men de har inget som man kan gå på. En killgissning... ☺️ ska kolla när jag mekar nästa gång då jag rivit kopplingen med motorn i nu.

Mvh Ulf

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

Re: Behöver snabbt svar om montering av koppling

#7 Post by Uffe L »

Oj! Gick det att svara utan att logga in. :D Det var iaf jag som skev ovan. Menade inte att gömma mig.

Mvh Ulf

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users