Tänk er en fredagkväll för två veckor sedan. Jag går och småpular hemma och sippar på fredagsölen när jag får ett sms från min far;
"-Du vill inte ha en Porschekabbe?"
Jag svarar "Haha,jo det vill man väl alltid....vad gäller det?"
Fick ingen respons,så ringer farsan lördag morgon.
"Min granne har en Porschekabbe,den har stått i hans carport sedan 2006. Nu vill han bli av med den. Kom ner med ett friskt batteri och en dunk bensin så går vi och pratar med honom."
Jag fräste ner till farsgubben,vi gick och knackade på hos grannen. Han kom ut, och vi gick och spanade på 924:an...Den var enormt dammig, tre hjul stod på sock.
I med batteriet och fem liter frisk bensin, in och vevade på starten och några sekunder senare hostade bilen igång i ett moln av rök för första gången på elva år!

Vi pumpade däcken och rickade loss bromsarna, och tog en försiktig runda runt kvarteret.
Väl tillbaka kommer farbrorn med ett brett leende;
"Nå, vad säger du? Vill du ha den?"
"Jaaa...Vad kostar den?"
"Inget. Den är gratis om du forslar bort den här och nu. Den är försäkrad och påställd sen några år, men inte besiktigad. Det är mig veterligen enda exet i Sverige,och den har rullat 7000 mil"
Vad säger man?
"Jatack,då rullar jag hem den..."
"Bra. Du kanske vill ha den där åkgräsklipparen och den crossmoppen också, så jag får plats här?"
"Eeemh, jaaaa tack...?!"
Så blev det. Hem med Porschen, koppla släp efter jobbebilen och tillbaks för hämtning av klippare och moppe.
På måndagen införskaffades kamremskit, nya stift, oljefilter och olja och luftfilter.
Nu går hon som en dröm efter att tvättat oljefällan.

Bild från när jag precis kommit hem med åket:

Bild en vecka senare,när jag lagat större delen av allt sprucket spackel:

Om någon i gänget ligger på info om Bieber-porscharna är jag tacksam för input, jag vet i stort sett inget om dem alls...Är den enda exet i Sverige?
Värde på detta eminenta fordon?