944s2 | YTCC
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
944s2 | YTCC
Köpt en 944 s2 från 1991 som skall gå i YTCC i Europa. En youngtimer light serie. Köpte bilen efter dess första tävling av mr Käll. Blir ett kul sidoprojekt brevid min Boxster S som jag kör i PCSR.
Målbild är bil kring 1100 kg utan förare och cirka 260 - 270 hk i motorn.
https://myalbum.com/album/MWIpL3sKiKep" onclick="window.open(this.href);return false;
Målbild är bil kring 1100 kg utan förare och cirka 260 - 270 hk i motorn.
https://myalbum.com/album/MWIpL3sKiKep" onclick="window.open(this.href);return false;
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Nämen vad spännande . Vad är det för regelverk som gäller för klassen?
Lycka till
Lycka till
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Ganska liberalt reglemente. Inga bilmodeller nyare än 1990. Min är dock utvecklad innan 1990 så lugnt med det.Eddie Varvstopp wrote:Nämen vad spännande . Vad är det för regelverk som gäller för klassen?
Lycka till
Vidare inget kolfiber men gärna glasfiber. Trimning rätt fritt men inom rimliga gränser. Dvs du kan öka cylindervolym, andra kammar osv, portning, stakar, lättad vevaxel osv osv men ej annat sprut.
Tänkte bygga motorn med lätta stakar, kolvar och vev samt se till att ventilsäten och annat är prydligt. Öka kompression samt lite vassare kammar.
Herrejösses vingar är ej tillåtet utan endast modellspecifika vingar och splitters.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Häftigt! Och riktigt fina bilder Vilka banor körs serien på?
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Fränt. Mera bilder!
Läste reglerna (de jag kunde hitta) och det är ju väldigt fritt - om man nu läser det så. Tuff klass!
Läste reglerna (de jag kunde hitta) och det är ju väldigt fritt - om man nu läser det så. Tuff klass!
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Bla Spa och Hockenheim. Det är framförallt det som lockar att tävla på klassiska racingbanor.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Det verkar ju alldeles underbart! God lycka!
Måste vara härligt att pricka av lite på bucket-listan!
Flest banor innan man dör - är det det nya? ("klassikerna" räknas dubbelt!)
Måste vara härligt att pricka av lite på bucket-listan!
Flest banor innan man dör - är det det nya? ("klassikerna" räknas dubbelt!)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Det där får man ju forska i Det verkar ju härligt avsläpptnat bra
Amen på den Har själv försökt ligga i och beta av dem. Sen tycker jag man får bonuspoäng om man tävlat på demKarl Birgander wrote:....
Flest banor innan man dör - är det det nya? ("klassikerna" räknas dubbelt!)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Härligt John! Låter spännande!
Får kanske ta och trimma ned turbon lagom och rensa från spoilers. Testa klassiska banor nästa år.
Säg till om du ska ned i Europa och tävla och behöver sällskap eller mek!
Håll oss uppdaterade och så ses vi 6:e juni på Kinnekulle!
/Krabban
Får kanske ta och trimma ned turbon lagom och rensa från spoilers. Testa klassiska banor nästa år.
Säg till om du ska ned i Europa och tävla och behöver sällskap eller mek!
Håll oss uppdaterade och så ses vi 6:e juni på Kinnekulle!
/Krabban
Kör 951 hårt på bana i PCSR.
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Blir från och med nästa säsong som det blir tävlingar i Europa. Jag och Gilbert är redan klara att vi åker men låter som att det kanske blir ytterligare någon eller några som åker ned.
Fördelen är att reglementet är relativt liberalt. Självklart så är det så att om någon bil sticker ut för mycket så får man inte vara med. Vinna är mer eller mindre omöjligt då man i samma klass slåss med gamla 964 cup och RSR bilar men topp 5 är inte omöjligt med en bra preppad 944.
Karl du är något på spåret När man kört x antal hundra varv på Svenska banor och också besökt de närliggande Nordiska banorna så är det dags att prova och köra lite ute i Europa också men med begränsad budget. Där är 944:an optimal. Många av ekipagen man tävlar emot kostar långt över 1 mSEK och ibland så mycket som 5 mSEK. Med en 944 så kan man kriga på lika villkor till en bråkdel av kostnaden och ha fortsatt lika kul utan att ha ont i magen för att något kan hända.
Stor skillnad åtminstone för mig att kunna tänka tillbaks på att jag tävlat på en anrik tävlingsbana jämfört med att kört en track day. Den åsikten är dock högst individuell.
Skall bli ett kul projekt och jag har faktiskt trots att jag ännu inte sett bilen dragit upp de flesta riktlinjerna tillsammans med Sanden som bygger motor och lite annat. Kommer bli ett prydligt lättviktsbygge med lagom motor.
Fördelen är att reglementet är relativt liberalt. Självklart så är det så att om någon bil sticker ut för mycket så får man inte vara med. Vinna är mer eller mindre omöjligt då man i samma klass slåss med gamla 964 cup och RSR bilar men topp 5 är inte omöjligt med en bra preppad 944.
Karl du är något på spåret När man kört x antal hundra varv på Svenska banor och också besökt de närliggande Nordiska banorna så är det dags att prova och köra lite ute i Europa också men med begränsad budget. Där är 944:an optimal. Många av ekipagen man tävlar emot kostar långt över 1 mSEK och ibland så mycket som 5 mSEK. Med en 944 så kan man kriga på lika villkor till en bråkdel av kostnaden och ha fortsatt lika kul utan att ha ont i magen för att något kan hända.
Stor skillnad åtminstone för mig att kunna tänka tillbaks på att jag tävlat på en anrik tävlingsbana jämfört med att kört en track day. Den åsikten är dock högst individuell.
Skall bli ett kul projekt och jag har faktiskt trots att jag ännu inte sett bilen dragit upp de flesta riktlinjerna tillsammans med Sanden som bygger motor och lite annat. Kommer bli ett prydligt lättviktsbygge med lagom motor.
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Hur ser anmälningsavgifter mm ut?
Torbjörn
Torbjörn
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Alla uppgifter finns på YTCC.nl hemsidan. Räknar cirka 30 tkr per tävling inkl allt. Väsentligt dyrare än PCSR men jag kör bara två race i YTCC i år eller max 3.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Hoppas vi kan få lite rejsrapporter från säsongen som kommer, kul med lite utomlandsrejsing. Kikade på reglementet, redigt liberalt på motorsidan, hoppas det fungerar utan att nån drar det för långt.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Porsche 944s2 YTCC
Börjar närma sig avfärd mot årets första tävling som blir Hockenheim.
Vi som åker är undertecknad, Gilbert Svenson och Dr Sanden. Skall bli ett spännande äventyr.
Skall hämta upp bilen som i dagsläget väger cirka 1140 kg med lätta oz fälgar och slicks. Med tjockis i förarsätet så tillkommer tyvärr drygt 100 kg.
Har beställt plastdörrar som kommer kapa 40 kg åtminstone men blir nog först till nästa säsong.
Planen är minus 75 kg mellan säsonger. Vore kul att nå 1050-1060 kg utan förare.
Vi som åker är undertecknad, Gilbert Svenson och Dr Sanden. Skall bli ett spännande äventyr.
Skall hämta upp bilen som i dagsläget väger cirka 1140 kg med lätta oz fälgar och slicks. Med tjockis i förarsätet så tillkommer tyvärr drygt 100 kg.
Har beställt plastdörrar som kommer kapa 40 kg åtminstone men blir nog först till nästa säsong.
Planen är minus 75 kg mellan säsonger. Vore kul att nå 1050-1060 kg utan förare.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]