Frågor kring rembyte?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Frågor kring rembyte?

#1 Post by Peter O »

Dags att ta ta tag i byte av balans- o kamaxelremmar (möjligen nu till helgen....). Har kollat diverse videor på tuben och läst Clark´s både avigt och rätt. I det senare fallet påpekas att det ska vara skitsvårt att få dit kamremmen om man inte tar bort drevet till balansremmen. Hur ser expertisen här på detta? Bör man ta bort drevet och kräver det i så fall avdragare eller dylikt?

Hälsningar,

Peter

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#2 Post by Karl Birgander »

Jag har gjort det flertalet gånger med drevet på. Var bara försiktig när du trycker in remmen där så den inte skadas.
Håll ner/bak inre plastkåpan så finns det plats så det räcker.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#3 Post by Peter O »

Svar på 2 minuter och 45 sekunder! Detta forum är bara bäst!

Tack för tipsen Karl.

Peter

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#4 Post by Janne J »

Bara ett tips, byt den främre packboxen på vevaxeln när du ändå har isär grejorna ( drevet är inget större problem att ta bort )
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#5 Post by JonasD »

Jag upplevde inte det som något problem att få dit remmen. Det svåra är att hitta 0 punkten på svänghjulet och få balansremmen rätt för balanaxlarna snurrar så lätt
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re:

#6 Post by Karl Birgander »

JonasD wrote:Jag upplevde inte det som något problem att få dit remmen. Det svåra är att hitta 0 punkten på svänghjulet och få balansremmen rätt för balanaxlarna snurrar så lätt
Tips: Sätt dit remmen på ett hjul i taget och kila in något "snällt" mellan remmen och plastkåpan. Då snurrar inte hjulen iväg. När du fått på remmen på alla hjul är det bara att ta bort.
Jag har mest använt fasta nycklar eller dyl som ju har snälla kanter.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#7 Post by Peter O »

Har haft dålig koll på forumet de senaste dagarna, men än en gång, tack för alla tips.

Vad tror ni om en sådan här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021197/" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det ngt man kan ha nytta av?

Peter O

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#8 Post by Peter O »

Fler frågor.....

Har nu kommit så långt att allt är öppnat och det är egentligen bara att sätta igång med själva bytet. Dock, när jag tänkte mig att ta bort remskivan som driver generator/AC och servopumpen, så visar det sig att en yttre skivan (servo) sitter med vevaxelbulten (24 mm) och inte med fyra separata skruvar som jag väntat mig. Dessa sitter väl innanför gissar jag. Så nu är alternativen två:

Antingen byta med remskivorna kvar, vilket ser väldigt trångt och bökigt ut, men kanske inte omöjligt.

Eller, ta bort remskivorna och då är följdfrågan hur? Det går ju inte att komma till med mutterdragare precis (använde det på en Renault Clio häromveckan, vilket funkade utmärkt till den vevaxelbulten) och bulten sitter djupt in i remskivan också.

Så nu frågar jag expertisen här: Hur har ni gått tillväga?

Kunde också konstatera att övre balansaxeln står fel, säkert 20 grader, så det blir nog bra sen. Men, jag misstänker att då kanske också den nedre inte står rätt, men där hittar jag inget tydligt märke i plastkåpan. FInns det något som är lurigt att se, eller hur gör man för att kolla den nedre?

Nu var det nog färdigfrågat för idag.

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#9 Post by Tomcat1 »

Janne J wrote:Bara ett tips, byt den främre packboxen på vevaxeln när du ändå har isär grejorna ( drevet är inget större problem att ta bort )
Vart sitter den?
Pic1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#10 Post by Tomcat1 »

Man kanske även kan passa på att byta kolvringarna? Särskilt då min dragit för mkt. olja och jag skickar in toppen på service.

Kan man komma åt på så sätt?
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#11 Post by Karl Birgander »

Kolvringar är ett helt annat och mer krävande jobb...

Du kan få loss vevaxelbulten genom att spärra i hålet för startmotorn (ta bort startmotorn).
Finns specialverktyg eller så kan man ställa en hylsa där för att låsa. Kräver lite kunnande då kanske.

Hur långt har bilen gått? Märkt något läckage? Det är inte svårt att byta remmar med hjulen på plats. Ser värre ut än det är.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#12 Post by Tomcat1 »

12K mil.

Dragit onormalt mycket olja i fjol. Nu bytes pump, remmar+hjul och topplockspackningssats.
Även så kommer toppen att renoveras så jag vill passa på att göra mkt bra med den nu.

Ja tänkte då den dragit så mkt. olja att kolvringarna kan behöva passa på att bytas.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#13 Post by Peter O »

Bilen har gått ca 16 000 mil, det är torrt och fint i kåpan så jag tänker inte göra mer än att byta remmarna. Så det får bli ett försök med remskivorna kvar.

Karl, du är ju "rembytes"-gurun här. Brukar du helt demontera fjäderspännaren (som Clark´s rekommenderar), eller bara "trycka ihop" den?

Hälsningar,
Peter

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#14 Post by Karl Birgander »

12K mil är inget man ska behöva byta ringar på. Men visst, vill man gör allt så.

Jag demonterar remspännaren. Lättare att komma åt, vet inte om det går öht utan att ta bort den?
En mindre kofot funkar fint för att dra ihop spännaren.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Frågor kring rembyte?

#15 Post by Janne J »

Jag har gjort ett enkelt verktyg av en bit plattjärn och 2 st M5 skruvar.

Porsche P9200 heter verktyget på Porschespråk.

I spännaren finns 2 hål där man kan sätta verktyget och spänna/hålla mot, när man skruvar med spännaren.

Det behövs ingen rund del som på bilderna om du googlar Porsche 944 9200 tool, bara 2 bultar med mutter på lagom avstånd i ett plattjärn.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]