Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

924/928/944/968
Message
Author
P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#1 Post by P.P. »

Jag bläddrade av en händelse i ett gammalt (nåja...) fotoalbum och insåg plötsligt att under de dryga 20 år jag varit runt i alla möjliga tävlingsammanhang så har jag sett en massa transaxelbilar som nu inte syns längre. Men vart har de tagit vägen? Har de exporterats? Är de skrotade? Står de undangömda i garage, lador och källare?

Vart är Utzons 931? Anders Roos 968 Turbo? Vad var det för Turbo Cup jag skymtade i bakgrunden på en annons ifrån Auto Classica? Är Sjunnessons Cup kvar i landet? Finns Pfisters GT3-bil kvar någonstans? Tollis 948? Den oranga 951:an som gjorde livet surt för alla M3 E36 i SLC? Björn Perssons monster med 3,6-liters turbosexa i fronten? Den 924 som en reporter på Idrottsbladet körde i ERF med?

Det där är bara några jag kommer på så där rakt av, det måste finnas många fler... De kanske inte är konkurrenskraftiga längre, men som trackdaybil borde de ju ha mycket att erbjuda
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#2 Post by Henka_E »

Tollis 948 rullar I Danmark. Pfisters 944 låg på blocket för ett tag sedan, utan motor men med BMW fjädringen på plats. Såg trött ut.

Den med boxer sexa skulle jag hemskt gärna vilja se in real life...

Lau Christophersen
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2013-08-10 15:29:52
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#3 Post by Lau Christophersen »

Den 948 hvad indeholdt den for motor? har i et link til den?
Kan ikke huske jeg har set en 944 ombygget racerbil i Danmark :)

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#4 Post by P.P. »

Lau: Jag kommer inte ihåg hela konceptet, men det var en 928-motor i den.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#5 Post by P.P. »

Henrik:Ja, boxerbilen var speciell på alla sätt och vis. Några kompisar var med och körde den på Mantorp under en SLC-final. De tyckte det var skitkul att axa ifrån GT3 Cup-bilarna på rakan, och hade det inte varit för att de åkt på pyttedäck (typ 225/50-50 r-däck) så hade aktersnurrorna blivit ifrånåkta i kurvorna också. Balansen var tydligen suverän.

Pfisters bil såldes ifrån Växjö via blocket (vad jag vet) för inte särskilt mycket pengar. Men jag hade fullt upp med "det (då) bruna helvetet" så det var inte läge för ett projekt till.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#6 Post by Cédric »

Utzons 924a, hamnade inte den i Norge? Pär hylanders gula 931, har sett den nån enstaka gång på internet, men ingen aning om var den är nu..?

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#7 Post by Eddie Varvstopp »

Intressant tråd :D även om jag inte har mycket att tillföra.. :roll:
Har P.P. några bilder att dela ? :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#8 Post by P.P. »

Jag har massor med bilder, men forumet verkar inte gilla när de är stora och jag har inget bildbehandlingsprogram, så det skiter sig.

Hylanders gula såg jag på Mantorp för några år sen i ett spvm-lopp. Den fick knuffas igång och gick inte fort ute på banan heller. Sen dess har den varit borta ifrån min radar.

För att göra posten lite roligare kan jag dra Cup-historien:
För drygt ett år sen satt jag och slösurfade på blocket så som vi alla gör. Ibland alla jänkare, Peugeot-cabbar och hysteriskt prissatta 911-or som scrollades förbi fanns där plötsligt en Alfa GTJ 1600 som såg trevlig ut. Nu skall jag visserligen inte ha en Alfa igen förrän jag har åtminstone en annan fungerande entusiastbil, men man kan ju titta lite...

Den fanns hos Auto Classica i Ystad och ni har väl sett annonserna därifrån, så gott som alltid är de tagna framför firmans entrè i vackert solljus. Men inte denna. Här var bilen inknölad i ett lager tillsammans med en massa annat. Och det jag reagerade på var en vit 944 (tänka sig...). Man såg inte mycket av den, tak, delar av inredningen igenom fönstren och en stripe längs med ovankant av skärmarna.
Men det räckte för att få mig intresserad. Backspeglarna syntes också, och de var små, svarta, i plast och jag har sett dem på två bilar: Min egna 924 och en Turbo Cup. Sen såg jag Recarostolen på förarplatsen och buren med en massa färgglada klassningsmärken. Hmmmm... Men den blågula stripen kände jag inte igen. Visserligen hade Sjunnesson haft en på sin bil, men hans var tjock, denna var bara ett par cm hög.

Så jag skickade över länken till Peder (som har ett ännu nördigare intresse för sina bilar än vad jag har) och bad honom kolla in bakgrunden. Öhhh, vadå, trappen eller Mustangen? kom svaret efter ett par dagar. Man hade då bytt bilder och jag hade inte varit smart nog att spara dem. Så där kallnade det spåret fort. Om ingen annan vet något?
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#9 Post by Eddie Varvstopp »

Ni har inte fått några spår via transportstyrelsen på regnummer?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#10 Post by P.P. »

Av dem jag tog upp är det väl bara Peters 931 som var gatreggad. Men det finns ju fler bilar som borde stå "övergivna".
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#11 Post by Cédric »

Utzons bil var intressant, enligt registret såg det ut att vara en vanlig 924 omreggad med turbogrejer, lite mystiskt :)

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#12 Post by P.P. »

Svensksåld eller import? Tittar man runt på framför allt importbilar så är många av dem inskrivna i registret med antingen en hel del fantasi eller okunnighet...
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#13 Post by Henka_E »

Spånets 944, var försvann den?

Utzons 931 var ju till salu nyss här på "forat", kul att se den dyka upp - om så bara i en kort annons som ganska snabbt ändrade status till "såld".

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#14 Post by robedob »

948an till salu nu

https://www.racecarsdirect.com/Advert/D ... orsche-948" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Vart har alla gamla tävlingsbilar tagit vägen?

#15 Post by Eddie Varvstopp »

Henka_E wrote:.....

Utzons 931 var ju till salu nyss här på "forat", kul att se den dyka upp - om så bara i en kort annons som ganska snabbt ändrade status till "såld".
Jominsann, den hamnade hos en räserfamilj i skåne. Träffade köparna på MCSS KM. Faren har tävlat med oss en del med MG i historisk klass och tydligen var denna kärra inhandlad för att sonen skulle kunna köra lite. De hade sett annonsen och packat ihop sig och åkt och köpt bilen. Dagen efter stod de på Knutan för att se om bilen kunde röra sig. Sonen var anmäld med bilen på prova-på körning så det var inte fråga om tävling, mest en test för att avgöra skicket. Fick pratat lite med dem och det var ganska uppenbart att de inte riktigt fattat vidden om vad de köpt. Intentionen verkar i.a.f. vara att köra lite klubbtävlingar efter de har gått igenom bilen. Jag summerade det lite för dem typ "ni har köpt den bilen som en hel community har inspirerats av under de senaste par decennierna, dessutom är det den lättaste 9x4 som den samlade kunskapen känner till". Jag tipsade givetvis om detta forum så vi får hoppas den hittar hit också :D .

Image

Image

Image
Jag vill åxå ha en lätt bakaxel ;)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users