944 -84 | Ersättaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#211 Post by fälgen »

Med en snabb leverans ifrån utzon har jag nu två nya styrstag och nya styrleder. Dessa stag är en äldre variant som är ett helt vanligt stag utan dämparen (som jag fått förklarat att delen som gick sönder är). Känns som en robustare konstruktion.

De nya är den i plast och den framför.
IMG_1961.JPG
Bara montering och hjulinställning kvar tills bilen är körbar igen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#212 Post by [Bobo] »

Skönt med en stadigare konstruktion än den som felade! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#213 Post by fälgen »

Styrstoppet passar inte på de nya lederna så bilen står tyvärr kvar på bockarna.

I brist på något något vettigt att göra passade jag och lillkillen på att byta knappen till dimljusen. Eftersom jag bytte front till en med dimljus måste jag även byta knapp eftersom den har tre lägen istället för två.
Image

På min bil sitter "locket" med mätarna och klockan mm fast i konsollen så hela konsollen måste bort. Om ni någonsin får för er att ta bort mittkonsollen med en ettåring i förarsätet så kan jag meddela att det inte är någon bra idé, det är spännande med alla kablar.. Han fick istället sitta i den nya 944-stols-soffan.

Det verkade vara samma kablar som i den medföljande klippta kontakten, så det var smidigt att byta. Tyvärr funkade inte dimljusen. Har ingen ström fram till varken ljusen eller säkringen.

0 volt.
Image

Däremot funkar båda när de matas med spänningsaggregatet.
Image

Får bli att ta fram kopplingsschemat och leta fel igen..

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#214 Post by fälgen »

Kopplingsschemat gav inte så mycket eftersom delen med relät saknas och jag hittar inget komplett schema. Ifall någon vet vart det finns så säg gärna till!
Image

Klart är iallfall att det ska finnas ett relä, tyvärr ska det inte sitta bland säkringarna som de flesta andra. Google visade att det kan vara över boxen under instrumentpanelen, mycket riktigt så fanns där en hållare som saknade relä.
Image
Tog ett ifrån turbon som verkade stämma, tog fram brandsläckaren och testade.

Funkar!
Image

Däremot funkar det inte utan halvljuset påslaget, dvs det går inte att använda lagligt. Hur är det på era bilar?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#215 Post by fälgen »

Har fått klartecken på att köra med styrlederna tills det finns några där styrstoppet passar, så igår monterades dom och och toe ställdes in. Får se till att undvika ändlägena. Tog ca hälften så mycket toe out nu som innan eftersom det inte blir mer banåka i år och för att det är kul att testa lite.

Vid provstart igår så klickade bara startmotorn, batteriet dött. Har spelat lite på stereon och hade glömt nyckeln i så förhoppningsvis är det bara det som dragit ur batteriet. Hoppas inte det har med inkopplingen av dimljusen att göra..

Laddade över natten, men möttes återigen av en klickande startmotor. Detta batteri satt i turbon när jag köpte den var gammalt redan då, så för att klara vintern köpte jag ett nytt och lite större.
Image

Notera de svarta plastbitarna längst ned som behövs för att batteriet ska sitta fast, de följde inte med men passade från mitt gamla.

Med nytt batteri startade den direkt och efter en lång sekund hade jag oljetryck (har bytt motorolja).

Ikväll blir det testkörning!

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#216 Post by fälgen »

Bilen går riktigt bra igen! Det är kul att skruva, men det är ju kul att kunna köra med bilen ibland som omväxling.

Nåja, några nya fel dök upp igen. Laga ett få tre nya verkar gälla för mig. Ingen belysning i voltmätaren, vilket nog är mitt eget fel - gör om gör rätt. Sen har cd-spelaren börjat hacka, har ingen idé på varför, men första felsökningen får bli att byta skiva :D

Sen fick även blinkersen för sig att blinka snabbare eller lysa konstant när bromsen trycks ned samtidigt som blinkersen är på åt höger. Har ikväll kollat över och slipat alla kontakterna i bakljuset och sen funkade det. Monterade tillbaka mattan och testade igen, då funkade det inte. :? Verkar som att det var glapp i ena kontakten eller att en glödlampa kortsluter ibland, har varit med om det förut. Nu funkade det iallafall när jag lämnade bilen, får se om det håller i längden.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#217 Post by fälgen »

Har bränt lite mektid på ca 5mils nöjeskörning igen. :D

Gillar verkligen att köra småvägar i mörkret, blir sånt fokus på körningen!
Image

Öppen taklucka och rutorna lite nere så det drar lagom med lite för kall luft och med lite för mycket värme på, blir härlig kontrast. Hållet man sig på trean blir varvtalet nästan alltid bra, över 3000 men utan större risk att övervara.

Nackdelen är alla djur, han precis tänka att jag inte sett några när tre kapitala kronhjortar står på vägen. Tvärnit med däcktjut och står sen nära och beundrar dem en stund, de är verkligen stora! 1an 6000rpm-2an 6000rpm - trean -tvärnit för ett rådjur. 1an 6000rpm-2an kanske 4000rpm-tvärnit för en kronhjort igen. Börjar undra vad som pågår men drar iväg igen och hinner varva upp på trean innan det igen är dags att nita för ett rådjur.

Resten av vägen hem hann jag få upp farten, men fick bromsa för fler rådjur, dovhjort, räv och ved.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#218 Post by [Bobo] »

fälgen wrote:...men fick bromsa för fler rådjur, dovhjort, räv och ved.
Det är ju vedsäsong nu och ved skrämmer upp allt möjligt på vägarna har jag hört...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#219 Post by fälgen »

[Bobo] wrote:
fälgen wrote:...men fick bromsa för fler rådjur, dovhjort, räv och ved.
Det är ju vedsäsong nu och ved skrämmer upp allt möjligt på vägarna har jag hört...

Bobo
Veden har ju inte vett att flytta på sig heller :wink:

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#220 Post by fälgen »

Har inte tyckt bilen varit så kul på några veckor eftersom min toe-inställning inte blev perfekt och jag påminns om att jag måste ringa och fråga om det blir någon lösning på mina styrstopp. Men igår var jag på besök i Bobos garage och fick lite ny motivation.

Snösäsongen är ju snart här så det är dags för nedgradering! :D

Har plockat bort 968cs-krängarna som egentligen är turbons och därför inte ska ut i snöslasket. Istället kommer jag köra med turbokrängningshämmare i vinter. Monterar även bort bromskylningen eftersom de inte gör någon nytta och riskerar att bli fulla med snö.

Byte bak
Image

Fram, innan bortmontering.
Image


Dubbdäcken får vänta tills det är halt på riktigt.
Last edited by fälgen on 2016-12-12 14:32:22, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#221 Post by fälgen »

Gav mig på att felsöka varför lampan till voltmetern inte lös, felet var ganska uppenbart. En kabel hade lossnat och var snabbt fixat med en kabelsko och lite krympslang.
IMG_2119.JPG
Det gör mycket för helhetsintrycket när allt funkar.
Image

Passade på att montera mina azev fälgar för att provköra dem lite igen. Tyckte förut att bilen varit för tungstyrd med 245-däcken, men det har nog berott på hjulinställningen för nu kändes de rätt ok.

Tyvärr bara en bild i mörkret.
Image
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#222 Post by fälgen »

Bilen har rullat på som bruksbil, till jobbet och dagis osv. Funkar riktigt bra som vardagsbil! Saknar lite vettig snö att köra i bara =) Image

Senaste tiden har det börjat lukta lite bränt ibland och det beror på att olja läcker ner på grenröret. Tror jag hade läckor framåt mot fördelaren, bakåt vid korkpackningen på kamhuset och mellan kamhuset och toppen. Det enda vettiga var med andra ord att ta bort kamkåpan och byta alla packningar.

Började igår kväll med att plocka bort luftfilter, lmm, bränslebryggan, någon vattenslang och annat som var i vägen för att sen släppa på balans- och kamremmen.
Image

Fick läge att testa det nya svänghjulslåset för att hålla motorn övre dödläge, monteras där startmotorn sitter.
Image

Kamkåpan borta
Image

Kamkåpan på arbetsbänken, ser ut som att det har läckt nere i högra hörnet tror jag.
Image

Sen möttes jag av en sliten skruv till kamdrevet, den blev snart helt runddragen.
Image

Gav mig på att försöka borra loss skallen på den, men lyckades inte borra tillräckligt långt utan det blev bara varmt och borren gick sönder, så jag gav upp för dagen.

Idag var jag och köpte några nya bra borr (de gamla var också bra men antagligen slitna) och de skar betydligt bättre.
Borrat en bit med mindre diameter.
Image
Med 10mm borr så släppte till slut skruvskallen
Image
Och då gick det att lossa hylsan och skruven gick att gänga ur för hand.
Image

En ny skruv kommer i veckan så jag får klara mig utan den här bilen några dar. Ska se till att ha rengjort allt och bytt packningarna tills dess.
Last edited by fälgen on 2017-02-01 10:26:19, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#223 Post by fälgen »

Den nya skruven kom redan i morse så ikväll har jag haft ett lite längre pass i garaget.

Kamaxeln ur för ordentlig rengöring.
Image

Misstänkt läckage
Image

Ny packbox, oring, den lilla gummigrejen och en väldigt tunn plastpackning.
Image
Image

Använde Loctite 3020 på korkpackningen, vet inte om det är bra eller dåligt här.
Image

Har återmonterat kamhuset på toppen, lagt dit remmarna och dragit runt motorn två varv för att kolla att alla markeringar stämmer. Tycker balansaxlarna hamnar ca en halv tand fel, men det står i Clarks garage att de kan göra det så jag gissar att det är ok.

Övre balansaxeln när vev och kamaxeln står rätt.
Image

Har vibrationer på tomgång och har därför ställt upp tomgången till 1000rpm, hade hoppats att någon balansaxel stod fel men det är nog något annat. Andra motorfästen ligger och väntar på att monteras någon gång.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#224 Post by fälgen »

Nu är remmarna spända och motorn har körts runt på startmotorn för att bygga upp oljetryck. Ändrade den undre balansaxeln en kugg så att den ena står en halv kugg före och den andra ca en halv efter. Tror inte det gör någon större skillnad, men det blir spännande att se om det blir bättre eller sämre. :D

Det sitter NGK bpr6es tändstift i bilen, enligt manualen är det fel, men många verkar använda dem och den här bilen har ju funkat. Har Bosch WR 7 DC från turbon liggandes som jag ska testa istället.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#225 Post by fälgen »

Provstartade i fredags kväll och det gick bra fast med mycket remjud, så i lördags tog jag bort plasten igen och släppte lite på balansaxelremmen. En lärdom är att alltid provstarta innan skyddsplasten monteras. Ikväll provkörde jag för första gången sedan kammen monterades och motorn verkar funka bra och känns som den ska.

Luftning av kylsystemet.
Image

Men när jag luftade fick jag till slut inte ut något vatten alls, så jag gav mig för kvällen. Tillbaka i garaget lyfter jag oljelocket och ser massa vitt..
Image

Jag hoppas verkligen detta beror på all småkörning jag gjort sista veckorna, bilen har aldrig blivit riktigt varm förrän ikväll. Det är ingen olja i vattnet eller klet på stickan, så jag ska köra med bilen i veckan och se hur det utvecklar sig.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users