944 -84 | Ersättaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#196 Post by fälgen »

Har anmält mig till Mantorp om några veckor och har lite små planer fram till dess, tänkte fokusera på växellådan eftersom resten verkar ok (eller är för stora projekt).

Bromsarna ska luftas igen för att få ut oljan som varit i oken två bankörningar. Sen ska jag se över och fetta om drivknutarna och montera den nya jag köpte istället för den som verkar sämst. Ny växellådsolja ligger och väntar och ett växelkors har jag haft i många år som ska dit på den här bilen istället. Tänkte även försöka fylla växellådsfästena med vindrutetätning så att det inte blir så mycket glapp i dem. Blir det för mycket oljud får jag köpa nya istället.

Ikväll gjorde jag ett litet men viktigt jobb och bytte ut pinnarna till bakluckan så att den går att justera. Återigen bra att man sparar på allt så jag kunde plocka delar ifrån en reservlucka. Luckan har skakat lite och det har dragit in lite avgaser sen jag köpte bilen, nu är det förhoppningsvis tätt och tyst.

De "nya" var av en annan typ med en extra gummilist.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#197 Post by fälgen »

Liten uppdatering efter två väldigt korta men väl utnyttjade pass på totalt strax över timmen.. Har plockat ned växellådsfästena och fyllt med vindrutetätning (polyuretan?). Inte snyggt, och kanske inte bra men billigt och enkelt att testa med.
Image

Vänster drivaxeln är lossad utan några sönderdragna bultar
Image
och växelkorset är nere för byte. Fick använda avdragare för att få loss ifrån lådan, annars gick det rätt smidigt när fäste och drivaxeln var borta.
Image

Innan jag gick in kände jag på oljepluggarna på växellådan. Den nedre släppte, men den övre sitter hårt. Varken förlängare eller mutterpistolen biter och den börjar bli lite runddragen. Det får bli morgondagen problem, men hoppas slippa ta fram svetsen eller ta ner lådan.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#198 Post by fälgen »

Ibland är det inget kul att meka, igår var en sån dag.

Höll på över två timmar med att krångla dit växellänkaget igen, hade vänt korset fel (kollade på bilden ovan och där sitter det fel). När jag kom på det så blev det lite lättare men det krävdes flera omtag innan den var på plats, ångrade att jag inte köpt den där billyften jag drömt om så det enkelt gått att höja bilen lite för det var väldigt trångt nu. Väl på plats blev spaken betydligt bättre, men visade det sig att det är mycket spel i armen på bilden nedan, vilket gör att spaken kan röra sig rätt mycket i sidled.
Image
Många byter till ledlänkar vilket kanske är ett alternativ. Känns som det är en del slitage som gör att min är lite dålig, men tror inte man får bort armen utan att ta mer lådan och det hinner jag inte med nu.
Edit: har kollat på lite bilder och det verkar som att man når armens infästning ifrån andra sidan? Borde gå att få dit något utan att ta ner lådan, borde nog duga med tex gängstång och vinkellänkar http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... 000020137/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bytte växellådsoljan också, fick loss pluggen tillslut med mutterpistolen. Lite spån på urtappningspluggen, men inga stora bitar
Image

Fick inte bort magneten ur pluggen så urtappningspluggen återanvändes, det var den andra som var sönderdragen.
Image
Oljepluggarna är koniska och ska dras med 25Nm, inte stenhårt som tidigare mekare verkar ha gjort.
Image

Plockade isär vänstersidans drivknutar, den som var värst (bilden) byts mot den nya. Den andra hade lite slitage men inte alls lika illa. Hur mycket spel anses ok i drivknutarna, får det glappa (i rotation) något? Detta är först gången jag mekar med drivknutar.
Image

Hann inte längre igår eftersom det krånglade med läckaget. Ikväll behöver jag få dit växellådsfästena, se över de andra drivknutarna och lufta bromsarna. Blir nog tight i mitt tempo.
Last edited by fälgen on 2017-01-06 17:09:56, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#199 Post by fälgen »

Blev klar med bilen med nästan ingen tidsmarginal kvar. Mantorp är inte förrän lördag men jag hinner inte skruva något innan dess.

Fick ihop knutarna igen men ångrar lite att jag snålade och inte köpte alla nya. Det är en skön känsla att montera nya delar, men det får bli nästa gång.

På den nya knuten och en av de gamla var det en annan typ av bricka innanför knuten, den har inga splines och är för stor så den ger ingen fjäderkraft på knuten, vilket gör att knuten kan glappa några millimeter axiellt på splinsen. Måste väl vara fel del för mina axlar? Någon dom vet?

Rätt till vänster och fel (?) till höger.
Image
Knuten går på så här långt med fel bricka
Image

Det har ju varit så på bilen och verkar funkat så jag monterade dit det likadant igen.

Finfett, men jag använde nog för mycket för det tog slut efter tre knutar (+ massa spill)
Image

Efter några minuters provkörning fick jag ett knäppande i en drivknut en liten stund, åkte hem och snurrade och kände men hittade inget konstigt förutom att jag nog har lite glapp i hjullagren bak. Gjorde ett misslyckat försök att spänna muttern till hjullagren och åkte en runda till och nu var knuten tyst, så det kanske bara behövde slita in sig lite eller fördela om fettet i knuten eller något.

Sommarkväll på samma plats som jag stannade med öppen taklucka innan jul.
Image
Image

Växellådsolja, växellänkaget och upphängningen funkade bra och det blev lite bättre känsla.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#200 Post by [Bobo] »

Bra jobbat! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#201 Post by belsebubbe »

Har du kollat glappet framme i spaken? Där har det största glappet varit i båda mina bilar..
Jag ber om ursäkt om du redan avverkat det tidigare i tråden, jag var för lat för att kolla :)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#202 Post by fälgen »

belsebubbe wrote:Har du kollat glappet framme i spaken? Där har det största glappet varit i båda mina bilar..
Jag ber om ursäkt om du redan avverkat det tidigare i tråden, jag var för lat för att kolla :)
Har kanske inte skrivit om det. Spaken är ok, men inte perfekt. Men det stora glappet var där bak i tvärstaget, det sågs tydligt när man var under bilen.
Last edited by fälgen on 2016-08-30 14:43:45, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#203 Post by fälgen »

Idag var jag på Mantorp med pcs och körde i klassik-gruppen. Perfekt raceväder och bilen höll ihop bra. Fick ihop drygt 16mil. Kul att träffa flera likasinnade 944-tokar!

Tror jag hade lite knäpp i en drivknut i början, men sen blev det tyst. Kan även varit däckrester eller något som lät för det var alltid i samma kurva.

Värmen höll sig i bilen och vattnet stannade i motorn så det nya locket verkar funka bättre. Bromsarna är jag inte jättenöjd med, lite diffus känsla och de känns lite olika från gång till gång, saknar även lite bett tycker jag. Men de håller bra så det får gå.

Så förutom att jag saknar effekt är jag jättenöjd med bilen. Gillar den mer och mer även om den har sina brister.

Tog inga bilder, men här är bilen hemma igen och fått däckmärken osv borttvättat.
Image

Blev även en telefontvätt, vågar jag erkänna att jag inte tvättat vinterdäcken förrän nu?
Image

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#204 Post by [Bobo] »

Hur noga var du med att köra in beläggen?
Borde inte skilja så mycket på en 931 och en 944 na kan jag tycka. På min nyper dom som satan... :?

Skäms lite iom att jag rekommenderade yellowstuff. :oops:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#205 Post by fälgen »

Har för mig jag körde in som man ska, minns inte riktigt. De funkar ju ok, men jag jämför kanske med turbons bromsar och betydligt dyrare belägg. Ska nog testa med racevätska istället för biltema bara för att utesluta det.

Det är alltid bra med rekommendationer, man får själv välja vilka man följer. Jag ångrar inte köpet :D

siverby
S-Poster
Posts: 104
Joined: 2013-09-10 20:49:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#206 Post by siverby »

Det beror på vad man har för skivor också. På Mazdan körde jag Powerslot skivor med yellowstuff och tyckte ungefär som du, sen bytte jag till DBA skivor och yellowstuff och är kalasnöjd
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#207 Post by fälgen »

För några dar sen var det kvällskörning på sviestad. Hade inte rört bilen sen Mantorp, men gjorde en snabb översyn på olja och att inget satt löst och åkte till sviestad.

Var där i god tid så hann med besiktning av bilen och lite snack innan det var dags att åka ut på banan vid 17-tiden.

Det var blött, men på väg att torka upp, vilket gjorde det lite spännande med kalla gamla r-däck. Det började torka upp rätt fort och strax hamnade jag bakom gtbens 924s där vi åkte i samlad trupp en stund (bland annat bromsade vi på oss samtidigt efter rakan och fick köra rakt fram i rondellen).

På startrakan släpptes det ut en motorstark bil framför oss, Bengt hann förbi, men jag hamnade sida vid sida in i vänstern och fick ett konstigt spår. Bilen släppte på ett väldigt märkligt sätt med framhjulen, vilket jag inte hade förväntat mig. I torparn innan rakan släppte det igen. Tog det halvsakta på rakan och i rondellen släppte det helt oväntat igen, som att jag hade grepp som plötsligt försvann. Tog ett långsamt varv och linkade in i depån eftersom jag trodde jag hade olja eller kylväska som läckt på ena däcket.

Hittade inget så efter en stund skulle jag och Bengt ut och rejsa igen, Bengt drar iväg och jag ska backa ut, men kommer ingenstans.... Trodde bromsarna (eller handbromsen) bränt fast så försöker köra loss det men det bilen står still.

Efter att lyft bilen för felsökning upptäckte jag att ena styrstaget var av, helt av! Däcket stod därför snett och låste bilen, detta hade kunnat gå riktigt illa, men jag hade en jäkla tur helt enkelt. Måste suttit fast lite ända tills jag svängde tvärt in till parkeringen, för nu gick det inte ens att rulla bilen.

Styrstagen är inte ens ett år gamla och jag har inte varit av banan eller något sådant.

Den lilla glädje jag hade i det hela var att jag har väldigt nära hem och att Bengt var jättesnäll och lånade ut sitt släp och dragbil så jag kunde köra hem bilen och dumpa av den i garaget.


Image
Där står bilen och skäms tills jag hinner plocka bort styrstaget och se vad som hänt. Det är inte så enkelt att den gängat ur sig tyvärr, något hade gått sönder.

Stort tack till alla på sviestad som hjälpte mig putta bilen, och som sagt framför allt till gtben som räddade kvällen.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#208 Post by gtBen »

Hoppas du kommer på varför styrstaget lossnade! det känns inte bra att det kan hända :roll: Hände det inte på nån annan av forumets bilar också för inte så länge sedan?

Bara självklart och kul att man kan hjälpa, och det var inte så särskilt ansträngande.

...och nu är det bara knappt 3 veckor till nästa körning :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#209 Post by fälgen »

Plockade bort det trasiga styrstaget igår.
Image

Gängorna är hela och låsmuttern satt som de skulle, det är en pressad hylsa mellan inre styrleden och själva staget som släppt.

Utan damasken
Image

Image
Image

Styrstaget är nästan nytt (ett par hundra mil kanske) och har inte fått någon smäll. Måste vara fabrikationsfel, någon som varit med om detta?

Mina gamla har samma konstruktion, men vet inte om de original, någon som vet hur det ser ut original?
Last edited by fälgen on 2016-08-22 07:45:17, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#210 Post by fälgen »

dubbelpost..

Men nu i efterhand uppdaterar jag med en länk till en separat tråd om problemet. forum/viewtopic.php?f=3&t=32399&p=300024#p300024" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users