Går "som en krycka" och mkt varma avgaser... LÖST!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Går "som en krycka" och mkt varma avgaser... LÖST!

#1 Post by Peter O »

Hade en tråd för ett tag sedan om att min Turbo S -88 svarade dåligt på gas, bluddrade och gick allmänt taskigt. Bilen har stått still rätt många år, men inte burit sig åt så tidigare. Tipset jag fick var att det berodde på gammal bensin så jag spillde i en dunk färsk soppa och då blev det bättre.

Nu startade jag bilen igen och den gick inte bra alls, plus att efter ett tag luktade det "varmt" och kändes likadant vid växelspaksdamasken. Jag tog då en sväng till macken och fyllde i 50 liter, och tyckte det blev ngt bättre, men absolut inte bra. Märkte också när jag kom hem att avgassystemet är mkt varmare än normalt. När jag kikade in i avgasröret så såg jag att det glödde inne i bakre ljuddämparen och det känns inte helt normalt om man säger så....

Så nu frågar jag experterna därute:

Handlar det bara om att det kommer att ta ett tag innan den "friska" bensinen gjort sitt, eller kan detta bero på ngt annat? Att det blir så varma avgaser tyder ju på att den går snålt och att den inte svarar skulle ju kunna tyda på att den inte får den bensin den ska när man varvar heller. Kan det vara så enkelt att bränslefiltret satts igen? Eller har någon något annat förslag?

Peter
Last edited by Peter O on 2016-08-25 19:27:15, edited 1 time in total.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 379
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: Går "som en krycka" och mkt varma avgaser...

#2 Post by jockes »

Låter ju som att någon byggt bo i ditt avgassystem :lol:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Går "som en krycka" och mkt varma avgaser...

#3 Post by Peter O »

I så fall har de använt ett mkt värmetåligt material.....

Ingen som har en annan teori?

Peter

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Går "som en krycka" och mkt varma avgaser...

#4 Post by Mattias 924 »

Det är inte ett bränsleproblem.

Bränsle-luftblandningen brinner i avgasröret och det beror på att tändninge eller kamaxeln står fel.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Går "som en krycka" och mkt varma avgaser...

#5 Post by Peter O »

En ev överkuggad kamrem skulle alltså kunna förklara detta? Får ta en titt i helgen.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Går "som en krycka" och mkt varma avgaser...

#6 Post by DLS »

ja det låter som att något med tändningen är galet.
Kontrollera att kammen står rätt samt kontrollera skick på rotor o fördelar lock.
Gå även över alla vakumslangar så det inte är nån som torkat o gått av ( t.ex den till bränsletrycksregulatorn).
Annars skulle det kunna vara igensatt katalysator om du har nån eller eventuellt kollapsat avgassystem ( aldrig hört om det i sverige men tydligen vanligt i staterna då främre biten av avgassystemet är dubbelmantlat.)
När du ändå är igång så kontrollera även lambdasonden.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Går "som en krycka" och mkt varma avgaser...

#7 Post by Janne J »

Jag skulle ta ett kompprov, en avgasventil som inte stänger ordentligt skulle förklara glöden och den dåliga motorgången.
Bilar som har stått länge har inte alltid "logiska" fel.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Går "som en krycka" och mkt varma avgaser...

#8 Post by Peter O »

Tackar för tipsen. Helgen fick vikas åt annat, men nu har jag ju en tipslista att testa. Återkommer med rapport om hur det går.....

Peter

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Går "som en krycka" och mkt varma avgaser...

#9 Post by Peter O »

Nu har det felsökts en del i alla fall. Först och främst bytte jag bränslefilter (inte gjort på mkt länge) och det blev bättre, men långt ifrån bra. Med andra ord blev avgassystemet skitvarmt igen, så bilen fick stå och svalna ngn timme innan jag gav mig på att ta ut stiften och kolla på dessa. 1:ans och 4:ans såg ut precis som de ska, medan 2 o 3 var svarta av fet sot. Gjorde rent alla fyra med stålborste, satte i dem och gjorde en provstart. Samma "kryckiga" gång, men den här gången hann jag med att känna på grenrören och kunde då konstatera att 2 o 3 inte blev varma alls = ingen gnista (tror jag i a f).

Orkade inte bråka med fördelarlocket ikväll (den nedre skruvhaken sitter inte perfekt till....) men nu känns det inte som en högoddsare att det är rotor och fördelare som är rotorsaken här. Eller vad tror ni?

Att kolla kammen ligger i pipelinen då rembyte står för dörren, men just nu känns det som mer vettigt att kolla färdigt tändprylarna.

Peter

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Går "som en krycka" och mkt varma avgaser... LÖST!

#10 Post by Peter O »

Då var problemet löst och bilen går som den ska. Visade sig att två tändstift helt enkelt slutat fungera. Så nu sitter det fyra friska dito i och man kan sova lugnt utan att drömma mardrömmar om dyra avgasventiler, lyft av topp och spridarrenovering/-byte......

Peter

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users