944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#286 Post by DLS »

Spännande :)
Själv är jag fortfarande mer inne på att byta ut den gamla kabelhärvan för att minimera felrisken
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#287 Post by newkie »

DLS wrote:Spännande :)
Själv är jag fortfarande mer inne på att byta ut den gamla kabelhärvan för att minimera felrisken
Har suktat länge efter M-tune. Det har ju flera klart fördelaaktiga funktioner. Vad gäller kabelhärvan har jag alla lindseyhärvor i bilen redan!

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#288 Post by newkie »

Snabbfrakt med DHL...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#289 Post by DLS »

oj det var verkligen snabbt :)
Ska bli intressant o se vad du tycker o om du får det att lira bra med alla dina grejer.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 379
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#290 Post by jockes »

Oo vilket trevligt paket! Uppdatera oss gärna hur det går med installationen :)
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#291 Post by newkie »

image1 (8).JPG
Min DME jag tidigare hade originalchipet i.
image2 (4).JPG
Rogues chip med extra minne och inställningsbrytare.
image3 (1).JPG
Klippt ett ben på ett motstånd. Behövs enligt uppgift för att loggern ska fungera sen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#292 Post by newkie »

Nu är det mesta installerat. Glömde dock att koppla in bredbandslambdan till DME så att loggern även kan läsa av den. Vidare tänkte jag provtrycka med tryckluft för att säkerställa att allt är tätt innan provstart. Rimligen testkörning senare i eftermiddag.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#293 Post by newkie »

Bilen startad, gick som skit först. Blev lite smått besviken såklart. M-tune är ju ändå en rätt stor investering. Använde mitt nya felsökningsverktyg loggern och insåg snabbt att FQS-switchen står i läge 6. Har bytt DME-burk sen till den som satt i bilen original, varför den står i läge 6 (-11% bränsle) vet jag inte :). Åtgärdar problemet och nu går bilen mycket mycket bättre. Inte felfritt dock. Ska kolla efter vacuumläckor en annan dag. Vart bara startsugen idag :)
image1.JPG
En annan intressant grej jag observerade var att varvräknaren nu gör små hopp trotts att motorvarven verkar vara oförändrade.

https://www.youtube.com/watch?v=GdTs51M7e6Y

Bredbandaren vart också inkopplad till DME. Får dock inte värden för den att stämma i loggern. Det är en LC-1 DB, linjärt inställd från 0-5 volt. precis som M-tune tycker att det ska vara. Mätaren i bilen visar 14.7 AFR medan loggern visar runt 18 AFR. konstigt.

Då återstår ett test på gatan och sen besiktning för att utröna om avgasvärden stämmer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#294 Post by newkie »

Väldigt mycket bättre tomgång nu. Tändkurva baserad på last gör helt klart skillnad på effekten innan fullt laddtryck!. Har fortfarande inte hunnit besikta eller skruvat upp trycket :). Åker dessutom till Italien imorgon så det lär inte bli den här veckan heller.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#295 Post by DLS »

Hänt nått nytt här?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#296 Post by newkie »

Dåligt med det just nu, ska besikta bilen på torsdag och se om problemet kvarstår. Sen utgå därifrån. Språkar annars lite med Joshua på Rogue tuning för att bygga en dashlogger baserat på en arduino pro mini. Så man slipper ha datorn kopplad för att se värden. Min tanke är en liten touchscreen där askkoppen sitter. Alternativt en vanlig OLED lcd och ett par knappar.

Har även en massa små oleds jag tänkte att man kanske kan sätta mer synligt som kan visa ett värde åt gången. Just nu är det dock bara i startgroparna.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#297 Post by newkie »

Vart skaffar man sig billigast och enklast ny 3.0 bars FPR och ny fuel damper?

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#298 Post by DLS »

Varför behöver du ny btr o fueldamper?
Fueldamper kan du väl ta genom utzon om det inte finns nån fueldamper som sitter original på nått annat bilmärke, har inte koll på artikelnr på den.

Btr kan du knata in på t.ex mekonomen o beställa hem via Bosch originalnr.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#299 Post by newkie »

DLS wrote:Varför behöver du ny btr o fueldamper?
Fueldamper kan du väl ta genom utzon om det inte finns nån fueldamper som sitter original på nått annat bilmärke, har inte koll på artikelnr på den.

Btr kan du knata in på t.ex mekonomen o beställa hem via Bosch originalnr.
Har inte mätt upp trycket i fuelrailen än men jag misstänker att regulatorn kan vara trasig och ge för högt tryck. Tänkte bara förbereda mig på detta :)

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

#300 Post by newkie »

Nån som har numret nära till hands? :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]