Vad har hänt med forumet?

924/928/944/968
belsebubbe
Carrera-Poster
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987

#1 Post by belsebubbe »

Alltså.. Det händer ju väldigt lite här nuförtiden, vad har hänt? För ett par år sedan var det ju bra drag på forumet....

Har bilarna blivit helt ointressanta?? Näe, det har jag svårt att tro....och inte finns det väl nåt annat forum som tagit över heller....eller?

Nu när jag tittade var det bortåt 40 timmar sedan Cédric skrev det sista inlägget i "Våra bilar", förr hade ett så gammalt inlägg nästan legat på sida två vid det här laget........

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

Re: Vad har hänt med forumet?

#2 Post by [Bobo] »

Jag tröttnade för några år sedan.
Fick nästan aldrig någon respons från några andra än dom som jag redan hade sms:at med tidigare samma dag i mina projekttrådar så dom har blivit färre och färre.

Förr svarade jag nästan alla som ställde en fråga i teknik&trim eller under bilvård med antingen tips eller en länk. Men efter att ha hänvisat till antingen sökfunktionen eller DME-reläet typ hundra gånger i rad tröttnade jag även på det.

Kan bara tala för mig själv, såklart. Men i litt fall handlar det helt enkelt om att jag tröttnat.
Dom flesta som var aktiva när jag var som aktivast har tystnat även dom. Antar att det går i cykler. Dags för en ny generation att ta över och uppnå addict-status.

Personligen är jag fri mitt beroende.
Kanske kommer tillbaka, men för närvarande är jag i princip enbart en läsare på detta forum.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Gunnargg
S-Poster
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979

#3 Post by Gunnargg »

Hej

Kan ju som relativt ny här på forumet säga att jag tycker att det är fantastiskt roligt att följa allas projekt och all kunskap kan nog tyvärr vara en av de som blivit hänvisad till sökfunktionen. Men försöker också bidra med mina erfarenheter (tyvärr väldigt få och oftast kanske inte helt rätt) men för att försöka hjälpa andra med enklare tips.
Jag har ju själv inte fått ordning på min egen bil som tyvärr bara total dog påvägen och som jag trots mycket mekande men tyvärr för lite kunskap inte lyckats få igång denna gång.

Då jag pluggar i Luleå och bilen står i Göteborg kommer jag nog tyvärr inte få igång den utan hjälp och har faktiskt tänkt på att kolla med Bobo om han skulle haft lust att kolla på den men det faller på att man som student inte har råd.

Jag uppskattar särskilt bobos trådar eftersom dem är mer eller mindre galna och särskilt tråden om jaggan eftersom den är så otroligt noggrann där verkligen allt görs iordning! (Jag vet att det är ett Porsche forum)

Med detta sagt hoppas jag uppmuntra dem som tröttnat lite och känner att man får för lite respons!

Kalle

Freddie_81
Addict
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924

#4 Post by Freddie_81 »

Hejsan, jag håller med om att det är lite lågsäsong här på forumet för tillfället. Och som sagt så vet jag själv att intresset går lite upp och ner personligen, lika så beroendet. Jag läser oftast själv just nu, men bidrar då och då.
Själv har jag varit medlem länge men då mitt första forumnamn försvann när forumet gjordes om så startades ett nytt som jag hållt mig till.
Uppskattar att läsa alla byggtrådar och hjälp vid alla konstiga felsökningar på bilarna.
Jag själv är en väldigt spontan entusiast av våra bilar och har haft en del rullians i bilar, många gånger har jag skaffat lik och egentligen bara sett till att få ut de på vägarna igen, ibland har jag insett min begränsning och slaktat någon bil. Och då har ju en hel del delar hamnat på "lager"
Sakta men säker har jag jobbat mig fram till min egen ambition att äga en Turbo av båda sorter 931 och 951.
Jag kommer bli kvar många år framöver med samma intresse som alltid, men som sagt med intresse som går i vågor.
Mvh

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Ragnar Joensen
Addict
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992

#5 Post by Ragnar Joensen »

belsebubbe wrote:Alltså.. Det händer ju väldigt lite här nuförtiden, vad har hänt? För ett par år sedan var det ju bra drag på forumet....

Har bilarna blivit helt ointressanta?? Näe, det har jag svårt att tro....och inte finns det väl nåt annat forum som tagit över heller....eller?

Nu när jag tittade var det bortåt 40 timmar sedan Cédric skrev det sista inlägget i "Våra bilar", förr hade ett så gammalt inlägg nästan legat på sida två vid det här laget........
Jag har gjort samma reflektion ett antal gånger denna sommar. Har ingen klar slutsats, men vissa saker tycker jag att vi kan säga som ganska säkra:

1) Bilarna har inte blivit ointressanta, tvärtom. Vissa bilar har gått rejält upp i pris, och har fått intresse bland andra än de som annars harvar runt här på forummet.

2) 924/944/968 modellens förträfflighet på bana/konbana har inte förlorat sin giltighet med nyare, vassare Porsche modellers intåg. Tvärtom, skulle jag våga säga.

3) Kombinerat med pkt. 2 har bilarnas relativt låga pris, och tillgång till prisvärda uppgraderingar, gjort att fler bilar tas hand om med större resurser än för några år sedan. Alternativet är ju att köpa en Cayman med en helt annan prislapp. Och det blir ändå inte helt samma grej.

4) En viss utsortering har hänt, och det skrotas sannolikt ett antal bilar pr år. Men tröskeln för när en bil skrotas, och därvid antal skrotade bilar pr år, har ändrats i snabb takt senaste 5 åren.

Även om det inte rör sig om många bilar, så finns det vanliga 163 hästars bilar, där det har plöjts ner minst hundra tusen i varje bil. Och ännu högre summor för S2, Turbo och 968:or. Ibland rör det sig om riktigt stora pengar, och Gurra skrev att han har investerat vad som motsvarar en GT3 i sin bil.

Det innebär sannolikt att bilarna används mindre som helårsbilar.
Porsche fantast !

968 1992

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#6 Post by Maxx »

Aktiviteten på forumet har alltid pendlat. Ibland har det gått månader på sparlåga nästan då man tror att det har dött ut. Sen brukar det dyka upp lite nya forummedlemmar eller gamla som har behov att få hjälp eller diskutera något.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

belsebubbe
Carrera-Poster

#7 Post by belsebubbe »

Även mitt intresse går självklart i vågor. Jag har två bilar, en vanlig 163hk och en turbo med Volvofyra i och jag har varit väldigt trött på båda ibland och då har jag hållit mig borta från forumet i perioder.
Det känns dock lite märkligt att alla skulle tröttna på sina projekt och forumet samtidigt, helst nu på sommaren när arbetet för att hålla bilarna igång borde vara som störst även om kanske inte alla har några större projekt just nu.

Sen jag gick med 2007 har det då aldrig varit så dåligt ös på forumet som det är nu.

Freddie_81
Addict
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924

#8 Post by Freddie_81 »

Tur att vi fyller ut lite med denna diskution. De flesta har väl styr på sina bilar och är ute och njuter av att köra hoppas jag :)

Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#9 Post by DLS »

Svarar för min egen del
Sen man vart farsa så har prioriteringarna varit andra.
Sen är det väl alltid lågsäsong mitt på sommaren, mest aktivt för mig är vinter o vår när man inte kan åka med bilen.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

JonasK
S2-Poster
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#10 Post by JonasK »

Själv tittar jag in minst en gång om dagen och läser nästan allt. Får inte speciellt mycket respons på mina egna inlägg, som jag inte skriver så ofta det ska erkännas, men så varken bygger jag om eller tokrenoverar heller. :)

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

#11 Post by Lilja »

Har skrivit detta innan och gör det igen. Mycket problemet för mig och för många andra tror jag som inte känner andra personligen på forumet är att man får i princip ingen respons alls i "Våra bilar" trådarna. Dessa trådarna tycker iallafall jag är viktigast och roligast på forumet.
Det känns lite som det finns en bekantskapskrets längre upp i landet där folk skriver till varandra och i varandras trådar men alla andra ignoreras.

Nu kan jag ju dock öppet säga att jag är kanske inte speciellt bra själv heller på att kommentera i andras trådar, så jag ska inte peka finger. Dessutom skriver jag nu mest för mig själv, är ganska roligt att kunna gå tillbaka om några år och läsa och titta på vad man skrivit om sina projekt. Hade jag inte gjort det dock hade jag slutat skriva för länge sen och jag kan tänka mig att fler nya känner så.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Vidde
S-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#12 Post by Vidde »

Jag är inne och läser väldigt mycket och söker tidigare trådar efter svar, hittar man inget där startar jag en egen tråd där jag har fått bra hjälp. Jag har inte haft en egen Porsche speciellt länge (sen 2013) men försöker och ge input när jag kan hjälpa till. Uppskattar projekttrådarna väldigt mycket då man får ladda mycket motivation och inspiration även om jag själv skriver allt för sällan i dem.

Jag har försökt få ihop någon träff för oss med transaxel-Porschar här nere i Skåne men intresset har varit minst sagt svalt.. Tycker det är kul att träffa ägarna och bilarna IRL också men det kanske blir något i framtiden.

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

#13 Post by Lilja »

Vidde wrote:Jag är inne och läser väldigt mycket och söker tidigare trådar efter svar, hittar man inget där startar jag en egen tråd där jag har fått bra hjälp. Jag har inte haft en egen Porsche speciellt länge (sen 2013) men försöker och ge input när jag kan hjälpa till. Uppskattar projekttrådarna väldigt mycket då man får ladda mycket motivation och inspiration även om jag själv skriver allt för sällan i dem.

Jag har försökt få ihop någon träff för oss med transaxel-Porschar här nere i Skåne men intresset har varit minst sagt svalt.. Tycker det är kul att träffa ägarna och bilarna IRL också men det kanske blir något i framtiden.
Skulle också tycka det varit kul med en träff i skåne men får bara referenser till lödde träffen där det knappt går att komma dit för det är kö ut på motorvägen.
Hade varit roligare med bara några frontmotorporschar
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

belsebubbe
Carrera-Poster

#14 Post by belsebubbe »

Jag känner igen mig i det som ett par har nämnt här. Jag känner ingen mer som har en 924/944 och det är klart att de man inte känner personligen kanske inte skriver så mkt i mina biltrådar.
Jag har heller aldrig varit på nån träff eller banmöte och presenterat mig så lite får jag väl skylla mig själv kanske..

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#15 Post by gegge »

Visst var det mer fart förr på världens bästa forum, det kommer säkert tillbaka.

Jag hade fler frågor i början och skrev mer i den takt jag själv lärde mig. Nu loggar jag dagligen in, men tillför inte så mycket själv. Intresset kommer däremot inte svika på många år då jag älskar plattformen och vill inget annat än slutföra påbörjade 924 projekt. Tyvärr finns det så mycket annat som ligger högre på priolistan. Så det blir mest att kolla av säljesannonserna efter godsaker och bida sin tid.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply