Orolig tomgång

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Orolig tomgång

#1 Post by djungel-Jim »

På sistone har tomgången börjat droppa och vara lite orolig emellanåt. När jag hade bilen inne hos revline racing passade de på att undersöka luft/bränsleblandingen och tydligen visade det sig att det var lite snålt med bränsle just på tomgången...

Någon mer än jag som kör med sandéns chip och har liknande problem?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#2 Post by Bengt »

Sandéns chip har inga ändringar som påverkar tomgången. Eftersom du har blandningsstyrning med lambdasond borde blandningen vara korrekt så länge denna fungerar. Sök där.
bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#3 Post by Sydbom »

hade lite låg tomgång på min kärra med, ca 600 låg den ofta på och jag hade också sandén chip...
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Tomas »

Det finns en justerskruv på luftflödesmätaren för att justera tomgångsblandningen. Sedan kan du behöva justera luftskruven på spjällhuset. Om den inte är rätt inställd så har inte tomgångsmotorn nog arbetsområde för att klara att hålla rätt tomgångsvarvtal vid alla förhållanden.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by djungel-Jim »

Hmm den enda gången jag har "problem" med tomgången är då motorn är kall och nystartad - efter det är tomgången stabil.. Jag får undersöka saken närmare när jag får tid! Tack för tipsen!
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]