944 -84 | Ersättaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#181 Post by fälgen »

Hade tänkt få en del gjort i helgen, men har legat sjuk sen i torsdags och först ikväll kunde jag ta ett pass i garaget igen.

Köpte ett honingsverktyg idag och monterade ihop slavcylindern. Sen plockade jag bort och renoverade huvudcylindern, även den verkade ha läckt lite.

Problemet här var att satsen innehöll för många delar, fick två tätningar och två brickor över. Är det för att det finns olika cylindrar och utzon skickar med delar till båda?
Image

Det fanns inte heller två precis likadana tätningar som de jag tog bort ifrån kolven, så den ena fick jag chansa på vilken av det skulle vara. Här är de jag valde.
Image

Hoppas ingen säger att jag gjorde fel för cylindern är tillbaka på bilen igen. Ny slang också för den gamla var helt genomrutten.
Image

Har försökt få ut fjädern till bromsoken, men lyckas inte. Det är hål rakt igenom så det borde vara meningen att slå ut dem med ett dorn.
Image
Efter att jag haft sönder dornet bestämde jag mig för att blästra ändå. Glaskulorna jag hade i skåpet tog för lite så jag tömde ur dem och la i sand, tyvärr hade den dragit till sig fukt och gick inte att blästra med, så då tog jag kväll. Det är inte konstigt att allt tar sån tid...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#182 Post by [Bobo] »

Jag har torr och fin sand tre hundra meter bort om det skiter sig igen! :wink:
Kul att du tar dig tid att meka.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#183 Post by fälgen »

Tack Bobo men det löste sig, blandade ut det med annan sand jag egentligen kasserat.

Så ikväll har bromsoken blivit blästrade och målade. Har gett upp idén att ta bort fjädern, det gick att få isär oken ändå och förhoppningsvis får jag ihop det också.

Efter ett tag insåg jag att det gick att dela mer på oken
Image

Halvvägs
Image

Ångrar lite att jag valde svart färg, men det blir nog bra med ett eller två lager till. Ser bara kladdigt ut just nu.
Image

Nästa steg är att plocka ur kolvarna, hoppas de är ok.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#184 Post by fälgen »

Återigen ett kort pass i garaget. Plockade ut kolvarna ur bromsoken med tryckluft, tvättade, polerade och monterade nya gummidelar.

Trodde först att kolven var helt förstörd.
Image
Men lite tvätt och 1000 samt 1200 våtslip så blev den fin
Image

Den ena cylindern var något sämre och all rost gick inte bort utan det blev några fläckar kvar, hoppas att det funkar ändå.
Image

Nästa steg är nog att byta hjullagret och sen montera tillbaka oken så det går att lufta bromsarna och kopplingen.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#185 Post by fälgen »

Igår plockade jag loss navet och skivan på högersidan och plockade ut hjullagret som har låtit illa.

Hittade en hylsa i 3/4-satsen som passade perfekt för att slå ut ena lagerbanan med
Image

De nya lagerbanorna fick ligga i frysen tills idag och gick att slå i utan större bekymmer. Klantade mig dock lite och använde den gamla lagerbanan som mellanlägg, vilket resulterade i att den fastnade och jag fick slå ut båda och börja om.

Inga bilder på kladdandet med hjullagerfett, men tog en när jag bestämde mig för att ta bort bromsskölden för att få bättre kylning.
Image
Sista jag gjorde var att montera fjäderbenet på förarsidan och tog bort den bromsskölden. Det hjullagret var väldigt hårt draget, så det kanske behöver bytas det med snart.
Image

Nya bussningar har kommit hem så nästa steg blir att ta bort bärarmarna och byta bussningarna, sen ska jag nog inte skruva bort så mycket mer. Börjar bli dags att få köra lite igen. :#944burn:

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#186 Post by fälgen »

Efter garageträffen i lördags forum/viewtopic.php?f=4&t=31798" onclick="window.open(this.href);return false; fick jag lite tid och motivation över för att skruva. Plockade bort bärarmarna och började ta bort bussningarna. Hade maskerat lite dåligt när jag lackade bilen, så de var lite röda.
Image

Den främre bussningen gick lätt att få ut med en bult och en hylsa
Image

Den bakre, som jag trodde skulle vara lätt, ställde till mer bekymmer. Det här var en variant med en stålhylsa istället för den nya som var helt i gummi. Den gamla kändes spontant som en bättre konstruktion, men var rätt svår att få bort. Värme, vrida och banka hade ingen effekt
Image

Men att såga ett spår med bågfil och sen böja upp gick smidigt.
Image

Var nära att lägga in dem i blästerskåpet, men övertalade mig själv att bara köra av med stålborsten och måla med hammarlack.
Image

Montering av nya bussningar gick återigen lätt med den främre, tryckte in dem med skruvstädet och smörjde med wd40.
Image
Återigen en hylsa för att få in bussningen den sista biten.
Image
Image

Den bakre som jag trodde bara var att trä på gick inte in ända i botten och gick inte att slå in.
Image
Får nog fundera ut något sätt att kunna pressa på den.

Ska bättringsmåla lite där jag missat och skavt av, men det gör jag när se sitter på plats.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#187 Post by fälgen »

Bussningarna gled in en bit till med hjälp av den här lite klumpiga anordningen.
Image

Sen åkte bärarmarna tillbaka, lyfte dem till ungefär rätt läge med domkraften innan jag drog det sista så bussningarna inte skulle vridas.
Image

Sen skulle bromsoken dit, men då blev jag lite osäker på om kolvarna satt rätt. De ska sitta vinklade 20 grader, fast jag vet inte mot vad och har slängt anvisningen.

Gjorde märken när jag demonterade och satt tillbaka likadant, men tror det varit fel sen innan.
På bilderna syns det märke i kolven som används för att få rätt vinkel.
Image
Image
Har googlat lite nu och är rätt säker på att de behöver vridas lite. Den intresserade kan läsa mer tex här http://www.924board.org/viewtopic.php?t=21186" onclick="window.open(this.href);return false; eller här http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ebuild.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

Istället började jag lossa bultarna för att justera höjden bak och de släppte efter en stund med mutterpistolen. Tydligen behövs en 36mm nyckel för att ställa höjden på svärdet, så nu fick jag en ursäkt att köpa en sån.
Last edited by fälgen on 2017-04-17 17:16:35, edited 2 times in total.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#188 Post by fälgen »

Fixade vinkeln på kolvarna i bromsoken men en liten mall i papp. Det gick lätt att rotera kolvarna nu när det varit isär.
Image

Luftade kopplingen och bromsarna och monterade tillbaka startmotorn. På sista skruven (det är alltid den sista), som var en lilla elkontakten, gick gängan sönder. Försökte få loss skruven för att byta till en ny, men vad jag än gjorde så blev den bara kortare och kortare och rörde sig inte det minsta.
Image

Pelleflash-Pelle ( :D ) var förbi garaget och kom på en bra lösning, men när jag väl monterat startmotorn igen så insåg jag att kabeln var för kort, så loss igen... Den lite desperata lösningen blev till slut såhär
Image
Inte så bra egentligen, men bilen startade. Ska nog köpa på mig en startmotorn eller solenoid till att ha i reserv.

Var och köpte en 36mm, en 7mm och en 6mm nyckel, kändes nästan lite komiskt.
Image

Nu är allt lossat i bakvagnen och det går att ställa både höjd och vinklar.

Nästa steg är att dra åt allt och köra en sväng så allt får sätta sig innan hjulinställning.

User avatar
Pelleflash
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2014-02-08 14:15:52
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#189 Post by Pelleflash »

fälgen wrote:Fixade vinkeln på kolvarna i bromsoken men en liten mall i papp. Det gick lätt att rotera kolvarna nu när det varit isär.
Image

Luftade kopplingen och bromsarna och monterade tillbaka startmotorn. På sista skruven (det är alltid den sista), som var en lilla elkontakten, gick gängan sönder. Försökte få loss skruven för att byta till en ny, men vad jag än gjorde så blev den bara kortare och kortare och rörde sig inte det minsta.
Image

Pelleflash-Pelle ( :D ) var förbi garaget och kom på en bra lösning, men när jag väl monterat startmotorn igen så insåg jag att kabeln var för kort, så loss igen... Den lite desperata lösningen blev till slut såhär
Image
Inte så bra egentligen, men bilen startade. Ska nog köpa på mig en startmotorn eller solenoid till att ha i reserv.

Var och köpte en 36mm, en 7mm och en 6mm nyckel, kändes nästan lite komiskt.
Image

Nu är allt lossat i bakvagnen och det går att ställa både höjd och vinklar.

Nästa steg är att dra åt allt och köra en sväng så allt får sätta sig innan hjulinställning.
Nöden är uppfinningarnas moder! :)
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#190 Post by fälgen »

Idag blev det stressigt. Det är bankörning på sviestad imorgon och jag hann inte ut till garaget förrän eftermiddagen. Men jag har haft viss framgång, monterade tillbaka allt och provkörde lite. Har sen gjort hjulinställning och den här gången lyckades jag bättre eftersom jag även justerade bak.

Satte höjden så lågt som möjligt på svärden utan att röra torsionsstavarna och det verkar blivit rätt bra, inom toleransen på mitt lätt sluttande garagegolv.
Image
Image

Justerade max camber, vilket blev uppskattningsvis 2.5 grader fram och 1.5-2 grader bak. Toe satt jag lite toe in bak (2mm på fälgkanten =0.26grader) och testade med toe out fram (3mm på fälgkanten =0.39grader)
Image
(Tänkte att bilden skulle visa fiskelinan)

Hann med en kort testrunda och nu går bilen rakt, lite lite finjustering krävs för att ha ratten perfekt. Det kändes som att den understyrde, men måste köra mer innan jag drar några slutsatser.

Tyvärr tog kopplingen väldigt högt och jag tror den är trögare än vanligt. Den enda anledningen jag kan komma på är justeringen vid pedalen eller om stången i slavcylindern inte sitter rätt i "skålen" men det känns långsökt.

Så problemen inför eventuell bankörning imorgon är:
-Standardbelägg och ingen bromskylning
- aldrig testat om rdäcken får plats
-tveksam över kopplingen
-övrigt som jag glömt eller inte upptäckt än..

Dessutom hinner jag inte göra mer än att byta däck imorgon. Men som det känns nu så siktar jag på att åka dit för att prova ut bilen inför Mantorp med pcs.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#191 Post by fälgen »

Yes, nu har bilen haft sin banpremiär på sviestad, skitkul! :D

Glömde tyvärr att fota. :roll:

Bromsarna funkade bra, men kylning och racebelägg ska dit så slipper jag oroa mig.

Däcken gick tyvärr i hjulhusen i tighta svängar, men efter ett tag när jag märkte att skärmarna inte rycktes loss så körde jag på. Har någon erfarenhet av att valsa skärmkanterna? Tror inte det behövs jättemycket.

Hjulinställningen var ok, skulle vilja att bilen styr in lite bättre och tycker den understyr lite. Kanske lite mer toe out fram hjälper till? Ska byta krängare och sen går det nog att göra en del med däcktryck.

Det stora problemet är att den tryckte ur sig kylvatten när jag stannade. Första gången tänkte jag att jag kanske haft för mycket vatten i. Fyllde på vatten igen och körde två kortare stinter utan problem, så sista stinten körde jag 30 minuter. Tempen höll sig bra ute på banan, men tryckte ur sig vatten när jag stannade.

Är rädd för att det kan vara topplockspackningen. Eller kan det vara så om det är för mycket vatten, måste man ha väldigt lite i vid bankörning?

Jämförde locket med det i turbon och turbons (som är nästan nytt) hade mycket hårdare fjäder. Det är märkt 150 och det andra 100, ska det vara olika lock eller har det blivit dåligt?
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#192 Post by fälgen »

Fyllde på med vatten igen och körde en mil, kände på slangen i underkant på kylaren och den var kall. Får köra lite längre och se så att termostaten verkligen öppnar.

Bytte även ut en slang som jag vet varit dålig, den mellan J-bort och oljefällan, trångt men det gick utan att lyfta på insuget. Sprickan var visst värre än jag trott...
Image
Hade hoppats att det skulle fixa min tomgång på 1200rpm, men den var oförändrad. Nu vet jag inte om något mer läckage så nu får jag ge mig på att justera tomgången.

Fick även en bild mailad ifrån igår (notera fotograf för jag har snott bilden)
Image

Ser lite tuffare ut med de här fälgarna, men jag vill fortfarande ha Cookie-cutters!
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#193 Post by fälgen »

Inför Mantorp har bilen fått lite uppdateringar i form av 968cs krängningshämmare fram och bak, nya belägg och bromskylning ifrån 968.

968cs-944 turbo-944 N/A
Image

Image

Ebs Yellowstuff, beläggen får mycket kritik på nätet, snart vet jag själv =)
Image

Bromskylningen monterad efter två kvällar med speciallösningar.
Image

Bilen är nu redo för bankörning igen, ska bara tvätta, tanka och lasta in lite verktyg!

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#194 Post by gtBen »

fälgen wrote:Image
Ser lite tuffare ut med de här fälgarna, men jag vill fortfarande ha Cookie-cutters![/img]
Jag måste bara säga att lackering och hela bilen blev jättefin :#944burn:
fälgarna som är på nu passar jättebra på en 44:a då ytterkanten är väldigt djup och bidrar till att hela bilen ser kort ut.
Synd vi inte körde i samma grupp, jag tror det blir R1 nästa gång på Mantorp :roll:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#195 Post by fälgen »

Tack Bengt, får hoppas vi kan rejsa lite någon gång. Kul med ungefär samma effekt.

En sen rapport ifrån Mantorp i april. Hade bytt till Yellowstuff och monterat kylningen och bromsarna höll bra. Tycker de är lite svampiga på gatan första inbromsningarna, men det är ok.

Bilen gick bra på Mantorp, snabb i kurvorna och långsam på transportsträckorna (de två rakorna). Hade svårt att köra om bilar för även om de släpper av på rakan hinner jag inte om. Saknar egentligen inte effekten, det är kul ändå. Problemet är snarare att alla andra är för snabba...

Krängningshämmarna gjorde nytta men det tog fortfarande i lite i skärmen, men den sitter ju kvar så det får vara så.

Vi hade alla typer av väder, inklusive snö, men min grupp hade jättetur och vi hade ok väder på alla stinter.

På bangenomgången
Image

Snö...
Image

Bilen tryckte ur sig vatten igen, så jag fick stå och skämmas bland bilarna. Beställde ett nytt lock när jag kom hem och först förra veckan kom det. Hoppas det räcker. Nu är det dags att leta bankörning igen!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users