951 priserna
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
951 priserna
Någon som har hyffsad koll på 951 marknaden, vad priserna brukar ligga på? 0 träffar på blocket för tillfället Ingen här som planerar eller funderar på sälja framåt vårkanten? Har vart porschelös i dryga 6 månader med flera modeller i tankarna. Från tidigare "ynka" 190 pollar vill man ju gärna komma upp sig lite..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 951 priserna
Jag har också lite intresse av en 951 och har noterat samma som du, inget till salu på Blocket..
Prisbilden verkar vara stigande, kollar man de Europeiska marknaderna så finns inte mycket vettigt under 15000€.
Prisbilden verkar vara stigande, kollar man de Europeiska marknaderna så finns inte mycket vettigt under 15000€.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: 951 priserna
Tycker det är väldigt märkligt att det inte skett större ökningar ännu, jämför tex med vad en E30 M3 eller gammal 911 kostar.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
951 priserna
Det är för att de allra flesta inte förstår hur mycket bil de får för pengarna. Det är så enkelt.
Sen kanske det ska tilläggas att en 25–30 år gammal behöver ett underhåll som många inte är sugna på.
Sen kanske det ska tilläggas att en 25–30 år gammal behöver ett underhåll som många inte är sugna på.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951 priserna
Men detsamma gäller en 911 från 70-talet och 914. Bägge de bilarna kostar hundratusentals kronor idag. Jag skulle tro att 924 och dess nyare inkarnationer kommer stiga i värde och att de bilar som blir eftertraktade är de som ligger nära original-skick. En sak som möjligen kan sätta käppar i hjulen för 924-modellernas värdestegring är Porsches vilja att tillhandahålla reservdelar. Om Porsche skulle betrakta 924 som "End Of Life" och det inte heller kliver fram någon annan aktör som tillhandahåller reservdelar kommer det bli svårt att hålla bilarna i fint skick. Själv har jag en gammal VW Golf från 1975 och till den är det svårt att få tag i en del reservdelar.Maxx wrote:Sen kanske det ska tilläggas att en 25–30 år gammal behöver ett underhåll som många inte är sugna på.
Men Porsche borde inse att de bara har att vinna på att sälja reservdelar till gamla bilar. Dessa gamla veteraner konkurrerar inte med deras nybilsförsäljning, de höjer bara intresset för deras varumärke.
m v h Henrik
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: 951 priserna
Priserna på gamla luftkylda 911:or har dubblas på ett par år, priserna på vissa modeller har tredubblats... Det för med sig både fördelar och nackdelar. Kul för de som har en men kommer de att fortsätta använda dem?
Självklart bör prisutvecklingen på 944:or följa efter eftersom de har samma kvalitet och körglädje, dock anser många att de inte har samma utseende, motorljud och karisma därför har de inte ökat lika mycket.
Jag har större glädje av min banpreppade 944:a än 964 turbon som jag hade tidigare som jag knappt vågade använda...
Slutsats: Bättre att ha en rolig 944:a som man törs köra på väg och bana än en luftkyld 911:a i garaget som man inte törs ta ut (speciellt inte på bana)!
Mvh /Claes
Ps. Det är en ganska bra köpguide för 944 turbo i senaste Spoilernytt! Vill ha faktorn blev 8 av 10. Bilen i tidningsreportaget är MMJ 509, kanske ägaren finns här?
Spoilernytt = Bilsport nr4
Självklart bör prisutvecklingen på 944:or följa efter eftersom de har samma kvalitet och körglädje, dock anser många att de inte har samma utseende, motorljud och karisma därför har de inte ökat lika mycket.
Jag har större glädje av min banpreppade 944:a än 964 turbon som jag hade tidigare som jag knappt vågade använda...
Slutsats: Bättre att ha en rolig 944:a som man törs köra på väg och bana än en luftkyld 911:a i garaget som man inte törs ta ut (speciellt inte på bana)!
Mvh /Claes
Ps. Det är en ganska bra köpguide för 944 turbo i senaste Spoilernytt! Vill ha faktorn blev 8 av 10. Bilen i tidningsreportaget är MMJ 509, kanske ägaren finns här?
Spoilernytt = Bilsport nr4
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951 priserna
Roligt/tråkigt att se att det finns en köpguide.
Den skulle jag nämligen skrivit.
Fick det uppdraget i oktober, skrev klart, skickade in men sen slutade dom svara på mail...
Vem var det som skrev köpguiden?
Bobo
Den skulle jag nämligen skrivit.
Fick det uppdraget i oktober, skrev klart, skickade in men sen slutade dom svara på mail...
Vem var det som skrev köpguiden?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: 951 priserna
Köpguiden är skriven av Fredrik Lund på Bilsport. Ganska bra skrivet utan några egentliga faktafel (vilket är ovanligt då det gäller biltidningar). Kan ju kanske bero på att de har använt sig av din text eller delar av din text, Bobo...
/Claes
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951 priserna
Får nog ta och läsa den där guiden...
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
Re: 951 priserna
Köpte min i december för 65.000kr, dock med dålig turbo..
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
951 priserna
Skillnaden är att det finns fler som vill ha en 911 än en 924/944/968. Jag tror många (utanför vår 924/944/968-entusiastvärld) har uppfattningen att det är mer värt insatsen att hålla en 911 i mycket gott skick, jämfört med en 924/944/968.henca wrote:Men detsamma gäller en 911 från 70-talet och 914. Bägge de bilarna kostar hundratusentals kronor idag. Jag skulle tro att 924 och dess nyare inkarnationer kommer stiga i värde och att de bilar som blir eftertraktade är de som ligger nära original-skick. En sak som möjligen kan sätta käppar i hjulen för 924-modellernas värdestegring är Porsches vilja att tillhandahålla reservdelar. Om Porsche skulle betrakta 924 som "End Of Life" och det inte heller kliver fram någon annan aktör som tillhandahåller reservdelar kommer det bli svårt att hålla bilarna i fint skick. Själv har jag en gammal VW Golf från 1975 och till den är det svårt att få tag i en del reservdelar.Maxx wrote:Sen kanske det ska tilläggas att en 25–30 år gammal behöver ett underhåll som många inte är sugna på.
Men Porsche borde inse att de bara har att vinna på att sälja reservdelar till gamla bilar. Dessa gamla veteraner konkurrerar inte med deras nybilsförsäljning, de höjer bara intresset för deras varumärke.
m v h Henrik
Jag tror inte att 924 och 944 kommer att uppleva en generell värdeökning, men vissa specifika modeller kommer och har ökat rejält i värde. En 924 turbo i mycket gott skick får man nog snart betala lika mycket för som vad en 924 Carrera GT såldes för tio år sedan och Carrera GT har mångdubblat i värde sedan dess. En sliten 924/944? Inte lika mycket ... (Om ens något!)
Visst, en 924 i mint condition kommer att vara värd en hyfsad summa. Som du skrev så tror jag det är avgörande att de är i originalskick, men hur många sådana 924/944 finns det? En vanlig 911 Carrera 3.2 behöver nog oftast inte en grundlig helrenovering för att få rätt skick men behöver den det så är det nog värt insatsen.
Så jämfört med en 80-tals 911 som du köper för 400.000kr i fint skick och bara behöver putsa och serva så tror jag att de allra flesta inte är särskilt intresserade av att lägga de pengar och den tid det krävs för att få en 924/944 upp till den standarden. Men jag hoppas att det finns några!
Och jag instämmer i att Porsche har allt att vinna på att hålla alla gamla modeller rullande så att de inte bara bli bortglömda eller undanstoppade.
Jag hoppas på att få se flera renoverade 924 och 944 på våra vägar men det känns osannolikt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 951 priserna
Fredrik Lund finns här på forumet och är rätt duktig på dessa bilar med då han ägt ett par stycken...[Bobo] wrote:Får nog ta och läsa den där guiden...
Bobo
När han skrev en liknande artikel kring -06-07 så fick jag vara med på ett hörn också.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 951 priserna
Har följt marknaden för 951:or sedan dryga 15 år och har aldrig varit med om att utbudet varit så dåligt som nu.M-Nilsson wrote:Någon som har hyffsad koll på 951 marknaden, vad priserna brukar ligga på? 0 träffar på blocket för tillfället Ingen här som planerar eller funderar på sälja framåt vårkanten? Har vart porschelös i dryga 6 månader med flera modeller i tankarna. Från tidigare "ynka" 190 pollar vill man ju gärna komma upp sig lite..
Tyvärr har det varit ett utflöde av bilar ur landet de senaste åren då bilarna varit betydligt billigare i Sverige jämfört med övriga Europa.
Min bil kommer att vara "leveransklar" i mars och jag hoppas verkligen att det finns en köpare i Sverige som vill ha den och att den inte går till kontinenten.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Who is online
Users browsing this forum: No registered users