Möjligen köpa en ny bil?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Möjligen köpa en ny bil?

#1 Post by Lilja »

Tänkte bara ventilera mina tankar lite här och höra vad ni tycker och tänker. Har änsålänge haft 3 944or, en turbo som var den första och som jag nu har som projektbil i garaget. En S2a som var något banmodifierad och som jag körde en del bandagar (är nu såld) med samt en 85A som jag i princip köpte som ett vrak och försökte fixa upp och köra som daily driver, denna byggde jag sedan om som en budget trackdaybil. Eftersom jag fick inbrott i garaget och sedan tvingades säga upp garaget så sålde jag denna.

Turbon bygger jag fortfarande på och detta är en projektbil som inte kommer bli klar på ett bra tag. Denna bilen tar dock upp i nuläget min enda garageplats hemma och den går inte att flytta.
Till sommaren kommer vi dock påbörja att bygga om stallet här hemma till verkstad, men det kommer nog ta iallafall 2 år förmodligen innan det kommer gå att använda som verkstad.

Detta är läget iallafall så nu till frågan. Har sedan förra sommaren dock funderat på att införskaffa mig en billigare bil med full inredning och liksom mer gatanpassad som jag dessutom kan köra en del bandagar med. Mestadels för att liksom få köra lite medans Turbon är under uppbyggnad (känns dumt att bege sig rakt ut på banan efter flera år med en sån bil).
Mina ekonomiska förutsättningar ser mycket bättre ut nu än de gjorde när jag t.ex. hade S2an. Delvis kommer jag snart inte ha något lån kvar på min bruksbil, jag bor billigare och jag betalar inte längre någon garagehyra så rent ekonomiskt borde det inte vara några problem att hålla en 944 i bra bruksskick samtidigt som jag bygger på Turbon. Byggandet av verkstaden kommer finaniseras av ett arv så där är det inga problem.
De här hemma tycker dessvärre att detta är en dum idé, att jag kommer fastna i samma träsk igen som med de andra bilarna och att turbon aldrig kommer bli klar och verkstaden aldrig kommer bli klar. Men samtidigt känner jag att jag borde köra lite inte bara sitta i garaget, tror det hade boostat motiviationen en del med.

Iallafall, kanske inte är så bra formulerat men som sagt, tänkte bara ventilera tankarna och se vad ni tycker jag ska göra. Satsa allt på att få ihopa verkstan så fort som möjligt eller leka med en annan 944 vid sidan. undertiden.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#2 Post by Janne J »

En lagom preppad S2 eller Turbo som du kan sätta dig i och köra direkt är ju ingen bil du kommer att förlora pengar på om man ser till värdeutvecklingen de sista åren. Detta kan vara ett argument för att få med sig resten av hushållet i beslutet :wink:
Håller med dig om motivationen, att bara träla i garaget år efter år är ingen drömsituation.
Skaffa en till och njut :#944burn:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#3 Post by Mattias 924 »

Bygg garaget och håll dig till en entusiastbil.
Tid är förhållandevis rättvist utdelat och du har nog inte fått så mycket mer per dygn än vi andra.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#4 Post by Lilja »

Janne J wrote:En lagom preppad S2 eller Turbo som du kan sätta dig i och köra direkt är ju ingen bil du kommer att förlora pengar på om man ser till värdeutvecklingen de sista åren. Detta kan vara ett argument för att få med sig resten av hushållet i beslutet :wink:
Håller med dig om motivationen, att bara träla i garaget år efter år är ingen drömsituation.
Skaffa en till och njut :#944burn:
Precis, tror att en vanlig 163 hästars känns nog lite tråkig skulle nog isåfall vara en S2 eller Turbo. Fördelen är ju att efterhand som jag bygger på den 951an jag har nu får jag delar över, som t.ex. komplett fungerande AC och farthållare.
Mattias 924 wrote:Bygg garaget och håll dig till en entusiastbil.
Tid är förhållandevis rättvist utdelat och du har nog inte fått så mycket mer per dygn än vi andra.
Det är tanken att jag bara ska ha en entusiastbil. Dessvärre har min 951 blivit en renovering/bygge mer än en entusiastbil. Har inte rullat sedan 2012 och har inte för avsikt att snåla in eller spara in på mina visioner för att jag ska få klart den snabbare. Dessutom har jag inte kört bana på över 2 år och jag skulle nog helst vilja få upp banvanan med en annan bil först. Frågan är väl mer om garaget ska bli färdigt före.
Tid har jag faktiskt mer av än de flesta då jag bara jobbar 4 dagar i veckan, mitt största problem har alltid varit motivation. Jag kan brinna för något enormt en tid sen svalnar det, är mycket därför Turbon har stått så länge utan att det har hänt nånting, med facit i hand skulle jag aldrig plockat ner den från första början, skulle byggt på den efterhand och kört med den som den var. Men det är redan gjort och bilen är redan så pass nerplockad att jag lika gärna kan avsluta det som det var tänkt vid detta laget.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#5 Post by gtBen »

För mig har det funkat bra med att ha en entusiastbil man kan åka med medans man håller med på ett långtidsprojekt, så det kan jag rekommendera. Några år hade jag inget att åka nöjesköra med till träffar mm, och då var man ju inte på träffar vilket gjorde att man inte inspiration att meka och få klart sitt projekt heller.
Med min 924S:en som är i hyfsat skick behöver jag inte lägga min mektid på denna förutom lite uppdateringar så man känner att något händer, så när jag blir meksugen så läggs den tiden på långtidsprojektet.
Det känns som win-win då jag inte heller behöva stressa med projektet för att ha något att åka med typ nästa år, och den bilen vill jag bara mecka med när jag känner för det och då utan tanke på tidspress och att den måste bli färdig.

Bengt :#944burn:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#6 Post by Lilja »

Jag tror det kan fungera bra sålänge man verkligen bestämmer sig för att inte renovera eller modifiera. Endast hålla den i skick och reparera saker som inte funkar samt kanske fräsha upp småsaker. Som jag tidigare skrev underlättar det ju enormt eftersom jag har ganska mycket grejer då speciellt till en turbo.
Det lutar nog dock åt att jag vill ha en Turbo, idealiskt hade ju varit en 86a utan ABS då den blir veteranbilsklassad i år och man lär sig köra bättre utan ABS.

Verkar ju dessvärre inte som det finns några Turbo bilar till salu? Visserligen inte direkt säsong nu men ändå, några brukar det finnas. Vill nog helst slippa lägga mer än mellan 50 och 60 beror ju dock på skick, betalar hellre lite mer för en fräsh bil än lite för något som kräver en massa reparationer
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#7 Post by QV_ »

Eftersom jag alltid rekomenderar folk att hålla sin projekt rullandes så är rådet att du "avbryter" renoveringen av bilen och plockar ihop den till körbart skick.

Detta behöver inte likställas till att du sänker din nivå utan tar en paus medans du provkör bilen.
När man som du river hela så är det tungt att komma tillbaka samt att man monterar dit så mycket prylar så man vet inte riktigt var felen ligger när något skramlar/låter/spökar.

Att motera bort något som redan varit bortmonterat tar oftas kort tid eftersom man vet vad som skall göras och att bultarna faktiskt släpper lätt... Kan tyckas som "bortkastad tid" att nu montera dit något som ändock "skall bort till nästa vinter" men man vet inte vilken vinter det blir (tyvär).

/Jan

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#8 Post by Lilja »

QV_ wrote:Eftersom jag alltid rekomenderar folk att hålla sin projekt rullandes så är rådet att du "avbryter" renoveringen av bilen och plockar ihop den till körbart skick.

Detta behöver inte likställas till att du sänker din nivå utan tar en paus medans du provkör bilen.
När man som du river hela så är det tungt att komma tillbaka samt att man monterar dit så mycket prylar så man vet inte riktigt var felen ligger när något skramlar/låter/spökar.

Att motera bort något som redan varit bortmonterat tar oftas kort tid eftersom man vet vad som skall göras och att bultarna faktiskt släpper lätt... Kan tyckas som "bortkastad tid" att nu montera dit något som ändock "skall bort till nästa vinter" men man vet inte vilken vinter det blir (tyvär).

/Jan
Tack för ditt svar men det du tipsar om går inte av olika anledningar.
För det första så har jag börjat skrapa av all underredsmassa och jag kommer inte börja sätta tillbaka grejer förrän det är klart. För det andra så är alla bromsledningar och bränsleledningar genomrostiga, vissa har även hål i sig och går inte att använda. För det tredje så blev en stor mängd delar till bilen stulna i ett inbrott i sommras vilket gör att jag inte ens har alla delar för att ens kunna sätta ihopa bilen.

Min plan för bilen i nuläget är att först och främst få bort all underredsmassa och sedan fixa all rost. Därefter lacka underssidan. Sedan kommer jag börja sätta ihopa baken innan jag plockar ut motorn. Dvs att jag kommer montera tillbaka tanken och bakvagnen med bärarmar och bränsleledningar och bromsrör. Därefter åker motorn ut och får sig en genomgång, när den väl är i igen kan jag byta lagrena i transaxeln och sätta tillbaka den och sedan gå igenom växellådan och få i en diffbroms i den och sedan sätta tillbaka den. Etc.
Denna bilen kommer dock aldrig bli en fin orginalbil då den redan har bur och rensad inredning, vilket var orginalmålet när jag köpte bilen. Detta har dock tagit längre tid än planerat av olika anledningar, mycket tack vare att jag inte hade något ordentligt ställe att ha grejerna på (vilket jag nu har). Också mycket pga brist på tid och pengar när jag höll på med S2an och den gamla 85an. Nu ser dock situationen lite annorlunda ut. Jag har bilen hemma i garaget där jag kan hålla på med den i lugn och ro, gott om plats, värme och ljus. Jobbar dessutom 1 dag mindre och tjänar betydligt bättre än jag gjorde då, dessutom har jag mindre utgifter då jag inte längre betalar för garaget eller har billån kvar på bruksbilen
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#9 Post by QV_ »

Jag har också intalat mig att det inte går att avbryta en renovering och så står man där med blästrad kaross!

det tog mig 14 dagar x 16 timmar i desperat arbete att få tillbaka tillräckligt många delar så den gick att besiktiga. Den borde inte gått igenom (som den gjorde) för man skall ha fläktpaket i bilen (vilket jag alltså inte hade)

Det är tråkigt med stölden för det försvårar och fördyrar.

Som ett sista inlägg i detta är att ett avbrott i renoveringen skulle kunna vara efter att bakvangen blivit ditmonterad. Så istället för att riva motorn, kan man fixa framvagnen och därefter köra bilen. Men det är din tid och din bil så du gör som du vill. Men det finns förmånga avstannade projekt och de är inte värda något när man försöker sälja dom.

/Jan

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#10 Post by Lilja »

QV_ wrote:Jag har också intalat mig att det inte går att avbryta en renovering och så står man där med blästrad kaross!

det tog mig 14 dagar x 16 timmar i desperat arbete att få tillbaka tillräckligt många delar så den gick att besiktiga. Den borde inte gått igenom (som den gjorde) för man skall ha fläktpaket i bilen (vilket jag alltså inte hade)

Det är tråkigt med stölden för det försvårar och fördyrar.

Som ett sista inlägg i detta är att ett avbrott i renoveringen skulle kunna vara efter att bakvangen blivit ditmonterad. Så istället för att riva motorn, kan man fixa framvagnen och därefter köra bilen. Men det är din tid och din bil så du gör som du vill. Men det finns förmånga avstannade projekt och de är inte värda något när man försöker sälja dom.

/Jan
Vet vad du menar men detta är inte en "renovering" i den bemärkelsen. Dvs kommer inte blästra eller måla karossen, kommer endast skrapa bort all underredsmassa och slipa bort ytrost etc och sedan lacka undersidan med nån stenskottsfärg eller liknande.
Sedan gå igenom fram och bakvagn samt motor för att slippa onödiga stopp under säsongen. När säsongen väl är igång vill man köra och inte drabbas av att man får ställa in för bilen har råkat ut för någon form av haveri. Tyvärr visade det ju sig att bilen var i ganska mycket sämre skick än vad jag först trodde, detta tillsammans med andra projekt och inbrottet har liksom ställt allt åt sidan rätt länge.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#11 Post by Lilja »

Verkar ju verkligen stendött på bilfronten. Första körningen är början på April så börjar ju kännas lite sådär.
Vågar man köra med BMWn om man inte hittar en bil är frågan. Är ändå en 335i med M chassi men är också den enda körbara bilen jag har :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#12 Post by Lilja »

Verkar inte gå att få tag på en bil för vettiga pengar längre så jag kommer nog försöka fila vidare på verkstan och min befintliga 951a istället. Kommer nog inte bli färdig med bilen i år dock, mycket tid och pengar kommer gå till verkstan.
Köpte en ny bruksbil istället. En 2015 XC70 så nu ska BMWn säljas!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Möjligen köpa en ny bil?

#13 Post by Janne J »

Har gjort samma iakttagelse, det är väldigt lite säljesannonser men desto fler köpes.
Hoppas du har lite flyt och hittar en bil innan säsongen är över :#cheers:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users