Har idag bytat termostat men upptäckte när allt var monterat och låsringen var på plats att termostaten inte ligger inspänd mot låsringen utan har lite spel trots att låsringen ligger i rätt läge.
Tittade lite snabbt på Clarks garage och där nämner dem att man ändrade avståndet mellan termostat och låsring när man uppdaterade vattenpumpen. Det var ju synd att man inte tänkte på att kolla det här innan!
Hur identifierar man vilken vattenpump man har (äldre eller nyare)? Beställde termostaten hos Utzon och valde där 944 mellan 85-88..
Du ska ha en distansring också tror jag. Finns även den på Utzon. Märkte själv nu när jag bytte vattenpump att det kan skilja på fler sätt. Jag hade fått en nyare uppdaterad pump med gamla infästningen av termostat
Freddie_81 wrote:Du ska ha en distansring också tror jag. Finns även den på Utzon. Märkte själv nu när jag bytte vattenpump att det kan skilja på fler sätt. Jag hade fått en nyare uppdaterad pump med gamla infästningen av termostat
Haha, inte fler kombinationer.. , aja jag beställer distansringen hos Utzon och hoppas att det går hyffsat smidigt att få ut låsringen igen.
Om inte distansringen finns tätar inte termostaten som den ska och släpper så förbi vatten även när motorn är kall. Detta gör att det tar längre tid för motorn att bli drift varm. Såg ju att du hade problem att motorn kändes varm. Du kan ju köra utan termostat och borde då få "problemet" att bilen inte kommer upp i arbetstemp vid körning.
Vad jag sett brukar det bara vara en distanring utanför termostaten mot låsningen. Men runt termostaten skall det ju även sitta en tätting i gummi som bygger lite..
Hoppas det hjälper..
Mvh