Sprickor i instrumentpanelen.
- Minsc S2
- Turbo-Poster
- Posts: 482
- Joined: 2004-04-02 12:34:05
- Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
- Location: Ystad
- Contact:
Sprickor i instrumentpanelen.
Hej!
25 år i tjänst har satt sina spår.
Min S2:a har några torr-sprickor i instrumentpanelen (bilder kommer eventuellt lite senare), några som är ganska stora. Misstänker att en eventuell lagning skulle synas, men jag kanske har fel?
Vad vore annars den bästa lösningen på att åtgärda dessa sprickor? Skaffa något "skinn" som går att lägga över det gamla, eller skaffar man en helt ny instrumentpanel? Var gör man det i så fall?
Tacksam för svar.
//Tomas.
25 år i tjänst har satt sina spår.
Min S2:a har några torr-sprickor i instrumentpanelen (bilder kommer eventuellt lite senare), några som är ganska stora. Misstänker att en eventuell lagning skulle synas, men jag kanske har fel?
Vad vore annars den bästa lösningen på att åtgärda dessa sprickor? Skaffa något "skinn" som går att lägga över det gamla, eller skaffar man en helt ny instrumentpanel? Var gör man det i så fall?
Tacksam för svar.
//Tomas.
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm
220 Bhp, 302 Nm
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Finns några alternativ
1. Spackla med läderspackel och färga. Det gjorde jag på min, syns fortfarande att den är sprucken men inte lika tydligt.
2. Köpa överdrag som man lägger ovanpå
3. Limma vinyl ovanpå https://www.youtube.com/watch?v=ANE0dueAXSI
4. Ta loss instrumentbrädan, lämna in och få omklädd
Att hitta en begagnad bräda som inte är sprucken lär vara svårt
1. Spackla med läderspackel och färga. Det gjorde jag på min, syns fortfarande att den är sprucken men inte lika tydligt.
2. Köpa överdrag som man lägger ovanpå
3. Limma vinyl ovanpå https://www.youtube.com/watch?v=ANE0dueAXSI
4. Ta loss instrumentbrädan, lämna in och få omklädd
Att hitta en begagnad bräda som inte är sprucken lär vara svårt
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
- Ratatosk
- S-Poster
- Posts: 169
- Joined: 2007-04-24 11:34:13
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1989
- Location: Mölndal
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Inte gratis men... här är i alla fall ett alternativ:
http://www.classic9leathershop.com/924- ... 5-to-1995/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classic9leathershop.com/924- ... 5-to-1995/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Björn
PCS 13251
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se
PCS 13251
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
Sprickor i instrumentpanelen.
Lite billigare på eBay:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... ID=EBAY-US" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... ID=EBAY-US" onclick="window.open(this.href);return false;
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Jag vet inte om den här firman har något "i lager" till 944, men ett telefonsamtal kostar inte mycket. De har gjort renoveringar till 911 bla. http://autoline.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche-F-n
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2015-08-08 11:24:44
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Colorglo lagade instrumentpanelern som nått ufo borrat hål i för att få plats med en BSR-laddtrycksmätare...
Last edited by Asken on 2017-04-05 00:47:24, edited 1 time in total.
- Dr_Pepper
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2013-09-22 08:10:00
- Bilmodell: 944 turbo (fruns)
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Efter lagningen då, eller om man ännu inte har fått sprickor.
Finns det olika knep för att skydda panelen, utöver att skydda mot direkt solljus?
Något mirakelmedel kanske?
/Patrik
Finns det olika knep för att skydda panelen, utöver att skydda mot direkt solljus?
Något mirakelmedel kanske?
/Patrik
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Knuff!Efter lagningen då, eller om man ännu inte har fått sprickor.
Finns det olika knep för att skydda panelen, utöver att skydda mot direkt solljus?
Något mirakelmedel kanske?
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Det som gör att den spricker är att den är gjord av två material där det ena rör på sig med tiden och det andra är "dött". Däremellan sitter ett lim som är för starkt för applikationen.
Resultatet blir att när vinylen som täcker instrumentbrädan krymper med tiden så lossnar den inte från underlaget utan tar det med sig i rörelsen. Med åren blir trycket för stort där instrumentbrädan är som tunnast, runt utblåsen, och vinylen spricker. När sprickan väl finns där fortsätter den att växa, men då limmet inte lossnar från underlaget så skapas med tiden små "bergskedjor" med en djup dalgång emellan.
Lösningen?
Ta för helvete inte bort något av underlagsmaterialet! Inget har tillkommit så ingenting ska tas bort. Förutom den spruckna vinylen, förstås.
Det vanligaste misstaget folk gör är att dom börjar slipa på grejerna.
Problemet är bara att brädan består av någon slags fiberväv som pressats till sin form. Att bara börja slipa och försöka spackla i det materialet blir aldrig bra. Hur jag vet?! Kom och titta på norra Europas största privata samling av 924-instrumentbrädor i mitt garage, vettja!
När vinylen väl är borta finns det knep för att få instrumentbrädan att återgå till sin ursprungliga form.
Därefter kläs den i ny vinyl som man sen underhåller med därför avsett klet för att slippa göra om proceduren igen om 20 år.
Undvik produkter som är dåliga. Välj bara sådana som fungerar.
Bobo
Resultatet blir att när vinylen som täcker instrumentbrädan krymper med tiden så lossnar den inte från underlaget utan tar det med sig i rörelsen. Med åren blir trycket för stort där instrumentbrädan är som tunnast, runt utblåsen, och vinylen spricker. När sprickan väl finns där fortsätter den att växa, men då limmet inte lossnar från underlaget så skapas med tiden små "bergskedjor" med en djup dalgång emellan.
Lösningen?
Ta för helvete inte bort något av underlagsmaterialet! Inget har tillkommit så ingenting ska tas bort. Förutom den spruckna vinylen, förstås.
Det vanligaste misstaget folk gör är att dom börjar slipa på grejerna.
Problemet är bara att brädan består av någon slags fiberväv som pressats till sin form. Att bara börja slipa och försöka spackla i det materialet blir aldrig bra. Hur jag vet?! Kom och titta på norra Europas största privata samling av 924-instrumentbrädor i mitt garage, vettja!
När vinylen väl är borta finns det knep för att få instrumentbrädan att återgå till sin ursprungliga form.
Därefter kläs den i ny vinyl som man sen underhåller med därför avsett klet för att slippa göra om proceduren igen om 20 år.
Undvik produkter som är dåliga. Välj bara sådana som fungerar.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Ytterligare en knuff.
Vore fint att få svar på den då jag har två ospruckna brädor...
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- safe
- Addict
- Posts: 1470
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Håll bilarna torra, inga läckage, förvara inomhus etc. Basen i brädan är typ pressad papp, blir den blöt eller fuktig så slår den sig och då kan man gissa vad som händer med den tunna spröda plasten på ytan.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: Sprickor i instrumentpanelen.
Tackar, då har jag ett hum om hur jag ska bevara mina brädor hela...
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users